برواری: خلق جنوب کوردستان زندگی خود را به زندگی گریلا پیوند زده‌اند

کامران برواری فعال و سیاستمدار کورد جنوب کوردستان اظهار کرد که ارتش ترک در گاره و هفتانین با شکست مواجه شده است. وی افزود:"دولت ترک با حملات گسترده به مناطق حفاظتی میدیا درتلاش است انتقام شکست‌هایش را بگیرد."

حملات اشغالگرانه ارتش ترک به مناطق آواشین، متینا و زاپ از توابع مناطق حفاظتی میدیا ادامه دارند. در ارتفاعاتی که ترکیه به حملات هوایی بر آن ادامه می‌دهد ارتش ترک متحمل در جنگ زمینی متحمل تلفاتی سنگین شده است. ارتش ترک که در میدان جنگ یارای ایستادگی در مقابل نیروهای گریلا را از دست داده است تلاش دارد با حملات هوایی به مناطق غیرنظامی به ارعاب مردم کورد بپردازد.

کامران برواری، استاد دانشگاه دهوک و سیاست‌مدار کورد حملات اشغالگرانه دولت ترک علیه جنوب کوردستان را در گفتگو با خبرگزاری فرات مورد ارزیابی قرار داد.

در مقابل شکست سنگین گاره خواستند خود را تسکین دهند

برواری گفت، مدتی طولانی است که دولت اشغالگر ترکیه خود را برای حملات علیه مناطق آواشین، متینا و زاپ آماده می‌کند. وی همچنین گفت، پس از شکست ترکیه در هفتانین و گاره ترکیه همراه با نیروهای منطقه‌ای و داخلی برای درمان این شکست خود در تلاش و تکاپو هستند. آنها می‌خواهند در مقابل شکست سنگینشان در گاره پیروزیی کسب کنند و ماه‌ها بود برای آن تدارک می‌دیدند. سرانجام در ۲۳ آوریل نیروهای منطقه‌ای ناتو و آمریکا برای انجام این عملیات به ترکیه چراغ سبز نشان دادند. آغاز این عملیات در سالگرد قتل‌عام ارمنیان دلایلی دارد. ترکیه می‌دانست که آمریکا قتل‌عام ارمنیان را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت می‌شناسد و به همین دلیل به نیروهای بین‌المللی یک پیام داد و خواست کوردها را قتل عام کند.

افراد محلی و عناصر بیگانه در این حمله اشغالگرانه جای گرفته‌اند

برواری همچنین اعلام کرد، تلاش‌های اشغالگرانه‌ی ترکیه از خابور تا مناطق برواری آواشین، زاپ و متینا ادامه دارد. وی گفت؛"این منطقه حدود ۱۰۰ کیلومتر است. ترکیه برای اینکه این مناطق را اشغال کند، مدت طولانی در حال تدارک است. کسانی که در این حمله اشغالگرانه شرکت کرده‌اند، کسانی هستند که همگی در داخل خاک ترکیه آموزش دیده‌اند و برای جنگ در کوهستان آماده شده‌اند. در میان آنها افرادی از ساکنان منطقه، جاش‌های ترکیه و همچنین مزدوران سوری حضور دارند که به این عملیات اشغالگرانه پیوسته‌اند. تعداد این افراد حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن است. آنها هم از شمال و هم از جنوب می‌خواهند حمله کرده و خاک جنوب کوردستان را اشغال نمایند.

نیروهای مسلح ترکیه در منطقه از تکنولوژی متفاوتی استفاده می‌کنند تا بتوانند غارهای گریلا را تخریب کنند. همچنین اثبات شده است که تاکنون دو بار از گازهای شیمیایی استفاده کرده‌اند.

ترکیه در مقابل گریلا شکست خورد

برواری اعلام کرد، ترکیه قصد دارد ۱۲ منطقه‌ی استراتژیک را اشغال کند. وی گفت؛"ترکیه با این تلاش‌ها می‌خواهد خط برواری و دوسکی را اشغال کرده و و ارتباط عرصه‌های گریلایی را قطع کند. بدون شک دولت ترکیه در مقابل گریلا از نظر نظامی شکست می‌خورد. پس از شکست ترکیه در هفتانین و گاره در سراسر جهان این کشور ارزش خود را از دست داد. دیگر پس از این شکست به عنوان نیروی دوم ناتو به این کشور نگاه نمی‌کنند. دیگر ترکیه نمی‌تواند هرجایی را که خواست، اشغال کند.

