"با پول نفت کوردستان، به جنگ علیه ملت کورد آمده‌اند"

اقتصاددان احمد پلدا اظهار داشت که حکومت اردوغان از جنوب کوردستان به عنوان یک منطقه مهم برای تأمین هزینه‌های مالی جنگ علیه جنبش آزادیخواهی کوردستان استفاده می‌کند و در این باره با تمرکز بر نفت کوردستان بە تجزیه و تحلیل سیاست‌های ترکیه و اردوغان پرداخت.

احمد پلدا نویسنده و محقق اقتصادی، در بخش دوم مصاحبه خود به منابع مالی جنگ دولت ترکیه علیه کوردها اشاره کرد و نفت جنوب کوردستان را منبع اصلی تامین هزینه‌های جنگ اشغالگرانه ترکیه در کوردستان می‌داند.

احمد پلدا با اشاره به اثر معروف "هنرهای جنگ مدرن" نوشته «سون تزو» اظهار داشت: "اگر در جایی پایگاه و نیروی نظامی داشته باشید و درآمدی برای هزینه آن نداشته باشید و یا اینکه دستاوردی مالی برای آن پیدا نکنید، بی‌گمان دچار شکست خواهید بود. اگر درآمد و منبع مالی داشته باشید، این منبع باعث تقویت شما می‌شود. یعنی اگر با توسل به نیروهای نظامی خود، محل یا منطقه‌ای را به کنترل خود درآوردید، باید از آن محل درآمد مالی کسب نمایید. به این معنی که با تصرف منابع رو و زیر زمینی، آن منطقه را غارت و از آنها برای منافع خود استفاده کنید." این همان کاری است که اردوغان انجام می‌دهد. همزمان با داشتن ارتشی کلاسیک، نیروهای جنگ ویژه اردوغان افزایش یافته است. هزینه‌ها و مخارج شمار زیاد نیروهای پلیس، جاش‌ها، شبهه‌نظامیانی همچون ارتش میهنی سوریه با بودجه فعلی امکان‌پذیر نیست و به این منظور دست به غارت و ویرانی می‌زنند.

احمد پلدا در این باره اظهار داشت که اردوغان وقایع و رویدادهای خاورمیانه را ارزیابی کرده و بر اساس آن جنگ را به خارج از مرزهای ترکیه کشاند و از آن به نفع خود استفاده می‌کند.

مکانیزمی که در خارج از ترکیه برای تامین مالی جنگ به کار گرفته شده است، استفاده از جنوب کوردستان است

احمد پلدا اظهار داشت که سازوکار اولیه تأمین مالی نیروهای نظامی اردوغان در خارج از کشور، منطقه جنوب کوردستان می‌باشد و در ادامه افزود: "نفت جنوب کوردستان را با قیمتی ارزان دریافت کرده و با قیمت بالا ابتدا در بازار داخلی ترکیه و سپس در بازار جهانی به فروش می‌رساند. اردوغان و هوادارانش ناوگان حمل و نقل نفت را تاسیس کرده و نفت ارزان دریافتی را در بازار ترکیه توزیع می‌کنند. اردوغان به این وسیله تمام نیروهای دفاعی و نیروهای وابسته خود را به سودهای هنگفت رسانده و آنها را در این سیستم شریک کرده است.

