اونور: مقاومت موفق شد، اما خطر هنوز رفع نشده است

بیوار اونور، عضو کمیته روابط خارجی کمپ پناهندگان شهید روستم جودی با اشاره به اینکه مقاومت مخمور موفقیت‌آمیز بود گفت که خطر همچنان ادامه دارد و توجه را به فشارهای دولت عراق جلب کرد.

بیوار اونور، عضو کمیته روابط خارجی کمپ پناهندگان شهید روستم جودی (مخمور) تلاش دولت عراق برای محاصره مخمور با برج و سیم‌خاردار و مقاومت اهالی کمپ در برابر آن را برای ANF ارزیابی کرد.

اونور با یادآوری اینکه ارتش عراق می‌خواست در ۲۰ می با خودروهای زرهی و نظامی کمپ را محاصره کند، تحولات و نتایج آن را اینگونه ارزیابی کرد: ارتش عراق در ۲۰ می با خودروهای زرهی و نظامی به همراه پلیس، کمپ را محاصره کرد. مردم وقتی این را دیدند جلوی خودروهای زرهی ایستادند و با استفاده از حقوق دموکراتیک خود در برابر ارتش عراق از اراده خود دفاع کردند. روز به روز مقاومت بیشتر شد. پس از ۳۰ سال ساکنین کمپ هرگز نمی‌پذیرند که دور کمپ سیم‌خاردار کشیده شود، با برج‌ها محاصره شوند و خندق حفر شود.

مقاومت باعث شد که دولت عراق در تصمیم خود تجدید نظر کند. این مقاومت نتایج خوبی به همراه داشت. مقاومت درست همیشه به پیروزی منجر خواهد شد. مقاومت باعث موفقیت شد. مبارزه و اراده مردم به کسب نتایجی از جلسات منجر شد. دولت عراق قبلاً گفته بود "فقط یک گروه (از اهالی مخمور) نمی‌خواهد این برج‌ها را بنا کنند" اما در ۲۰ می اراده مردم را دیدند. مردم اراده بسیار قوی داشتند.

مقاومت مخمور بار دیگر ثابت کرد که اراده این مردم با ظلم و سرکوب شکسته نمی‌شود. همه از ۷ تا ۷۰ ساله جای خود را در مقاومت گرفتند. این وضعیت کشور عراق را شوکه کرد. مقاومت مخمور هم دولت عراق را ناچار به عقب‌نشینی کرد و هم افکار عمومی کوردها را برانگیخت. اگر چنین مقاومتی نمی‌بود، ارتش عراق ظرف چند ساعت کمپ را محاصره می‌کرد.

سازمان ملل تحت نفوذ و تاثیر دولت ترکیه است

اونور با انتقاد از ایستار سازمان ملل در قبال سرکوب و محاصره گفت: سازمان ملل از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۱۴ که حملات داعش رخ داد ما را به عنوان پناهنده سیاسی به رسمیت شناخت. اما پس از حملات داعش به جای حفاظت از کمپ، آنجا را ترک کرد. از آن زمان تاکنون، سازمان ملل به حملات به کمپ، فشارها و تحریم کمپ از سوی پ.د.ک واکنشی نشان نداده است. مذاکرات زیادی انجام شد، اما سازمان ملل ترجیح داد سکوت کند. آنها گزارش‌های مرتبط با کمپ را بی‌پاسخ گذاشتند. بدیهی است که سازمان ملل نیز تحت نفوذ و تاثیر دولت ترکیه است.

پس از تلاش برای محاصره کمپ در ۲۰ می، سازمان ملل در نتیجه مقاومت ساکنین مخمور دوباره بازگشت. مبارزه مردم در کمپ با سربازان عراقی، سازمان ملل را مجبور به بازگشت به کمپ کرد. سازمان ملل متحد بمنظور درک وضعیت کمپ و ثبت خشونت انجام شده توسط سربازان عراقی و مجروح شدن یک جوان به کمپ بازگشت. در بیانیه‌ای که به ما دادند، گفتند با نمایندگان خود صحبت کنید، زمینه‌ی اینکه مشکلات بدون توسل به خشونت حل شوند را فراهم خواهیم ساخت. سازمان ملل باید وظایف و مسئولیت‌های خود را انجام دهد. ما از سازمان ملل دعوت می‌کنیم که وظایف و مسئولیت‌های خود را در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام دهد. مذاکراتی با عراق در مورد این موضوع وجود دارد و زمان نشان خواهد داد که چگونه خواهد شد.

اگر عراق می‌خواهد حملات را متوقف کند، باید مرزهایش را بر روی دولت ترکیه ببندد

اونور با تاکید بر اینکه حملات دولت ترکیه به کمپ مخمور ادامه دارد، افزود: بدون شک حملات عراق و دولت ترکیه پایان نخواهد یافت. ممکن است در روزهای آینده با چنین حملاتی مواجه شویم. حملات به کمپ با پلان و کنسپت جنگ مرتبط است. دولت فاشیست آ.ک.پ- م.ه.پ به حمله به کمپ و دستاوردهای خلق کورد ادامه خواهد داد. اهالی مخمور همانطور که تاکنون مقاومت کرده‌اند، از این به بعد نیز مقاومت خواهند کرد.

نهادها و ساکنین مخمور مدت‌هاست که موضوع امنیت را در دستور کار دولت عراق، سازمان ملل، سازمان‌های مدنی و افکار عمومی قرار داده‌اند. در سال ۲۰۱۴ تبهکاران داعش به این کمپ حمله کردند و بهای سنگینی پرداخت شد. از سال ۲۰۱۷، دولت ترکیه حملات هوایی را انجام داده است. دولت ترکیه و داعش حملات هماهنگی را از زمین آغاز کردند. در این حملات تعداد زیادی از افرادمان شهید و زخمی شدند. ما همیشه این موضوع را در دستور کار دولت عراق قرار داده‌ایم. طبق قانون اساسی دولت عراق، این کشور مسئول تامین نیازهای پناهندگان سیاسی و همچنین دفاع از آنها است.

مقاومت مخمور سر و صدای زیادی به پا کرد و خلق ما در خارج از کشور نیز از این مقاومت حمایت کردند. این امر بر دولت عراق فشار وارد کرد. افکار عمومی باید در مورد مخمور مراقب باشند، نقشه‌های پلیدی طرح می‌شوند. علاوه بر مذاکره برای حل مشکل، فشار طرف مقابل برای تبدیل آن به بحران نیز وجود دارد. خلق کورد در همه جا باید مراقب باشند. معلوم نیست فردا چه خواهد شد. ما به عنوان مردم مخمور طرفدار حل مشکلات از طریق گفتگو هستیم. عراق نباید بخشی از سیاست پلید دولت ترکیه باشد. نباید ظلم را بپذیرد و با خواست و اراده‌ی خود عمل کند. سازمان ملل نیز باید وظایف و مسئولیت‌های خود را انجام دهد.