بازداشت زخمی‌ها و فعالان مدنی از سوی پ.د.ک

شهروندان جنوب کوردستان در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی، فساد سیستماتیک و بیکاری در شهرهای سلیمانی، کلار، رانیه، گرمیان و سیدصادق به خیابان آمدند. نیروهای امنیتی در واکنش به اعتراضات مردمی فعالان مدنی و سیاسی را بازداشت نمودند.

در تظاهرات اعتراضی جنوب کوردستان تاکنون ۶ شهروند کشته شده و ده‌ها فعال زخمی شده‌اند. پس از آنکه روز گذشته منع رفت و آمد در چهار شهر استان سلیمانی اعلام شد نیروهای وابسته به پ.د.ک و ی.ن.ک اقدام به بازداشت زخمی‌های اعتراضات و فعالان مدنی و سیاسی کردند.

بازداشت ١٠ نفر در شلادزه

شهروندان شلادزه از توابع استان دهوک در اعتراض به فساد اداری، بحران اقتصادی و عدم پرداخت حقوق و فقدان خدمات عمومی از عصر دیروز با هدف برپایی تظاهرات ضد حزبی گردهم آمدند.

برپایه گزارش‌های دریافتی از منابع محلی نظامیان پ.د.ک قبل از آنکه تظاهرات مردمی آغاز شود در تمامی میدان‌ها و خیابان‌های شلادزه مستقر شدند و به جوانان معترض حمله کردند. در حمله نظامیان پ.د.ک ١٠ نفر که اغلب آنان عضو عشیره ریکانی می‌باشند بازداشت شدند. یک شهروند از سوی نظامیان پ.د.ک زخمی شد.

تا لحظه انتشار این خبر وضعیت میلیتاریزه شهر شلادزه از سوی نظامیان پ.د.ک ادامه دارد و از هرگونه تجمع شهروندان جلوگیری می‌شود.

با اینکه پ.د.ک بر تعداد نظامیان خود در شلادزه افزوده است اما نارضایتی عشیره ریکانی نسبت به حاکمیت خانواده بارزانی و پ.د.ک بر این منطقه در حال افزایش است.

دستگیری زخمی‌ها

شبکه محافظت از فعالان که متشکل از کارمندان بهداشت و فعالان عرصه اجتماعی است در گزارشی اعلام کرد که زخمی‌های اعتراضات روزهای گذشته پس از آنکه در بیمارستان‌ها تحت مداوا قرار گرفته‌اند از سوی نظامیان پ.د.ک و ی.ن.ک بازداشت شده‌اند.

این نهاد رفتار نیروهای امنیتی را ضدانسانی توصیف کرده و آنرا بشدت محکوم کرده است. همچنین از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کرده است تا برای پایان دادن به این وضعیت حکومت اقلیم کوردستان را تحت فشار قرار دهند.

در گزارش این مرکز آمده است:"ما در ساعات گذشته به شیوه‌ای رسمی سازمان بهداشت جهانی را از چند و چون وضعیت حاکم بر منطقه مطلع کرده‌ایم. هیچ کدام از زخمی‌هایی که در بیمارستان‌ها مداوا می‌شوند نباید بازداشت شوند."

بالکایتی

پ.د.ک به منظور سرکوب مردم در منطقه بالکایتی که از بخش‌های چومان، حاجی عمران، قصره، گلاله و سمیلان تشکیل شده است بر تعداد نظامیان خود افزوده است.

روز گذشته تعدادی از جوانان اهل چومان که درصدد برپایی تظاهرات اعتراضێ بودند هدف حمله نیروهای پ.د.ک قرار گرفتند.

شب گذشته نیز نظامیان پ.د.ک تعدادی از جوانان قصره را که در تلاش برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز بودند بازداشت کردند. از سرنوشت جوانان بازداشت شده قصره اطلاعی در دست نیست.

اسامی چند جوان بازداشت شده به این شرح است: ابراهیم جبار، زانا حمد، بارزان کاکه‌امین، کارزان کاکه‌امین، زریان کاکه‌امین، باور عزت و آمَد احمد.