اردوغان همچنین مدیران و دولتمردان جنوب کوردستان را در این موضوع شریک کرده و رابطه و سیستمی ناگسستنی ایجاد کرده و به این شکل جنوب کوردستان را تحت سلطه خود درآورده است. تقریباً تمام کارخانه‌های جنوب کوردستان به شبکه شبه نظامی اردوغان تعلق داشته و وابسته هستند. کوردهای باکور، عرب‌‌ها و دیگر گروه‌های تجاری حذف شده‌اند. کسانی که از طرف پ.د.ک و خانواده بارزانی حمایت و معرفی می‌شوند، می‌توانند بدون هیچ مشکلی فعالیت کرده و مشارکت داده می‌شوند. شرکت‌هایی که نتوانستند محصولات خود را در اروپا، روسیه و کشورهایی نظیر آنها به فروش برسانند، محصولات خود را در جنوب کوردستان عرضه کرده و سودهای هنگفتی کسب کرده‌اند. کارگران و نیروهای آنها، واحدهای مسلح ترک که از این کارخانه‌ها و نیروها محافظت می‌کنند، به این شیوه تأمین مالی می‌شوند و در مشاغل مختلف به کار گرفته می‌شوند. پایگاه‌های نظامی دولت ترکیه در جنوب کوردستان، حملات فعلی، شبکه جاسوسی ایجاد شده در شهرها، سازمان ایجاد شده ترکمن‌ها و برخی قبایل دیگر همه با هدف کنترل بیشتر جنوب کوردستان و فروش سالانه میلیاردها دلار نفت توسط ترکیه و به سود این کشور به کار گرفته می‌شوند.

سرقت و دزدی از سوریه و داعش به منابع مالی قدرت و اشغالگری تبدیل شدند

احمد پلدا با اشاره به اقدامات رژیم اردوغان در سوریه گفت: "با ظهور و قدرت‌گیری داعش، رژیم اردوغان منبع درآمد زیادی را کسب کرد. هم خانواده اردوغان، هم طرفدارانش و هم نیروهای شبه نظامی وی صاحب ثروت زیادی شدند. حمایتهای مالی و پولی که قطر، عربستان سعودی و دیگر کشورها برای مسلح کردن داعش ارسال کردند، همه در ترکیه ماند و انباشته شد. در مقابل، ترکیه سلاح‌های نازل ولی با قیمت‌های بالا را به داعش می‌فروخت. دروازه‌های بازرگانی و تجارت باز گذاشته شد و در تمام مناطقی که داعش حضور داشت، خانه‌های ترک‌ها فروخته شد. در موصل، در مناطق تحت اشغال داعش در عراق و سوریه، نفت با قیمت‌های بسیار پایین به ترکیه قاچاق می‌شد و از آنجا با قیمت‌های بالا به بازارهای داخلی و بین المللی وارد می‌شد. ناوگان کشتی‌ها، انبارها و حمل و نقل در داخل کشور بسیار زیاد شده و رشد کردند. وابستگان حکومت از این مسئله بسیار سود بردند.

داعش و دیگر جریان‌های شبه نظامی وابسته ترکیه، تأسیسات صنعتی حلب، عفرین و چندین شهر دیگر را غارت کردند، آنها این صنایع را به دیلوک، قونیه و دیگر شهرهای مشابه منتقل کردند و کارخانه‌ها را به صورت مفت و بدون هزینه‌ای در این شهرها تأسیس کردند. در عفرین، گری سپی، سریکانی، ادلب، باب، اعزاز و جرابلس خانه‌های مردم را تصرف و به اشغال خود درآوردند. آنها مزارع کشاورزی و درختان زیتون را غارت کرده و آثار تاریخی را ربوده و آثار باقیمانده که قابل غارت نبودند را ویران کردند.

اردوغان با به کارگیری نیروی نظامی منفعت زیادی به دست آورد

احمد پلدا اعلام كرد كه اردوغان نيروی نظامی ایجاد شده جهت کسب سرمایه و ثروت را برای انجام عملیات نظامی روانه خارج از مرزها کرد و خاطرنشان کرد که ارتش و اطلاعات ترکیه به ابزاری برای تجارت قدرت‌های خارجی به ویژه برای ایالات متحده امریکا تبدیل شدند.

احمد پلدا در ادامه گفتگو اینگونه ارزیابی کرد: "اردوغان از آذربایجان در جنگ علیه ارمنستان حمایت کرد. علاوه بر فروش تجهیزات هواپیماهای نظامی بدون سرنشین SIHA و تجهیزات نظامی دیگر، بخشی از شرکت نفت آذربایجان "سوکار Soccar" و دیگر مناطق نفتی این کشور را غارت کرد.

