باشاران: فکر و فلسفه‌ی اوجالان آلترناتیو و زندگی آزاد است

سخنگوی زنان ه.د.پ عایشه آجار باشاران بر نقش و موضع‌گیری رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تاکید کرد و گفت: اندیشه و فلسفه اوجالان آلترناتیو و اساس زندگی آزاد است.

عایشه آجار باشاران سخنگوی شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) و نماینده این حزب در مجلس ترک با خبرگزاری فرات در رابطه با حملات دولت ترکیه علیه خلق کورد، حصر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و بحران‌های اقتصادی ترکیه مصاحبه‌ای انجام داد.

'علیه خلق کورد حملات گسترده‌ای در جریان است'

عایشه آجار باشاران در ابتدای گفتگوی خود در مورد حملات دولت ترکیه علیه ه.د.پ و خلق کورد صحبت کرده و گفت: مدت طولانی است علیه خلق کورد و ه.د.پ حملات شدیدی را آغاز کرده‌اند. نه تنها علیه باکور کوردستان بلکه حملات علیه باشور و روژاوا نیز وجود دارد و این حملات وابسته به یکدیگر هستند. به دلیل حضور کوردها در ۱۰۰ سال آینده در خاورمیانه برخی خطوط تغییر خواهند کرد. بر این اساس حکومت می‌خواهد به برنامه‌ها و نقشه‌های خود ادامه داده و بقای خود را تضمین کند، به همین دلیل مدتی طولانی است حملاتی علیه کوردها را آغاز کرده تا کوردها را بی‌اراده کنند، تا به حقوق خود دست نیابند. از ۱۵ آوریل ۲۰۱۵ تاکنون دولت در مقابل کوردها جنگ گسترده‌ای را اعلام کرده است. در زمان چاره‌یابی اقداماتی برای حل مسئله‌ی کورد انجام شد، اما توسط دولت ترکیه این اقدامات لغو شدند. امروز در باکور کوردستان علیه اراده، زبان و موجودیت کورد‌ها جنگ گسترده‌ای انجام می‌شود.

'اندیشه و فلسفه اوجالان آلترناتیو و زندگی آزاد است'

عایشه آجار باشاران سخنگوی شورای زنان ه.د.پ به حصر علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره کرده و گفت: این توطئه‌ی بین‌المللی که در حال حاضر علیه آقای اوجالان انجام می‌شود، در حقیقت حملاتی که اکنون انجام می‌شود ادامه‌ی همین توطئه است. مدتی طولانی است اجازه نداده‌اند آقای اوجالان با کسی دیدار کند. فکر و اندیشه‌ی آقای اوجالان آلترناتیوی برای بنیاد نهادن زندگی آزاد است.

ما نمی‌توانیم میان سیاست و حصر تفاوت قائل شویم. در حال حاضر می‌خواهند میان کوردها جنگی راه بیندازند. می‌خواهند از این جنگ استفاده کنند. این ارتباط صدها سال است وجود دارد و تاکنون نیز پایان نیافته است.

'دولت فقط دشمن یک حزب نیست بلکه دشمن همه کورد‌هاست'

باشاران در مورد دشمنی با خلق کورد گفت: باشور باید رفراندوم را به یاد آورد که ترکیه در مقابل این رفراندوم چگونه واکنش نشان داد و چگونه آن را انکار کرد. ترکیه اعلام کرد که آب و همه‌ی مایحتاج را بر روی باشور قطع خواهد کرد. در مقابل رفراندوم باشور به مانعی بزرگ تبدیل شد. موضوع فقط دشمنی با یک نیروی کوردی نیست. در روژاوا اتحاد ایجاد شد و دشمن به آنجا حمله کرد. در باشور نیز همان اتفاق افتاد. حقیقت این است که دولت علیه یک حزب نیست بلکه علیه خلق کورد است. کوردها در هر جایی باشند، حکومت آ.ک.پ و م.ه.پ به آن جا تجاوز خواهند کرد و به آنها حمله می‌کنند. این حقیقت دولت ترکیه است. هدف دولت ترکیه بی‌اراده کردن کوردها است.

