'با مبارزه خلق و گریلا دشمن از این خاک بیرون رانده می‌شود'

سوزدار آوستا: نیروهای بین‌المللی از سیاست قتل‌عام کوردها حمایت می‌کنند. رژیم فاشیست ترک به این نیروها متکی است. تمامی افراد ضد فاشیست باید به صدای گریلا گوش کنند و علیه رژیم ترک بپاخیزند.

سوزدار آوستا عضو شورای کل کوما جفاکین کوردستان (ک.ج.ک) در برنامه ویژه سترک تی‌وی شرکت کرد و مباحث مربوط به توطئه بین‌المللی ٩ اکتبر، مقاومت نیروهای گریلا، مواضع خصمانه پ.د.ک علیه گریلا، استفاده رژیم ترک از سلاح شیمیایی و سکوت مجامع بین‌المللی و دولت‌های جهان را مورد ارزیابی قرار داد.

سوزدار آوستا در آغاز سخنان خود نیروهای دخیل در توطئه بین‌المللی ٩ اکتبر علیه رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان را بشدت محکوم کرد و در حضور خالد اورال، روتیندا، کورده، تایلان، روژبین و أوزگور یاد و خاطره تمامی شهیدانی را که با شعار «هیچ نیرویی نمی‌تواند روز ما را سیاه کند» گرامی داشت.

آوستا خاطرنشان کرد که عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد طی ٢٣ سال اسارت در سخت‌ترین شرایط در جزیره امرالی با مقاومت و مبارزات تاریخی خود به الگویی برای تمامی انسانیت مبدل شده است و افزود:"نه ما و نه خلقمان هیچ زمانی این توطئه را فراموش نخواهند کرد. این توطئه ریشه‌های بسیاری دارد. نیروهایی که در توطئه جای گرفتند خواستند تا بر طبق منافع خود خاورمیانه، کوردستان و ترکیه را شکل دهند. آنان رهبر آپو و جنبش آزادیخواهی کوردستان را مانعی بر سر راه خود می‌دیدند و به توطئه بین‌المللی دست زدند. ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، اتحادیه اروپا و نیروهای مزدور منطقه در توطئه شرکت کردند و رهبر آپو را به اسارت گرفتند."

آوستا یادآور شد که وضعیت کنونی رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان همچون اعدام روزمره ایشان است و ٢٣ سال در حصر و انزوای شدید قرار داده شده است.

آوستا افزود:"رهبر آپو ٢٣ سال است حتی یکبار هم گلایه و شکایتی بر زبان نرانده است، نگفته است 'وضعیت و شرایط من بسیار طاقت‌فرساست و به همین دلیل چیزی از دست من برنمی‌آید'. بلکه ایشان برای انسانیت به مبارزات خود ادامه داده است. در سلولی که در آن قرار دارد حتی نفس کشیدن هم سخت است. اکنون در حصر شدیدتری قرار دارد. با این همه باز تلاش می‌کند انسانیت را از بحران و کائوس نجات دهد. این بیانگر واقعیت دلایل توطئه از سوی نیروهای توطئه‌گر است. رهبری می‌گوید،'نگویید که تنها من در امرالی مصلوب شده‌ام، شما نیز در اینجا با من هستید'. این نشان‌دهنده یک واقعیت است. هدف نیروهای توطئه‌گر منزوی کردن رهبری در امرالی بود، ایجاد مانع برای رسیدن صدای رهبری به خلق بود. رهبری در مقابل این وضعیت مقاومت بزرگی را به پیش می‌برد."

سوزدار آوستا در پیوند با حملات اشغالگرانه رژیم ترک به باشور کوردستان، استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه گریلا و همچنین مقاومت گریلا در مقابل حملات اشغالگران گفت:"قبل از هر چیز به گریلاهای آزادیخواه، بویژه قهرمانان آپویی شرکت کننده در کارزار انقلابی جنگ خابور و کارزار شاهین‌های زاگرس که بی‌وقفه در مقابل حملات اشغالگران ایستادگی می‌کنند درود می‌فرستم و به آنان سلام می‌کنم. آنان حماسه می‌آفرینند، تاریخ نوینی را به رشته تحریر درمی‌آورند. تاکنون مقاومتی اینچنین بزرگ دیده نشده است. ما هم گریلا بوده‌ایم، اما مقاومت اکنون در تاریخ بی‌سابقه است. مقاومت زندورا، مام رشو و تپه سور با حرف‌های زرین در تاریخ بشریت و کوردستان ثبت شده است. آنچه لرزه بر پاهای باغچلی و اردوغان انداخته است مقاومت نیروهای گریلای جنبش آزادیخواهیست. گریلاهای ه.پ.گ و یژا ستار حاکمیت فاشیست را در آستانه فروپاشی قرار داده‌اند. به همین دلیل با توسل به سلاح‌های شیمیایی درصدد نابودی نیروهای گریلا برآمده‌اند. سلاح‌های مورد استفاده ارتش ترک سلاح‌های ممنوعه هستند. اگر این اندازه سلاح شیمیایی در هر نقطه‌ای از جهان مورد استفاده قرار گرفته بود قیامت به پا می‌کردند و مداخله صورت می‌گرفت. چرا چنین نمی‌کنند؟ زیرا [ترکیه] بخشی از ناتو است. از سوی ناتو حمایت می‌شود."