دولت اردوغان که باندهای مزدور، نیروهای نظامی، هواپیماهای نظامی بدون سرنشین و تجهیزات نظامی به لیبی تحویل می‌داد، در ازای این حمایتها، ۴ میلیارد دلار از دولت وقت پول دریافت كرد. البته مشخص نیست که چقدر دیگر را به شکلی مخفیانه دریافت کرده و کجا آن را هزینه کرده است.

احمد پلدا با اشاره به حمایتهای اتحادیه اروپا از رژیم اردوغان گفت: اشتباه نیست که گفته شود 'اروپا به اردوغان باج می‌دهد.' باید سیاستهای ترکیه و استفاده این کشور از موضوع پناهجویان را به عنوان بخشی از سیاست جنگی این حکومت دانست. پناهندگان سوریه، افغانستان، ایران، عراق و دیگر مناطق، ترکیه را به عنوان یک منطقه ترانزیتی می‌بینند، اما یک دوره طولانی مجبور به ماندن در ترکیه می‌شوند. زیرا اردوغان در ازای زمین گیر کردن آنها در ترکیه از اروپا پول دریافت می‌کند، 'یورو در ازای پناهندگان'.

ارتش ترکیه که در مقایسه با ارتش کشورهای دیگر قدرتمند به نظر می‌آید، در مقابل گریلا شکست خورده و زمین‌گیر شده است

احمد پلدا اظهار داشت که با وجود تمامی فرصت و ابزارهایی که در اختیار دارد، دولت ترکیه نخواهد توانست پ.ک.ک را شکست دهد و ادامه داد: "پ.ک.ک فقط یک جنبش گریلایی و چریکی نیست. پ.ک.ک یک جنبش اجتماعی است. جامعه را آموزش می‌دهد. از نظر ایدئولوژیک، سیاسی، سازمانی، فلسفی به جامعه کوردستان سبک و شیوه‌ای ویژهای از زندگی آزاد را عطا کرده است. جامعه‌ای آموزش دیده و همزمان صاحب جهان‌بینی خاص خود جهت دفاع و حفظ بقای خود ایجاد کرده است. جامعه‌ای که یاد گرفته است که اقدامات احتیاطی را در برابر تحریکات و حملات دشمن انجام دهد.

در بعدهای سیاسی، خودمدیریتی و سازمان‌های جامعه مدنی یک جریان اساسی و ریشه‌ای ایجاد کرده است. در برابر جنگ و سیاستهای اشغالگرانه و ضدانسانی، ساز و کار ویژهای برای مقاومت خود به وجود آورده است. اگر بخواهیم تنها مثالی از خود گریلاها مطرح کنیم؛ به عنوان مثال می‌توان به پیشرفتهای انجام گرفته در زمینه‌های تکنیکی، تدارکاتی و آموزشی سال‌های اخیر گریلایی اشاره کرد، که تجارب مختلفی کسب نموده است. این توان به حدی رسیده است که دولت ترکیه و ارتش این کشور که در سوریه، آذربایجان و لیبی نیروهای بزرگ و عظیمی را نابود کرد، نتوانسته است حتی یک قدم علیه گریلاها بردارد و تمامی تحرکات این کشور اشغالگر به شکست انجامیده است. اگرچه در بعضی مناطق توانسته است نقاطی را کنترل کند، اما توسط گریلاها به شدت مورد هدف قرار گرفته و خسارت دیده است. این امر همچنین منجر به ایجاد بحران‌های عمیق درون این کشور و جریانهای وابسته به آن شده است و بدون شک نتایج این امر در آینده نزدیک بهتر و بیشتر مشاهده خواهد شد. ترکیه مجبور به عقب‌نشینی از بسیاری از مناطق باشور و روژاوای کوردستان خواهد شد. دولت ترکیه این مسئله را به خوبی درک کرده است به همین خاطر نیز امید خود را بر ایجاد جنگ داخلی کوردها معطوف کرده است و روی این مسئله به شکلی جدی برنامه‌ریزی می‌کند."