بیانیه ک.ج.ک در مورد حمله هوایی به شهرک سنون شنگال: علیه حملات نابودگرانه بپاخیزید!

کمیته روابط خارجه ک.ج.ک در مورد حمله رژیم اشغالگر ترک به مجلس خلق سنون بیانیه‌ای منتشر کرده و از افکار عمومی در کوردستان و نیروهای عراقی درخواست کرده است که موضعی نیرومند را در مقابل این حملات نشان داده و به وظایف خود عمل کنند.

کمیته روابط خارجه کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در رابطه با حملات رژیم اشغالگر ترک به شنگال بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه آمده است:"١۵ ژوئن ٢٠٢٢ مجلس خلق سنون منتسب به اداره خودگردان دمکراتیک شنگال از سوی دولت ترکیه به شیوه‌ی پیاپی بمباران شد. در این حمله صالح خدر نعسو (١٢ ساله) به شهادت رسید، ٧ ایزدی دیگر از جمله یک فعال رسانه‌ای و یک کودک نیز زخمی شدند. ما یاد و خاطره صالح خدر نعسو را که در این حمله جنایتکارانه و ضدبشری به شهادت رسید گرامی داشته و مراتب همدردی خود را با خانواده او و جامعه ایزدی ابراز می‌داریم. برای زخمی‌های جامعه ایزدیمان که در این حمله زخمی شده‌اند آرزوی شفای عاجل داریم."

بیانیه با اشاره به حملات نابودگرانه و اشغالگری رژیم جنایتکار ترکیه به کوردستان و خاورمیانه این را نشانه قرارگرفتن رژیم اردوغان در لبه فروپاشی عنوان کرده و می‌افزاید:"برای گسترش حاکمیت و استعمارگری دولت ترک، با هدف بازسازی دولت عثمانی در تمامی مناطق به خلقمان حمله‌ور می‌شوند. در این چارچوب آشکار است که در باشور کوردستان، از موصل تا کرکوک نقشه اشغالگری را طرح کرده‌ است. رژیم ترک با همکاری پ.د.ک که در کنار آن قرار گرفته است به عمق خاک عراق نفوذ کرده است، در تلاش است تا نقشه‌های اشغالگرانه خود را گام به گام محقق کند. گریلاهای پ.ک.ک علیه اشغال کوردستان قهرمانانه ایستادگی می‌نمایند. رژیم ترک که در مقابل این برخودان اراده خود را از کف داده است، علیه نیروهای گریلا از سلاح شیمیایی بهره می‌گیرد. علی‌رغم این شیوه‌های ضدبشری، همچنین به زعم همکاری پ.د.ک نتوانسته است به اهداف تعیین شده دست یابد، ضربات گریلایی داغ برنامه اشغالگری را دل ترکیه گذاشته است.

رژیم قاتل ترک که در مقابل گریلاهای آزادی درمانده شده است، حملات نابودگرانه به مناطق آزاد را افزایش داده است. حلیه نیروهای گریلا از سلاح شیمیایی بهره گرفته و همچنین خلقمان در باشور کوردستان را بمباران می‌کند. در کمپ پناهندگان مخمور که تحت ضمانت سازمان ملل و عراق قرار دارد منازل و محلات غیرنظامیان را بمباران می‌کند، همزمان کودکان و شهروندان ایزدیمان را که از قتل‌عام داعش نجات یافته‌اند به قتل می‌رساند. نقشه اشغال روژاوا را به شیوه‌ای واضح به تمامی جهان اعلام می‌کند، غیرنظامیان بی‌دفاع را در منازل آنان به قتل می‌رساند. اردوغان سردسته فاشیست‌ها، در سکوت نیروهای منطقه‌ای به حملات نابودگرانه خود ادامه می‌دهد. قتل‌عام تازه‌ای که در این فضای سکوت صورت گرفت در مرکز شهرک سنون از توابع شنگال انجام شد.

