بیانیه کنگره ملی کوردستان در رابطه با حوادث اخیر کرماشان؛ "کوردستان سرزمین همزیستی است"

ک.ن.ک:"مطمئنا ساکنان منطقه از اهداف دشمنان آگاه هستند و نمی‌گذارند تا از اختلافات انها توسط دشمنان ملت کورد بهره‌برداری شود. بنابراین تنش‌ها باید توسط گفتگو و دیالوگ حل شود."

کنگره ملی کوردستان با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان حوادث اخیر کرماشان بر لزوم همبستگی ملی کوردها در مصاف با دشمنان و بدخواهان تأکید کرده است.

متن بیانیه به این شرح است:

"همانطور که استحضار دارید طی چند روز گذشته بین مردم برخی از روستاهای اطراف کرماشان، سرپل زهاو، دالاهو در روژهلات کوردستان متأسفانه تنش‌ها در حال افزایش است. آغاز مشکل بر سر تقسیم چراگاه آغاز شد که متأسفانه به نزاع و دعوا تبدیل شد که موجب جان باختن چند نفر نیز شد. این حوادث موجب نگرانی ساکنین منطقه و کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) شده است. ک.ن.ک بر این باور است که کوردستان در مرحله حساسی می‌باشد و اگر اختلافات کوردستانیان از طریق گفتگو و تفاهم حل نشود، به ملت ما آسیب زیادی خواهد رساند. این تنش‌ها در مناطقی شکل گرفته است که اکثر ساکنان این مناطق دارای ساختارهای مختلف مذهبی و آیینی، مانند سنی‌ها، شیعه‌ها و  پیروان آیین یاری می‌باشد.

برخی از نیروهای تندرو تلاش می‌کنند تا روندی مذهبی به این اختلافات بدهند و از سوی دیگر رژیم ایران که همیشه از درگیری‌های داخلی بهره می‌برد، تلاش می‌کند تا وضعیت امنیتی را در منطقه گسترش داده تا هم امکان دخالت خود را افزایش دهد و هم بتواند جهت سرکوب مردم از این وضعیت بهره‌برداری کند.

مردم این مناطق سوای داشتن هر دین و آیینی همه کوردستانی هستند. در طول تاریخ کورد بودن همیشه دلیل سرکوب و اشغالگری دولت‌های اشغالگر در کوردستان بوده است، ساکنان این منطقه با وجود تمام حملات و نسل‌کشی‌ها، صدها سال است توانسته‌اند با هم در این منطقه زندگی مسالمت‌امیز و همزیستی با هم داشته باشند. دین یارسان یک دین قدیمی کوردستانی است. هر چند که پیروان این دین در کوردستان کم هستند اما انها بخش مهمی از ساختار متنوع و غنی کوردستان هستند و ما باید به هر طریقی از آنها محافظت کنیم. همه کوردستانیان باید این واقعیت را بدانند که دشمنان مردم کوردستان بین آنها تمایز مذهبی و طایفه‌ایی قائل نمی‌شوند. انها کوردها را تهدیدی برای قدرت دیکتاتوری خود می‌دانند.

مطمئنا ساکنان منطقه از اهداف دشمنان آگاه هستند و نمی‌گذارند تا از اختلافات انها توسط دشمنان ملت کورد بهره‌برداری شود. بنابراین تنش‌ها باید توسط گفتگو و دیالوگ حل شود. توسل به استفاده از سلاح و نیرو علیه یکدیگر و کشتن همدیگر در هر اختلاف داخلی، نقطه ضعفی است برای هر طرفی که به دنبال چنین حرکتی باشد.

کوردستان به طور کلی در وضعیت حساسی قرار دارد. مردم کوردستان در برابر مقطعی سرنوشت‌ساز قرار دارند. در واقع از همه طرف به دستاوردهای ما حمله می‌شود. حملات ترکیه به روژاوا و جنوب کوردستان، ترس و وحشت دولت ایران از کوردستانیان، همچنین دولت‌های سوریه و عراق که کمتر از ایران و ترکیه در حق ملت کورد جنایت نکرده‌اند.                                                                                                                                     

همه این وقایع نشان می‌دهند که مردم کورد و دستاوردهای آنها به طور کلی در معرض تهدید قرار دارند. در عین حال فرصت بسیار خوبی برای موفقیتمان وجود دارد که با آشتی، وحدت و توافق ملی میسر می‌گردد. هر گونه درگیری داخلی هر چند کوچک به این تهدیدها از جانب دشمنان کمک می‌کند و بر خلاف منافع مردم کوردستان است و به نفع دشمنان ختم خواهد شد. توافق، وحدت و آشتی موفقیت و بقای ما را تضمین می‌کند.

همچون کنگره ملی کوردستان از مردم روستاهای اطراف کرماشان، سرپل زهاو و منطقه شاهو می‌خواهیم که بلافاصله خشونت علیه یکدیگر را متوقف کنند و اختلافات موجود را از طریق  گفتگو و دیالوگ حل کنند. ما از تمامی کوردستانیان و بویژه مردم روژهلات کوردستان می‌‌خواهیم که از وضعیت این مناطق آگاه باشند و به هر طریقی که ممکن باشد به حل و فصل اوضاع کمک کنند.

مراتب تأثر و تأسف خود را برای جانباختگان این حوادث اعلام داشته و این ضایعه را به ملت کورد و خانواده‌هایشان تسلیت می‌گوییم. همچنین به عنوان کنگره ملی کوردستان سلام‌های گرم خود را به خلق مقاومتگر کرماشان، ایلام و سرپل‌ذهاو و تمامی مردم منطقه تقدیم می‌کنیم.