ایدو شکیر: باید اراده ایزدیان به رسمیت شناخته شود

ایدو شکیر از اعضای شورای رهبری PADÊ در خصو تحولات اخیر در شنگال گفت: از نظر ما اگر طی دو سال آینده تحولات سیاسی در عراق شکل نگیرد این کشور در شرایط بسیار بدی قرار گرفته و می‌تواند دچار فروپاشی شود.

 بعد از انعقاد توافق شنگال در ۹ اکتیر ۲۰۲۰ بین هولیر و بغداد فشارها علیه جامعه ایزدی افزایش یافته است. در ۱۰ مارس سال جاری حکومت عراق و حکومت اقلیم کوردستان به منظور خروج نیروهای ایزدخان از منطقه ضرب الاجلی را برای خودمدیریتی شنگال تعیین کرد. در مقابله با این حمله، مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال، با درک شرایط نشستی غیرعادی را برگزار کرده و در مرکز شنگال، راهپیمایی گسترده‌ای را برگزار کرد. بعد از این رویدادها، سکوتی در رابطه با شنگال ایجاد شد. آخرین بار در ۱۲ آوریل وزیر کشور عراق، عثمان غانمی با استاندار نینوا ملاقات کرد. بعد از این ملاقات وزیر کشور، ارتش عراق مجددا تلاش نمود که از طریق روستای گرزریک وارد شنگال شود. ساکنان این روستا و خلق شنگال با نشستن روی جاده منتهی به شنگال نسبت به اقدامات مجدد ارتش عراق اعتراض کردند. اعتراضات خلق همچنان ادامه دارد. ایدو شکیر از اعضای مجلس خودمدیریتی حزب آزادی و دمکراتیک ایزدیان PADÊ در رابطه با تحولات اخیر با آژانس خبری مزوپوتامیا گفتگو کرده است.

کسانی که ایزدیان را به رسمیت نشناسند، ما نیز آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم

ایدو شکیر در گفتگوی خود با اشاره به توافقی که در ۹ اکتبر ۲۰۲۰ بین هولیر و بغداد ایجاد شده است اظهار داشت: مسئله شنگال مسئله‌ای نظامی نیست؛ مسئله‌ای سیاسی است. ترکیه و آمریکا در این مسئله دخالت می‌کنند. در شنگال خلق برای دفاع از اراده آزاد خودمدیریتی دست به مبارزه زده‌اند. خلق این اراده آزاد مانع از تحقق نیات دولت ترک شده است. فشارهای زیادی برای امضای این توافق بر دولت عراق نیز وجود داشت. همراه با امضای این توافق، وضعیت شنگال نیز تغییر کرد. وضعیت شنگال از وضعیتی سیاسی به سوی وضعیتی نظامی دچار تغییر شد. اگر وضعیت شنگال در ابعاد سیاسی به راه حلی منجر نشود، وضعیت به سوی برخورد نظامی می‌رود. عراق خواستار برخورد نظامی با ایزدیان نیست. هر چند تا کنون حکومت عراق نگاه مثبتی به ایزدیان نداشته است اما اخیرا برخوردها مثبت شده‌اند. بعد از امضای پیمان شنگال، وضعیت دچار تغییر شد.

خواسته نخست ایزدیان شنگال و ایزدیان خارج از شنگال اینست که زنان اسیر ایزدی از دست داعش آزاد شوند. دومین خواسته نیز اینست که به سرزمین خود برگردند. سومین درخواست ایزدیان نیز اینست که به شیوه رسمی نیروی دفاعی و نظامی آنها پذیرفته شود. تفاوت‌های آنها به رسمیت شناخته شوند. زمانیکه که به عنوان جامعه ایزدی به رسمیت شناخته نشویم، طبیعی است که اقدامات آنها بدون معنی خواهند بود. ما این خواسته‌ها را صرفا متوجه حکومت عراق نمی‌کنیم، بلکه خطاب به تمام جهان می‌گوییم. حکومتی که اراده آزاد ایزدیان را به رسمیت نشناسد، ایزدیان را از شنگال اخراج کند، اجازه ندهد ایزدیان قدرت داشته باشند را نمی‌توان به رسمیت شناخت. زمانیکه تمامی این ابزارها از ایزدیان گرفته شود، ایزدیان نیز نمی‌تواننند مانند یک ایزدی زندگی کنند. حیاتی را که در سرزمینمان ادامه داده‌ایم، برای ما مایه غرور است. اما این به تنهایی کافی نیست. بدون گمان دست‌یابی به راه حل، دفاع از خود و آبادانی مجدد این منطقه است.