نیروهای عراقی باید علیه حملات ترکیه موضع خود را اعلام کنند

شنگال منطقه‌‌ای تحت مسئولیت دولت عراق است، حکومت مصطفی کاظمی که هر زمان از امنیت و آسایش شنگال دم می‌زند، در مقابل حملات رژیم ترک به شهروندان عراقی در شنگال که به قتل می‌رسند سکوت کرده و این سکوت معنی‌دار است. این سكوت بجز پذیرش و موافقت با حملات معنی دیگری ندارد. علیه این حملات به امنیت کشور و حاکمیت عراق؛ سکوت حکومت کاظمی نشاندهنده موضع او در خصوص حملات دولت ترک به باشور کوردستان است. این سکوت به رژیم اشغالگر ترک جسارت می‌دهد. ما جنبشی هستیم که از لحاظ تاریخی و سیاسی بخوبی با استعمارگری رژیم ترک آشنایی داریم. رژیم اشغالگر ترک با هدف عثمانی نو سیاست فتح و تجزیه خاک عراق را به پیش می‌برد. سکوت حکومت کاظمی در مورد اشغال خاک عراق و قتل شهروندان عراقی، به رژیم ترکیه جسارت می‌بخشد. از اینرو ما از نیروهای اجتماعی و سیاسی عراق می‌خواهیم که در مقابل این حملات موضع خود را نشان دهند، مکانیسم‌های ملی و بین‌المللی را برای توقف حملات دولت ترک به کارگیرند و برنامه‌های اشغالگرانه علیه عراق را خنثی کنند.

سکوت سازمان ملل به نیروهای شریک قتل‌عام جسارت می‌دهد

سازمان ملل متحد و سازمان‌هایی همچون ماموریت کمک‌رسانی سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی) در قبال قتل‌عام صورت گرفته بر ایزدی‌ها مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند. سکوت نماینده سازمان ملل در عراق و سازمان‌های مربوطه، به رغم آنکه حملات دولت متجاوز ترکیه به جامعه ایزدی و مناطق مسکونی آنها را تأیید کرده‌اند، به معنی شراکت در جرم است. سازمان ملل به دلیل سیاست سکوت در قبال حملات به نیروهای دخیل در قتل‌عام جسارت داده است. هواپیماهای جنگنده و تجسسی رژیم اشغالگر ترک عرصه هوایی عراق را که تحت کنترل ایالات متحده آمریکاست بکار می‌گیرند. پیش از این نیز عرصه هوایی عراق را برای تهاجم ترکیه باز کرده بودند و نقش آمریکا در این مورد به موضوع بحث تبدیل شده بود. اما آنچنانکه در حمله به سنون درک می‌شود، در قتل‌عام‌های صورت گرفته از سوی دولت ترکیه این نیروها به دلیل تحت کنترل داشتن عرصه هوایی عراق مسئول هستند. اگر چه برای سلب مسئولیت، بدون اینکه نامی از جمهوری ترکیه که به این قتل‌عام دست زده است برده شود برای صالح خدر نعسو پیام تسلیت صادر کرده‌اند. راه جلوگیری از این حملات نه با چشم‌پوشی بر قتل‌عام خلقمان از سوی رژیم اشغالگر ترک، بلکه با مسدود کردن فرصت به ترکیه می‌باشد. ما از نیروهای بین‌المللی و در رأس آنها آمریکا می‌خواهیم که بیش از این به حملات جمهوری ترکیه کمک نکنند، تدابیر لازم را برای جلوگیری از حملاتی که به تجزیه عراق می‌انجامد اخذ کنند.

خلق باشور باید نسبت به جرایم ضدبشری پ.د.ک موضعی شفاف اخذ کند

می‌دانیم که پ.د.ک نقش ویژه‌ای در تمامی حملات به ایزدی‌ها و شنگال ایفا می‌کند. خشم خود را در مقابل عدم موفقیت فرمان ٧٣ می‌خواهد با قتل پیشاهنگان و خلق ایزدی با دست ترکیه فروبنشاند، ایزدی‌ها‌ و آیین ایزدی که از نابودی نجات یافتند به کابوسی برای پ.د.ک مبدل شده‌اند. بجز جمهور ترکیه، پ.د.ک و داعش هیچ نیروی دیگری وجود ندارد که از خودمدیریتی و خوددفاعی ایزدی‌ها هراس داشته باشد. پ.د.ک در باشور کورستان نقش خود را علیه گریلاهای آزادی و علیه ایزدی‌ها به انجام می‌رساند. ما از خلقمان در کوردستان و بویژه از خلقمان در باشور کوردستان دعوت می‌کنیم که در مقبال این حملات پ.د.ک موضعی شفاف نشان دهند. ما می‌خواهیم اعلام کنیم که اگر در زمان و مکان لازم علیه حملات اشغالگرانه به شنگال، مخمور، باشور، روژاوا و مناطق دیگر نارضایتی نشان داده شود، نقش بزرگی را در خنثی کردن حملات ایفا خواهد کرد.

رژیم فاشیست اردوغان در آستانه فروپاشی قرار گرفته است، برای تداوم حیات خود به شیوه‌ای وحشیانه به خلقمان و خلق‌های منطقه حمله‌ور خواهد شد و به قتل‌عام‌ها ادامه می‌دهد. از خلقمان در کوردستان و نیروهای عراقی می‌خواهیم که در مقابل این حملات نابودگردانه موضع خود را اعلام کنند و به وظایف خود عمل نمایند."