بنابه تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا باید تمامی زندانیان پرونده کوبانی آزاد شوند

وکلای فیگن یوکسک‌داغ و آیهان بیلگن اعلام کردند که تمامی سیاستمدارانی که در چارچوب پرونده کوبانی دستگیر و زندانی شده‌اند باید بعد از ابلاغ حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در باره دمیرتاش همگی آزاد شوند.

اداره دادگاه حقوق بشر اروپا در رابطه با صلاح‌الدین دمیرتاش ریاست مشترک پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها حکمی را مبنی بر آزادی دمیرتاش صادر کرده است. این دادگاه،  ترکیه را بنابه ۵ ماده محکوم کرده و با اشاره به پرونده تحقیق و تفحص کوبانی که ۲۷ سیاستمدار را در بر می‌گیرد اشاره کرده است. دادگاه در تصمیم خود درباره فعالیتهای کوبانی در روزهای ۶-۷ اکتبر اعلام کرده است: در هر سه تویت حزب دمکرات خلق‌ها، برای خلق کوبانی که در معرض حملات داعش قرار داشت، درخواست حمایت نموده است. این خواست در چارچوب مرزهای سیاسی بوده خشونت آفرین نبوده است. اقداماتی که به خشونت روزهای ۷-۸ اکتبر سال ۲۰۱۴ منتهی شده‌اند در نتیجه تویتهای اشاره شده نیستند.

موادی را که در تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا مطرح شده‌اند و همچنین تاثیر آن را بر پرونده سیاستمداران زندانی با ریاست مشترک پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها، فیگن یوکسکداغ، ازگی گونگوردو و آیهان بیلگن که در چارچوب تحقیق و تحفحص پرونده کوبانی دستگیر شده بودند مورد بحث و بررسی قرار گرفته می‌شود.

   تمامی پرونده‌ها سیاسی هستند

  ازگی گونگوردو وکیل یوکسکداغ که در چارچوب پرونده تحقیق و تفحص کوبانی برای بار دوم دستور بازداشت وی صادر شده است اظهار داشت که پرونده‌های علیه موکل وی باز شده‌اند همگی به دلیل سخنرانی و مشارکت فعالانه وی در پارلمان بوده است و در این باره اظهار داشت: در تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا در رابطه با صلاح‌الدین دمیرتاش اشاراتی جدی مبنی بر بیعدالتی نسبت به وی و لزوم آزادی وجود دارند. اما این حکم در اصل تمامی سیاستمداران حزب دمکراتیک خلق‌ها و اعضای اپوزیسیون را در بر می‌گیرد. دادگاه حتی تویت حزب دمکراتیک خلق‌ها برای فعالیت کوبانی را نیز به عنوان فراخوانی صلح‌طلبانه مشاهده کرده است. در این وضعیت لازم است که سیاستمدارانی که در چارچوب پرونده تحقیق و تفحص دادستانی جمهوری آنکار محاکمه می‌شوند، آزاد شده و دستور عدم پیگرد آنان صادر شود.

   باید برای آزادی فیگن یوکسکداغ به دادگاه مراجعه کرد

  گونگوردو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که دستگاه قضایی ترکیه ناگزیر است به خواست دادگاه حقوق بشر اروپا تن در داده و در این باره افزود: این حکم بدون بازگشت است. هیات وزرا پیگیری تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا را برعهده دارد. اگر حکم صادره عملی نشود، واکنش آن می‌تواند تا اخراج ترکیه از شورای اروپا نیز بسط پیدا کند. با تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا ما به منظور آزادی فیگن یوکسکداغ نیز به دادگاه مراجعه کرده‌ایم. ظلمی که در جریان سلب مصونیت قضایی نمایندگان مجلس [ه.د.پ] که در تصیمیم دادگاه حقوق بشر اروپا به آن اشاره شده است می‌تواند حتی حق بازگشت این نمایندگان را به مجلس فراهم کند.

   حق دفاع محدود شده است

  عطیه آریکان وکیل آیهان بیلگن که در چارچوب پرونده تحقیق و تفحص کوبانی دستگیر شده است نیز در رابطه با تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا به منظور آزادی دمیرتاش اظهار داشت که بعد از ابلاغ حکم دادگاه حقوق بشر اروپا باید در رابطه با پرونده وی قرار منع تعقیب صادر شود. به این منظور اعتراض کرده و حکم دادگاه حقوق بشر اروپا مستقیما بر پرونده تحقیق و تفحص کوبانی نیز تاثیر گذار خواهد بود. ما نسبت به حکم صادر شده اعتراض کرده و درخواست می‌کنیم که موکل ما آزاد شده و در خارج از زندان پرونده وی مورد رسیدگی قرار گیرد.