زمان آزادی رهبر عبدالله اوجالان فرا رسیده است

برواری در ادامه‌ی سخنانش گفت؛"باید خلقمان از فکر و فلسفه عبدالله اوجالان صیانت کنند." وی در ادامه گفت؛"خلق ما مدل ک.ج.ک را پذیرفته و از گریلاهای جنبش آزادیخواهی پشتیبانی می‌کنند. در هر چهار بخش کوردستان و در خارج از میهن ما، همه‌ی خلق‌های جهان نیروهای گریلا را به عنوان نیروهای انقلابی، مقاومتگر کورد و مدافع خاک کوردستان می‌بینند. مردم جنوب کوردستان وجود خود را در وجود گریلا می‌بینند. به همین دلیل زمان آزادی عبدالله اوجالان و همچنین خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور فرا رسیده است. دیگر زمان آن فرا رسیده است که مبارزات سیاسی و دیپلماتیک هم در کوردستان و هم در جهان پیشرفت کند. دیگر خونریزی در هر چهار بخش کوردستان و در خاورمیانه کافی است. سیاست تحت فشار قرار دادن و محدود نمودن کوردها‌ها شکست خورده است. این نقشه موفق نشد و با شکست مواجه شد."

برواری در ادامه اعلام کرد، در جنوب کوردستان غیر از گروهی که مدافع منافع خود هستند و به ترکیه از لحاظ اقتصادی وابسته هستند، همه تلاش برای اشغال کوردستان را به‌عنوان اشغالگری می‌بینند. برواری خاطرنشان نمود، برای ممانعت از اشغال جنوب کوردستان باید خلق کورد با هم متحد شوند. ک.ن.ک سال‌هاست برای آنکه اتحاد ملی پدید آید، در حال تلاش و مبارزه است. اکنون ک.ن.ک با همه احزاب و سازمان‌های کوردها ارتباط دارد و برای ایجاد اتحاد ملی تلاش می‌کند. همچنین تلاش می‌کند تا میان احزاب کوردی توافق ملی ایجاد کند تا به کوردستان خدمت کنند. اکنون دورانی طلایی فرا رسیده است که حکومت اقلیم فدرال جنوب کوردستان و به ویژه رئیس اقلیم کوردستان، رئیس وزرا، وزارت پیشمرگه می‌توانند علیه اشغال‌گری موضع‌گیری خود را نشان دهند. باید جنوب خود موضع‌گیری مناسبی اتخاذ کرده و علیه اشغالگری بیانیه دهند و در مقابل موضع‌گیری و اراده‌ی خلق به مانع تبدیل نشوند. اکنون زمان آن فرا رسیده است که حکومت اقلیم کوردستان نقش تاریخی خود را ایفا کند.

 همه باید از شنگال صیانت کنند

 برواری خاطر نشان نمود، منطقه‌ی دیگری که هدف ترکیه قرار گرفته است، شنگال است. وی گفت؛"آنها می‌خواهند دستاوردهای خلق کورد را از بین ببرند. برای این کار سه مرحله وجود دارد. مرحله اول از بین بردن اراده‌ی مردم شنگال است. مرحله دوم از بین بردن دستاوردهای روژآوا و مرحله سوم نیز از بین بردن دستاوردهای همه‌ی خلق کورد و قتل‌عام کوردها می‌باشد. به همین دلیل همه احزاب و خلق کوردستان باید از شنگال صیانت کنند. چون آنچه معادلات خاورمیانه را حفظ می‌کند، روژاوا و شنگال می‌باشد. در خاورمیانه امروز فقط در دو نقطه دمکراسی و حقوق بشر وجود دارد، آن هم در روژاوا و شنگال می‌باشد. چون در این دو نقطه مدل کنفدرالیسم دمکراتیک که بهترین مدل برای زندگی برابر و دمکراتیک است، وجود دارد. کشورهای جهان اکنون با بحران‌های بزرگ اجتماعی مواجه هستند. اروپا با بحران‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بسیاری مواجه است و می‌خواهد مسائل خود را در خاورمیانه و در کوردستان حل نماید. روسیه نیز در بحران بزرگی به سر می‌برد و می‌خواهد در خاورمیانه و در سوریه مشکلات خود را حل کند. اسرائیل نیز کشوری است که آینده‌ی آن در خطر است و پس از آن که توافق ابراهیمی به همراه عربها موفق نبود، اکنون تلاش می‌کند تا ترکیه را سر پا نگه دارد و از آنها پشتیبانی نظامی می‌کند و این گونه می‌خواهند جنبش آزادیخواهی کوردستان را تضعیف نمایند. همه‌ی این نیروها علیه کوردستان هستند و می‌خواهند در مورد کردستان از آنها پشتیبانی کرده و با آنها نقطه‌ی مشترک دارند. این کشورها می‌خواهند مدل کنفدرالیسم دمکراتیک را در کوردستان از بین ببرند و نیروی کوردها را تضعیف نمایند. در مقابل  آنها خلق ۶۰ میلیونی وجود دارد که  از مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی کوردستان صیانت می‌کنند. اکنون اتحاد کوردها می‌تواند همه‌ی پروژه‌ها و توطئه‌های آنها را از بین ببرد. دیگر کسانی که در جنوب کوردستان از اشغالگری حمایت می‌کنند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. آنها فقط دو راه دارند. یا این که جنوب، شنگال و روژاوا را تسلیم ترکیه نمایند و یا اینکه مبارزاتی ملی، صلح‌طلبانه و دمکراتیک انجام دهند."