'با مبارزه خلق و گریلا می‌توان دشمن را از این سرزمین بیرون راند'

سوزدار آوستا یادآور شد که نیروهای بین‌المللی جرایم رژیم ترک را نادیده می‌گیرند و افزود:"ما باید چه کنیم؟ این نیروها از سیاست‌های رژیم ترک علیه خلق کورد پشتیبانی می‌کنند. خلقمان باید این واقعیت را ببیند و علیه آن موضع خود را اعلام کند. باید از گریلاهای جنبش آزادیخواهی صیانت کرده و سازمان‌های بین‌المللی را وادار به انجام وظایف و مسئولیت‌هایشان کند. همچنانکه می‌بینیم خلقمان در حین اعتراض به این سیاست‌ها در عرصه بین‌المللی هم با حمله مواجه می‌شوند. خلقمان در استراسبورگ خواست تا توطئه بین‌المللی، استفاده از سلاح شیمیایی و حصر و انزوا را محکوم کند، اما پلیس فرانسه به آنها حمله کرد. این موضع فرانسه مایه بی‌پروایی رژیم فاشیست ترک است. اتحادیه اروپا به این شیوه از رژیم ترک حمایت می‌کند. فرانسه فعالیت‌های دمکراتیک ملت کورد را ممنوع اعلام می‌کند، اما استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی را نادیده می‌گیرد. بی‌اخلاقی بزرگ این است.

خلق کوردستان، خلق‌های ترکیه، دوستانمان، نیروهای اینترناسیونالیست و آنتی‌فاشیست‌ها باید صدای گریلا را بشنودند و علیه رژیم ترک به میدان‌های سرازیر شوند. لازم است رژیم ترک و گردانندگان آن طیب اردوغان و دولت باخچلی فاشیست در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند. باید در این راستا فعالیت‌ها گسترش یابند. نیروهای گریلا با اراده‌ای عظیم، با مبارزات و مقاومت خود یکبار دیگر نشان دادند که هیچ نیرویی نمی‌تواند آنها را در هم بشکند. همچنانکه نیروهای گریلا مقاومت می‌کنند خلقمان نیز باید این مقاومت را به پیش برند. من اذعان دارم که گریلا با مبارزات خود دشمنان را از این سرزمین بیرون می‌راند."

سوزدار آوستا، عضو شورای رهبری کل کوما جفاکین کوردستان در ادامه به ارزیابی حملات پ.د.ک علیه نیروهای گریلا و بویژه حمله به شنگال پرداخت و افزود؛

'موضع پ.د.ک خصمانه است'

"پ.د.ک از آغاز بهار علیه نیروهای گریلا به موضعی خصمانه روی آورده است. برای نابودی گریلا از رژیم ترک حمایت می‌کند. به شیوه‌ای آشکار از حملات ترکیه پشتیبانی می‌کند. مثلا با گسترش مقاومت زندورا، پ.د.ک اقدام به محاصره متینا کرد. گریلا برای جلوگیری از جنگ داخلی نیروهایش را از زندورا خارج کرد. در جریان عقب‌نشینی ۶ هوال به شهادت رسیدند. سپس ٣ گریلا که در حال حرکت بسوی عرصه دیگری بودند از سوی پ.د.ک هدف قرار داده شدند. گریلا حرکت می‌کند و بدون شک مبارزه گریلایی نیز همین است. ٣۵ سال است در این منطقه مستقر شده و همیشه در تحرک بوده است. پ.د.ک این ٣ هوال را در کمین انداخت و تا به امروز از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست. در همین منطقه ٧ هوال دیگر را در کمین انداختند. پس از اعلام موضع عمومی از سوی ملت کورد پ.د.ک در پاسخ به بیانیه ه.پ.گ گفت،'چنین چیزی وجود ندارد'. اما ما می‌دانیم که این موضوع صحت دارد. در واقع مواضع پ.د.ک مواضعی خصمانه هستند. اگر تو به دشمن خدمت می‌کنی پس نشان می‌دهی که در کنار آن قرار گرفته‌ای.

