اظهارات یک جاش: درگیری شدید است، پیشرفتی در میان نیست، تلفات سنگین وجود دارد

ترکیە در سال ۲۰۱۵ حملات خود را بە هفتانین آغاز کرد. اما ۷ سال است کە نتوانستە است وارد هفتانین شود. یکی از ناظران مسائل منطقە در این بارە اعلام کرد کە ترکیە ۷ سال است کە نتوانستە است یک قدم در هفتانین پیشروی کند.

آ.ک.پ تلاش می‌کند تا مسئلە کورد را با سیاستهای جنگ‌طلبانە حل کند. قدم نخست این تلاش‌ها با طرح بە زانو درآوردن در نشست هیات عالی امنیت ملی MGK در ۳۰ اکتبر سال ۲۰۱۴ برداشتە شد. در ۵ مارس ۲۰۱۵ با خاتمە دیدارها بین رهبر خلق کورد و هیات امرالی این تصمیمات عملی شدند. آ.ک.پ این مسئلە را با محاصرە مرزهای باشور کوردستان و خصوصا منطقە هفتانین در محور قلابان-شرنخ آغاز کرد.

بعد از مارس ۲۰۱۵، دامنەهای این جنگ روز بە روز گستردە شدند. در ۲۴ ژولای ۲۰۱۵ ارتش اشغالگر ترک با هواپیماهای جنگی بار دیگر باشور کوردستان را بمباران کردە و آ.ک.پ بار دیگر جنگ را آغاز کرد. اکنون ۷ سال است کە هفتانین بە کرات مورد حملە قرار گرفتە و عملیاتهای تجاوزکارانە گستردەای بە باشور کورستان صورت گرفتەاند. اما با تمام این حملات، ارتش ترک همچنان پشت دروازەهای مرزی متوقف شدە است. در ۲۳ مارس ۲۰۲۱ هم ارتش ترک بار دیگر حملات خود را بە منطقە زاپ، آواشین و متینا آغاز کرد. آ.ک.پ از آن زمان تا کنون، بە مدت یکسال است کە بدون وقفە از آسمان و زمین این منطقە را بمباران می‌کند، و حملات خود را با سلاح‌های شیمیایی هم تداوم بخشیدە است. اما با این وجود هم بە پیروزی نرسیدە است. موج جدید حملات دولت ترک، از ۱۷ مارس ۲۰۲۲ بە زاپ، آواشین و متینا بار دیگر آغاز شدە است. دامنە این حملات در مقایسە با حملات قبلی گستردەتر بودەاند.

با تمام این حملات. اما اکنون حملە آ.ک.پ/پ.د.ک بە زاپ، در نیمە راە هفتانین همچنان متوقف ماندە است و آ.ک.پ/پ.د.ک با تلفات سنگینی هم مواجە شدەاند. یکی از جاش‌های منطقە قلابان-شرنخ کە در این عملیاتها شرکت داشتە است ضمن اشارە بە منتطقە هفتانین گفت: افسران این عملیات از روحیە بسیار بدی برخوردار بودە و تلفات نیروهای ترک فراوان است.

حتی یک قدم هم پیشروی نداشتەاند

این جاش کە خود در عملیات مذکور هم شرکت داشتە است گفت: در برخی از پایگاههای نظامی در حوالی منطقە هفتانین، برخی نواحی را کنترل کردەاند. اما ۷ سال است کە نتوانستەاند یک قدم پیشروی داشتە باشند. این جاش همچنین افزود: در منطقە حملات هوایی بسیار افزایش پیدا کردەاند و بعد از هر بمباران بین نیروهای مدافع خلق و نیروهای آنها برخورد روی می‌دهد. در ادامە وی افزودە است کە هم اکنون دیگر نیروهای پ.ک.ک از یک سلاح دوربرد و بدون صدا استفادە می‌کنند. مواردی بودە است کە در سنگرها مشغول نگهبانی بودەایم. اما ناگهان دیدەایم کە چند لحظە قبل همسنگرت کشتە شدە است و اصلا آن را احساس نکردەای و صدای شلیکی را هم نشنیدەای. همین مسئلە جاش‌ها و نظامیان را بسیار می‌ترساند.

نیروهای نظامی مرتبا گریلا تی‌وی را نگاە می‌کنند

این جاش در بخش دیگری از اظهارات خود گفتە است کە روحیە افسران بە شدت بە هم ریختە و مرتبا ویدیوهای گریلا تی‌وی را می‌بینند. نظامیان ترک کە در مناطقی مانند هفتانین پایگاههای نظامی تقلبی احداث می‌کنند. پانل‌های خورشیدی را در تپەها نصب می‌کنند و تا در شب‌ها این لامپ‌ها روشن بمانند. تا بنظر برسد کە یک پایگاە نظامی با نظامیان در آنجا حضور فعال دارد. این جاش در خاتمە اظهارات خود گفت: نظامیان ترک جاش‌ها را بە صف مقدم نبرد می‌فرستند و تیمهای خنجر و بایراقدار از این امتیاز برخوردارند کە با هلیکوپتر وارد میدان نبرد شوند. در برخی از مناطق هم به اندازه یکسال غذا را زیر نایلون ذخیره کرده‌اند و این غذاها را با تراکتور به منطقه منتقل می‌کنند.