برگزاری نخستین کنگره عادی جمعیت روزنامه‌نگاران دجله و فرات

نخستین کنگره عادی جمعیت روزنامه‌نگاران دجله و فرات (DFG) برگزار شد. ریاست مشترک این جمعیت، دجله مفتی‌اوغلو و سردار آلتان به عنوان روسای مشترک این جمعیت انتخاب شدند.

جمعیت روزنامه‌نگاران دجله و فرات نخستین کنگره عادی خود را برگزار کرد. این جمعیت کنگره خود را در دفتر این جمعیت در منطقه آفس شهر آمد در شمال کوردستان برگزار کرد. بسیاری از روزنامه‌نگاران در این کنگره مشارکت کردند. کنگره با یک دقیقه سکوت به احترام جانباختگان رسانه‌های آزاد، شروع شد.

بعد از آن، هیات ریاست این جمعیت برگزار شد. عایشه گونای سخنگوی پلتفرم روزنامه‌نگاران زن مزوپوتامیا MKGP به عنوان ریاست هیات انتخاب و بر اهمیت DFG تاکید کرد. گونای در این باره اظهار داشت: رسانه و صنعت روزنامه‌نگاری کاملا تحت سیطره کوشک سلطنتی قرار گرفته و متاسفانه سانسور بی‌حد و مرز بر رسانه‌ها اعمال می‌شود. زمانیکه ما در ترکیه به مسئله رسانه روزنامه‌نگاری می‌پردازیم، تنها می‌توان به رسانه‌های آزاد اشاره کرد. در این باره سازماندهی و جستجوی حقیقت در رسانه‌های آزاد بسیار ارزشمند است.

تلاش برای آزادی روزنامه‌نگاران زندانی

دجله مفتی‌اوغلو ریاست مشترک DFG که مجددا به این سمت انتخاب شده بود نیز اظهار داشت که جمعیت انها تداوم سنت ٣٠ ساله رسانه‌های آزاد است. دجله در سخنان خود اظهار داشت که به دلیل شرایط پیش آمده به دلیل پاندمی، جمعیت آنها در سازماندهی با مشکلاتی مواجه شده است و با برگزاری این کنگره تلاش می‌کنند تا رسانه‌های آزاد را قدرتمندتر کنند. دجله در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که ترکیه در پایین‌ترین رده‌بندی کشورهای برخوردار از رسانه آزاد بوده و در این باره افزود: ما برای آزادی روزنامه‌نگاران زندانی تلاش می‌کنیم. در این رابطه اعتراضاتی را در مقابل دادگاه‌ها سازماندهی کرده‌ایم. تا جایی که می‌توانستیم صدای خود را به گوش مجامع رسانه‌ای رسانده و در این باره دست به فعالیت زده‌ایم. سال گذشته در رابطه با روزنامه‌نگاران زندانی گزارشاتی را آماده و تنظیم کرده‌ایم. ما تلاش می‌کنیم تا افکار عمومی جهانی را به وضعیت رسانه‌ها در ترکیه جلب کنیم. در این چارچوب تلاشهای ما قدرتمندانه ادامه خواهند یافت. چون ما آزادی رسانه را به عنوان صدایی رسا می‌بینیم که وضعیت ما را بازتاب می‌دهد.

برگزاری انتخابات

بعد از خاتمه سخنرانی‌ها، گزارش سالانه فعالیتهای جمعیت قرائت شد. سپس روسای زیر مجموعه‌های جمعیت انتخاب شدند. در انتخابات، مجددا دجله مفتی‌اوغلو و سردار آلتان بار دیگر به ریاست این جمعیت انتخاب شدند. در هیات مدیره جدید DFG دجله مفتی‌اوغلو، سردار آلتان، زینل عابدین، نشمیل گولر، جمعه داش، سلطان مرجان و قدری اسن جای می‌گیرند.