بیانیه مشترک سازمان‌های مدنی به مناسبت روز جهانی زبان مادری

به مناسبت ۲۱ فوریه روز جهانی زبان مادری بسیاری از نهادها و سازمانهای مدنی بیانیه مشترکی را منتشر کرده و درخواست نمودند که برای از میان برداشتن موانع پیش روی آموزش به زبان مادری مبارز ه گسترش پیدا کند.

انجمن نویسندگان مزوپوتامیا، KURD-PEN، انجمن ادبای کورد و انجمن Birca Belek به مناسبت ۲۱ فوریه، روز جهانی زبان مادری بیانیه‌ای را منتشر کردند. در این بیانیه سازمان‌ها خاطرنشان ساختند که برای از میان برداشتن موانع پیش روی آموزش به زبان مادری باید مبارزه گسترش پیدا کند.

فشار گماشتگان شهرداری‌ها بر زیان کوردی

در این بیانیه به فشارهای وارد آمده بر زبان کوردی اشاره شده است و در این رابطه آمده است: قیمها و گماشتگان در بیشتر شهرداری‌هایی که از شهرداران منتخب غصب کرده‌اند، وبسایت، تابلو و تمامی ابزارها و علائم مرتبط به زبان مادری را حذف کرده و با روی خوش با زبان کوردی ارتباط برقرار نمی‌کنند. حقوق بشر و برابری و حقوق بنیادین اجتماعی و تکثر زبانی و فرهنگی از نشانه‌های تمدن دمکراتیک به شمار می‌روند. در صورتیکه زبان از میان برود یک خلق از میان می‌رود و رنگ‌های حیات اجتماعی از میان می‌روند. لازم است که حیات اجتماعی با تمامی رنگها و اصوات خود مورد احترام واقع شده و از آن حفاظت شوند. نادیده انگاری یک زبان و از میان برداشتن یک زبان با خشونت، شدیدترین نوع خشونت به شمار می‌رود. این رویکرد مورد پذیرش نبوده و هیچ وجدان آگاهی آن را نمی‌پذیرد.

زبان مادری

در ادامه این بیانیه در رابطه با آموزش به زبان مادری آمده است: زبان مادری، شیرین‌ترین صدای حقوق بشری در عرصه فرهنگی، حقوق کودکان و برابری‌طلبی است. جزو انسانی‌ترین حقوق بشری بوده و نمی‌تواند مورد انکار واقع گردد، نباید نادیده گرفته شود. پایمال کردن این حق، روان آدمی را از دچار تهدید می‌کند، اجازه نمی‌دهد که انسان خود را جزو انسان واجد حق بنگرد. باعث عقده حقارت می‌شود. آموزش به زبان مادری جزو حقوق بنیادین کودکان به شمار می‌رود و فقدان آن نیز باید به عنوان بخشی از مسئله برابری و عدالت دیده شود. زبان خانه هستی است و آدمی از طریق زبان است که احساسات و تفکرات خود را ابراز می‌کند.

در پایان این بیانیه آمده است:

- خواهان اموزش به زبان کوردی هستیم.

- موانع پیش روی زبان مادری برداشته شوند.

- زبان کوردی باید از موقعیت رسمی برخوردار و به زبان رسمی تبدیل شود.

- لازم است که زبان کوردی بر اساس قانون اساسی مورد حفاظت قرار گیرد.

- لازم است که دولت هیچ زبانی را به عنوان تهدیدی برای موجودیت خود قلمداد نکند.

- نهادهای مذکور فردا در آمد گرهم آمده و در رابطه با روز ۲۱ فوریه، روز جهانی زبان مادری بیانیه مشترک دیگری را منتشر می‌کنند.