'تاریخ و ارزش‌های کوردها را از بین می‌برند'

باشاران با یاداوری تحمیل قیم‌ها بر شهرداری‌ها در باکور کوردستان گفت: با دخالت در شهرهای کوردنشین و با دستگیری روسای مشترک ه.د.پ و نمایندگان پارلمان توطئه برای از بین بردن کورد‌ها را عملی کردند. قیم‌ها را به شهرداری‌ها تحمیل نمودند. مردم بیگناه را شکنجه کرده و زندانی می‌کنند. در هر جایی نوشته‌ای به زبان کوردی وجود داشت، آن را از بین بردند. بسیاری از مجسمه‌های ارزشمند ما را از بین بردند تا تاریخ ما را نابود کنند. تلاش می‌کنند با این کارها نه تنها تاریخ کورد بلکه تاریخ خلق‌هایی که در خاورمیانه زندگی می‌کنند را نابود کنند.

'نوروز پاسخ ما به دشمن بود'

سخنگوی شورای زنان ه.د.پ عایشه آجار باشاران در مورد زندانی کردن  صدها عضو ه.د.پ صحبت کرده و گفت: کسانی که در زندان‌ها زبان و فرهنگ و هویت خود را انکار نکردند، با بهانه‌های مختلف آنها را زندانی کرده و اینگونه می‌خواهند ه.د.پ را از بین ببرند. به همین دلیل هرگونه حمله‌ای را علیه آن انجام می‌دهند. آنها در کوبانی شکست خوردند و اکنون می‌خواهند انتقام آن را بگیرند. موضع‌گیری خلق ما در نوروز بهترین پاسخ به دشمن بود. پاسخ خلق ما بهترین پاسخ بود که هیچ کس نمی‌تواند ه.د.پ را منحل کند.

'ما با روشهای دموکراتیک این مسئله را حل خواهیم کرد'

سخنگوی شورای زنان ه.د.پ در مورد بحران‌های اقتصادی که در ترکیه و باکور کوردستان گفت: اکنون مسئله اقتصادی در میان خلق بسیار بزرگ است. مسئله‌ای بسیار مهم برای خلق باکور کوردستان و ترکیه می‌باشد. علت اصلی این مسائل نیز ارتباطات مسئولان حکومت است، چون آنها به صورت دمکراتیک به مسائل نگاه نمی‌کنند. همیشه در راستای منافع خود می‌خواهند خلق را با فقر و گرسنگی روبرو کنند. نرخ فقر و گرسنگی به طور مداوم در حال افزایش است. اکنون خلق ما با بحران اقتصادی بزرگی روبروست و این بحران بسیار شدید است. اکنون آ.ک.پ و م.ه.پ اطرافیان خود را ثروتمند می‌کنند به همین دلیل ما با این بحران‌های اقتصادی مواجه شده‌ایم. ما در اعلامیه‌ای که به آنها ارائه کرده‌ایم، راه حل مسائل را ارائه نمودیم. ما در این اعلامیه به نکات بسیاری اشاره کرده‌ و اعلام نموده‌ایم باید گفتگو کنیم تا مسائل را حل نماییم. ما برای حل مسائل راه حل سومی را ارائه نموده‌ایم که آن راه حل دمکراتیک مسائل است.

'محاصره و تحریم کاری انسانی نیست، ما پشتیبان مردم مخمور هستیم'

در پایان باشاران به ممانعت‌ها و حصر کمپ مخمور از سوی پ.د.ک اشاره کرده و این حصر را جنایتی ضد بشری توصیف کرد و گفت: ما از نزدیک وضعیت کمپ پناهجویان مخمور را نظاره می‌کنیم. مدتی طولانی است این کمپ تحت فشار قرار دارد. بخشی از جامعه‌ی ما که در کمپ مخمور در حال حاضر زندگی می‌کنند، درد و رنج بسیاری دیده‌اند. آنها به دلیل حملات دولت ترکیه پناهنده شده و در مخمور اسکان یافته‌اند. در حال حاضر به دلیل ممانعت‌های پ.د.ک زندگی مردم در این کمپ بسیار وحشتناک است. ما همیشه می‌گوییم، همراه با مردم خود هستیم. ما امیدواریم طی مدتی کوتاه این مسئله حل شود. باید این اعمال علیه جامعه پذیرفته نشود. برخی از نیروها در راستای منافع خانوادگی خود، علیه جامعه از این ابزار استفاده می‌کنند. به همین دلیل در حال حاضر بیشتر از همیشه به اتحاد نیاز داریم. فشارها علیه کمپ، کاری بسیار غیر انسانی است و باید فوراً پایان یابند.