وضعیت پ.د.ک هیچ خدمتی به اتحاد ملی به خلق کورد و کوردستان دمکراتیک نمی‌کند. خود را کورد جا می‌زند اما دیگران را ضدکورد معرفی می‌کند. اما مواضع پ.د.ک ساختگی بودن ادعاهای آنرا اثبات می‌کند. هیچ ارتباطی با کوردیت ندارد. باید از این اعمال خصمانه دست بردارد. آن همه مورد خطاب قرار گرفت. مثلا ماه ژوئن دوستان کوردها، اینترناسیونالیست‌‌ها، هنرمندان، روشنفکران، نویسندگان و سیاستمداران اروپا به باشور کوردستان آمدند. اما پ.د.ک به وعده‌هایی که به آنها داده بود عمل نکرد. پ.د.ک در کوردستان چه می‌خواهد؟ نیروهای دیگر چه وعده‌ای به پ.د.ک داده‌اند؟ چرا تا این حد تحت تأثیر نیروهای بین‌المللی و رژیم ترک باقی مانده است؟ خلق کورد باید به این واقعیت‌ها توجه کند. پ.د.ک با محاصره نیروهای گریلا درصدد خفه‌کردن آنان است. می‌خواهد گریلایی را که در سخت‌ترین شرایط به مقاومت ادامه می‌دهند از میان بردارد. پ.د.ک باید از این موضع دست بردارد. دستیابی به اتحاد ملی کورد به نفع پ.د.ک هم می‌باشد. اگر امروز پ.ک.ک تسویه شود، پ.د.ک یک ماه نمی‌تواند مقاومت کند. به همین دلیل باید از اعمال خصمانه دست بردارد.

'شنگالی‌ها اعتمادی به این نیروها ندارند'

٩ اکتبر سالگرد توافقنامه پ.د.ک و حکومت عراق در مورد شنگال است. خلق شنگال یک سال است علیه این توافقنامه به مقاومتی بزرگ و شرافتمندانه دست زده است. خلق روز و شب در میدان است. از ارزش‌های خود، از فرهنگ، از رنج و از آیین خود صیانت می‌کند. ٧٣ فرمان نتوانستند به خلق ایزدی پایان دهند، توافقنامه شنگال هم فرمان ٧۴ است. با این توافقنامه درصدد نابودی ایزدی‌ها هستند. خلق شنگال در مقابل آن می‌ایستند. شنگالی‌ها اعتمادی به این نیروها ندارند. پ.د.ک در سال ٢٠١۴ این خلق را تنها گذاشت و پا به فرار گذاشت. اکنون نیز به بهانه انتخابات می‌خواهد به شنگال بازگردد. اما همین نیروها وقتی تبهکاران داعش حمله‌ور شدند شنگال را تنها گذاشته و فرار کردند. از فرماندار گرفته تا نظامیانشان همه گریختند.

در روزهای اخیر در لوای انتخابات با بهانه 'تبلیغات نامزد‌ها در شنگال' نظامیان پیشمرگ خود و شماری از نوکرانشان را به اطراف شنگال گسیل کرده و تلاش نمودند دست به اخلالگری بزنند. درصدد بودند تا به این بهانه توافقنامه ٩ اکتبر را به اجرا بگذارند. این اقدام آنان جرم علیه جامعه ایزدیست. از جامعه ایزدی چه می‌خواهند؟ صدها هزار نفر ایزدی را در کمپ‌های باشور به گروگان گرفته‌اند، تنها برای اینکه از آرای آنها برای خود استفاده کنند. به دلیل اینکه خوب می‌دانند که با این رویه نمی‌توانند هیچ دستاوردی کسب کنند، با نظامیان خود درصدد اشغال شنگال هستند. باید دستشان را از این جامعه دور کنند. این اخلالگری تنها به دشمنان خدمت می‌کند. به دلیل گماشتن مزدورانشان هر روز ارتش ترک خلق ایزدی را هدف حمله قرار می‌دهد. ماه گذاشته ده‌ها ایزدی را به قتل رساندند. بدون شک خلق ایزدی به آگاهی دست یافته است. در مقابل این حملات ایستادگی می‌کند.

درود به مقاومت خلق شنگال

خلق ایزدی هم خواستار برگزاری انتخاباتی دمکراتیک است. چه کسی منافع آنان را مد نظر قرار می‌دهد، چه کسی از خاک آنان و از جامعه آنان صیانت می‌کند به او رأی می‌دهند. دلیل حملات اخیر نیز همین موضوع است. مقاومت یک سال اخیر خلق ایزدی در مقابل این توافقنامه بسیار واجد ارزش است. به این مناسبت به خلق شنگال درود می‌فرستم. در انتخابات هم بر این اساس عمل خواهند کرد."