در تمامی زمینه‌ها از آمادگی برخوردار هستیم

ایدو شکیر با خاطرنشان ساختن پیمان شنگال اظهار داشت: با فشار و تهدید مسئله به راه حل نمی‌رسد. بدون گمان در ابتدا تلاش کردند تا پیمان شنگال را با کاستن از قدرت آسایش ایزدخان و خلع اراده از ان آغاز کنند. این توطئه از سوی دولت عراق آماده نشده بود. بلکه از طریق آمریکا و ترکیه تدارک دیده شده بود. به همین دلیل خطرهایی را متوجه اراده آزاد ایزدیان می‌دانیم. زمانیکه امضای این پیمان منتشر شد ما از آمادگی لازم برخوردار بودیم. هم اکنون نیز در تمامی زمینه‌ها از آمادگی برخوردار هستیم. هم در زمینه نظامی و هم در سطح آمادگی برای دیالوگ می‌توانیم این مسئله را حل کنیم. آنها خودشان هم می‌دانند که مسئله شنگال مسئله نظامی نیست و از این طرق حل نمی‌شود. راه حل از طریق گفتگو امکان‌پذیر است. این مسئله نیز به دولت عراق گره خورده است. تا کی می‌خواهند ایزدیان را بفروش رسانده و تا کی می‌خواهند از اعتماد آنها سوء استفاده کنند. در حالیکه مشکلات اساسی در عراق همچنان ادامه دارند، لازم است نخست به آنها پرداخته شود.

نمی خواهیم که با دولت درگیر شویم

ایدو شکیر ملاقات وزیر کشور عراق به شنگال را نیز مورد اشاره قرار داده و در این باره گفت: دیدار وزیر کشور عراق از شنگال، یک هدف را دنبال می‌کرد. تا اول آوریل درخواست مهلت شده بود. ما گفته بودیم که برای هر نوع گفتگویی آمادگی داریم. اما ناگزیر نیستیم که با حکومت عراق برخورد نظامی داشته باشیم. اگر کاظمی خواهان جنگ با ایزدیان باشد، ما آماده هستیم که پاسخ کاظمی را بدهیم. اما نمی‌خواهیم که با دولت عراق وارد جنگ شویم. با اعزام وزیر کشور خواستند پیامی را به کشورهای منطقه و خارج بفرستند. خواستند که بگویند و نشان بدهند که شنگال آرام است و مسئله‌ای در این منطقه وجود ندارد. این پیام را دادند که مسئله شنگال حل شده است. اما ما مسئله را اینگونه نمی‌بینیم. از نظر خودمدیریتی این مسئله هنوز نیز حل نشده باقی مانده است. لازم است این که این مسئله حل شود. تا زمانیکه این مسئله را با جدیت مورد بررسی قرار ندهیم، ما این مسئله را نمی‌پذیریم. نه فقط عراق، بلکه اقدامات هیچ کشوری را برای امضای توافق علیه شنگال نمی‌پذیریم.

نباید این وضعیت به برخوردهای نظامی منجر شود

ایدو شکیر در ادامه گفتگوی خود اظهار داشت که حکومت عراق با راهکارهای اشتباه خود را در تنگنا قرار می‌دهد و در این باره گفت: ما آماده هستیم که از شنگال دفاع کنیم. دولتی که اراده ما را قبول نکند نمی‌پذیریم. زمانیکه در رابطه با شنگال اقدامی صورت می‌گیرد باید ابتدا خلق در جریان گذاشته شود. تا کنون هیچ کس نظرات خلق شنگال را در این باره به رسمیت نشاخته است و اراده شنگالی‌ها را قبول نکرده است و حتی شنگالی‌ها مانند شهروندان عراقی نیز مشاهده نشده‌اند. ما برای مقاومت آماده هستیم. لازم است که امروز ایزدیان به آنها مهلت بدهند. ما هستیم که آنها را نمی‌پذیریم. ایزدیان می‌خواهند که اراده آزاد آنها و نیروهای نظامی آنها به رسمیت شناخته شوند. اگر عراق نمی‌تواند این درخواستها را عملی کند، در آن زمان شنگالی‌ها نیز مجبور نیستند که در عراق و بخش از عراق باقی بمانند. در چنین صورتی است که ایزدیان خود را عراقی نمی‌دانند. باید مانع از تقویت و سازماندهی داعشی‌ها در منطقه شوند، باید مانع از ورود نیروهای خارجی به منطقه شنگال شوند. اگر در این دو صورت آنها نتوانند که پیشرفتی را حاصل کنند، عراق دچار تنگنا می‌شود و فرو می‌پاشد. در صورتیکه عراق نگرشها و مطالبات خلق را ناشنیده بگذارد و در این باره قدمی رو به جلو برندارد، در این صورت عراق دچار فروپاشی می‌شود.