"از شنگال صیانت می‌کنیم، برای آن می‌جنگیم"

چادر مقاومت ۱۰۰ روز است که در شنگال برافراشته شده است. مام خدر می‌گوید، "ما با اراده‌ی خود داعش را بیرون کردیم ما از خاک خود دفاع می‌کنیم. اگر لازم باشد من هم در صف مقدم مقاومت خواهم بود."

خیمه‌ی مقاومت شنگال بیشتر از ۱۰۰ روز است که برپا شده است. شنگالی‌ها بیشتر از سه ماه است که هر روز به فعالیت می‌پردازند و اینگونه خاکی را که در آن متولد شده‌اند و در آن بزرگ شده‌اند و می‌خواهند در آن زندگی کنند، محافظت می‌کنند.

تاکنون ٧۴ فرمان (قتل‌عام) بر شنگال تحمیل شده است. درد و رنج هر کدام از آنها بیشتر از فرمان پیشین بوده است. برای شنگال هر فرمان بسیار سخت و دشوار بوده است. در این خاک هیچ معیاری برای اندازه‌گیری آلام و رنج‌های این قتل‌عام‌ها وجود ندارد. درد به خشم تغییر یافت و خشم نیز تبدیل به مقاومت شد.

ما در خیمه‌ی مقاومت که در مرکز آسایش ایزدخان در شنگال برافراشته شده است، هستیم. چادر مقاومت دیروز به محل جلسه‌ی اضطراری تبدیل شد. مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال به دلیل فشارهای بغداد تشکیل جلسه داد. جلسه انجام شد. خود را به چادر نزدیک کردیم. همه در حال گفتگو و تصمیم‌گیری هستند. در این جلسه تصمیم گرفته شد تا مقاومت افزایش یابد، همه دست‌هایشان را بلند کرده‌اند. شرکت کنندگان در نشست فوق‌العاده می‌گویند، ما دست از شنگال بر نخواهیم داشت. ما فرمان را فراموش نکرده‌ایم. عراق از ما دفاع نکرد، پ.د.ک از ما دفاع نکرد. آنهایی که آن روز از ما محافظت نکردند، اکنون نیز نمی‌توانند این کار را بکنند. هیچ کس نمی‌تواند آسایش ما را از دست ما خارج کند. ما برای توافق هولیر- بغداد اهمیت قائل نمی‌شویم و آنرا مردود می‌دانیم.

اینگونه نارضایتی خود را اعلام می‌کنند، "من ۷ فرزند خود را به این مبارزات بخشیدم. ما با اراده‌ی خود، با خواست خود، با داعش مبارزه کرده و آنها را بیرون کردیم. ما از اینجا دفاع می‌کنیم. نه نیروی بغداد و نه نیروی‌های هولیر نمی‌توانند به اینجا بیایند. اگر لازم باشد من در صف مقدم مقاومت خواهم بود."

مام خدر اهل شهرک تل عزیر است که در سال ۲۰۰۷ یک کامیون بمب‌گذاری شده در آن منفجر شد. در آن رخداد بیشتر از ۴۰۰ تن کشته شدند. هنوز هم زخم آنها التیام نیافته بود که در سال ۲۰۱۴ این بار تبهکاران داعش حمله کرده و آنها را قتل‌عام کردند.

مام خدر یادآور شد که در سال ۲۰۱۴ زمانی که داعش حمله کرد، ۱۲ گریلای قهرمان مقاومت کردند و می‌گوید؛"با مقاومت این قهرمانان بود که نیروهایی که بر روی داعش حساب باز کرده بودند، همه‌ی حساب‌هایشان بر هم خورد."

مام خدر همچنین خاطرنشان می‌کند، این اولین بار است که مردم شنگال سرنوشت خود را از دست نیروهایی که فرمان را بر آنها تحمیل کرده‌اند، خارج کرده و او بر مقاومت هرچه بیشتر تاکید می‌کند.