از خانواده‌ای مزدور گریخت و به نیروهای گریلا پناه برد

میتان گوَر اهل منطقه گوَر استان شرنخ از خانواده مزدورش گریخت و به نیروهای گریلای روژهلات کوردستان پیوست. او از مزدوران خواست دست از ریختن خون برادران و خواهران خویش بردارند.

میتان گوَر سال ٢٠٠٠ در یک خانواده مزدور اهل گوَر چشم به جهان گشود. روستای آنان در منطقه دوسکی پس از آنکه توسط ارتش ترک به آتش کشیده شد آنان مجبور به ترک زادگاه خود شدند و در منطقه گوَر مستقر گردیدند. میتان در خانواده‌ای که به اهداف چرکین رژیم ترک خدمت می‌کرد بزرگ شده است.

'رژیم ترک از مناطقی که امکان قیام داشته باشند بشدت هراس دارد'

میتان گوَر گریلای ی.ر.ک که اکنون در شاهو مبارزه می‌کند در مورد خانواده‌اش و دوران کودکی خود می‌گوید:"مزدوریگری را در میان عشیره دوسکی ترویج داده‌اند. رژیم در میان این جامعه به خرابکاری پرداخته است. من در میان جامعه‌ای بزرگ شدم که در آن مزدوریگری گسترده شده بود. میهن‌دوستی در هر جایی که نیرومند باشد، خلق به فرهنگ خود پایبند باشند، علیه دشمن ایستادگی کنند در آنصورت دشمن هم از این خلق هراس خواهد داشت. دشمن برای جلوگیری از میهن‌دوستی کورد‌ها به هر کاری دست می‌زند. خبرچینی را ترویج می‌دهد. ما در چنین شرایطی بزرگ شدیم. گوَر منطقه‌ای است که دارای حس میهن‌دوستی بزرگی است. رژیم ترک از این موضوع بشدت می‌ترسد و برای اینکه اراده خلق را بشکند به هر راهی متوسل می‌شود. مزدوریگری یکی از این راه‌هاست. خانواده من هم قربانی این سیاست رژیم ترک بود. با آسیمیلاسیون روبرو شده بود. کوردبودن خود را فراموش کرده بود. رژیم آنان را به وضعیتی انداخته بود که به او تکیه کنند. با گذر زمان سعی کردم این وضعیت را بیشتر درک کنم. همچون یک کورد چرا با فرهنگ اصیل خود بزرگ نشده بودم؟ چرا خواستار نابودی فرهنگ من شده بودند؟ نابودی ارزش‌های ملی من چگونه از سوی دشمن ادامه داشت؟ این جنگ را چگونه تداوم بخشیده بود؟ من به پاسخ یکایک این پرسش‌ها دست یافتم. چالش زندگی آغاز شده بود. با افزایش چالش‌ها جستجوی من نیز افزایش یافت. اینچنین تصمیم گرفتم که به نیروهای گریلا بپیوندم."

'دست از کشتن خواهران و برادران خود بردارند'

گریلا ی.ر.ک میتان گوَر در ادامه سخنان خود خطاب به مزدوران گفت:"خلقمان باید اهداف رژیم از تحمیل مزدوریگری، خبرچینی را درک کند. باید از خود بپرسند. رژیم هر اندازه که گرسنگی و فقر را ترویج دهد نباید آنان مزدوریگری را بپذیرند. علیه خواهران خود، برادران خود اسلحه به کار نگیرند. رژیم اول آنان را گرسنه نگه می‌دارد و سپس برای شرکت در عملیات‌های نظامی علیه گریلا آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. آن‌ها هم در مقابل این سیاست کثیف دولت سر خم می‌کنند. در عملیات‌ها جای می‌گیرند و سپس کشته می‌شوند. مزدورها باید از خود بپرسند؛'ما چرا در خط مقدم علیه خواهران و برادران خود می‌جنگیم؟ رژیم چرا سربازهایش را جلو نمی‌فرستد؟' این وضعیت در حقیقت کشتن برادر با دست برادر است. مزدورها باید این واقعیت را ببینند. از اینکه با چه کسی می‌جنگند مطلع باشند."

   | بیشتر بخوانید ...
   ♦ لحظه‌ای از زندگی گریلایی در شاهو
   ♦ شاهو آنان را بهم رساند

'جوانان روژهلات نسبت به سیاست‌های رژیم ایران هشیارانه عمل کنند'

میتان گوَر گریلای ی.ر.ک که اکنون در کوهستان‌های روژهلات کوردستان اسلحه جنگ با اشغالگران را بر دوش دارد در ادامه سخنان خود گفت:"خلقمان در روژهلات کوردستان با فقر اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. رژیم ایران از این وضعیت بهره می‌گیرد. رژیم جمهوری اسلامی یک رژیم کوردستیز است. این رژیم هم دروغگوست، هم قاتل است هم خلقمان را به زندان محکوم می‌کند. اما این واقعیت را نباید فراموش کرد که همکاری با دشمن و یا جای گرفتن در همان جبهه دشمن بزرگترین خیانت به خلق کورد است. خلقمان را فرامی‌خوانم که گول سیاست‌های رژیم ایران را نخورند. بویژه جوانان لازم است که در مقابل سیاست‌های کثیف ایران صدای خود را بلند کنند. خبرچین‌ها را از شهر و دیارمان بیرون برانیم. روز روزِ ماست، در آستانه دستیابی به آزادی هستیم."