بیانیه‌ی کوما جفاکین کوردستان به مناسبت توطئه بین‌المللی نهم اکتبر

شورای رهبری ک.ج.ک به مناسبت سالگرد توطئه‌ی بین‌المللی ۹ اکتبر ١٩٩٨ بیانیه‌ای منتشر کرده و از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کرد به وظیفه و مسئولیت خود عمل کنند.

بیانیه‌ی شورای رهبری کل کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) به شرح زیر می‌باشد:

توطئه‌ی بین‌المللی علیه خلق کورد در وجود رهبر آپو در نهم اکتبر ۱۹۹۸ وارد ۲۳مین سالگرد خود شده است. ما با خشم و نفرت بسیار این توطئه را محکوم می‌کنیم و سلام و درود گرم خود را به رهبر آپو می‌فرستیم. به رفقای شهیدی که با شعار "هیچ نیرویی نمی‌تواند روز ما را سیاه کند"، در اطراف رهبر آپو مقاومت کردند و یک بار دیگر حلقه‌ی آتشینی در اطراف وی ایجاد نمودند، سلام و درود می‌فرستیم. ما خط صیانت و پشتیبانی از رهبر آپو توسط خلقمان و دوستانمان را که مدت ۲۳ سال است علیه توطئه‌ی بین‌المللی مقاومت و مبارزه می‌کنند، گرامی می‌داریم.

دولت‌های امپریالیست که بر جهان غالب هستند، کوردها را به عنوان یک ملت نپذیرفتند و از ابتدای قرن بیستم زبان و فرهنگ و هویت آنها را انکار نمودند. آنها وجود ملت کورد را رد کرده و کوردها را در خارج از سیستم دولت-ملت باقی گذاشتند و در نتیجه‌ی توافقاتی که در سطح بین‌المللی انجام شد، جغرافیای کوردستان همراه با مردمش تقسیم شده و این استراتژی را پیروی کردند. آنها بزرگترین بخش کوردستان را به دولت اشغالگر ترکیه واگذار کردند. دولت اشغالگر ترکیه با تکیه بر این توافق بین‌المللی حدود ۱۰۰ سال است که سیاست انکار و ویرانگری را علیه خلق کورد اجرا کرده و این پروسه هنوز هم با شدت هر چه بیشتر ادامه دارد. آنکه که ۱۰۰ سال است در مقابل قتل‌عام‌ها ایستاده‌اند و خود را سازماندهی کرده و به این مرحله رسیدند، رهبر آپو و جنبش آزادی است.

بزرگترین خواست آمریکا در قرن ۲۱ که سیستم سرمایه‌داری را اداره می‌کند، اجرای پروژه‌ی خاورمیانه بزرگ است. برای اجرای این پروژه بزرگترین مانع در مقابل آنها رهبر آپو و جنبش آزادی جامعه کوردستان است. به همین دلیل در قرن ۲۱، یک بار دیگر می‌خواهند از اتحاد کوردها جلوگیری کرده و آنها را بدون هویت و بدون جایگاه باقی بگذارند و به مانند برده با آنها رفتار کنند. بر اساس پروژه‌ی خاورمیانه‌ی بزرگ ابرقدرت‌ها قبل از آغاز دخالت‌ها در خاورمیانه، قوانین بین‌المللی را نقض کرده و رهبر آپو را به دولت اشغالگر ترکیه تحویل دادند. هدف آنها از این توطئه بین‌المللی پلید برای این بود که کوردها در قرن ۲۱ آزاد نباشند و هیچ هویت و موجودیتی نداشته باشند. این گونه می‌خواهند در اساس کوردستان و جغرافیایی خاورمیانه را بر اساس منافع اشغالگران و سرمایه‌داری خود دوباره طراحی کنند.

این حقیقت که هر چیزی در خاورمیانه به خواست نیروهای هژمونگرا اجرا نمی‌شود، در نتیجه‌ی مبارزات امروز خلق کورد پدید آمده است. در وضعیت کنونی که ۲۳ سال از توطئه‌ی نهم اکتبر می‌گذرد، در خاورمیانه و کوردستان جنگ جهانی سوم در جریان است و این جنگ هنوز هم ادامه دارد. در جنگ جهانی سوم کوردها مبارزات بزرگی انجام داده و در نتیجه‌ی این مبارزات دستاوردهای بزرگی به دست آورده‌اند. کوردها امروز برعکس قرن بیستم با خواست سیاسی - فکری خود را سازماندهی کرده و بیشتر زبان، فرهنگ و هویت و قدرت سیاسی و سازمان‌های سیاسی خود گسترش می‌دهند و در مقابل دولت‌های اشغالگر تسلیم نشده و با اراده، مبارزات آزادی‌خواهانه‌ی خود را انجام می‌دهند.

کوردها در مقابل بی‌هویت شدن و اسارت با موضع گیری "یا آزادی یا مرگ" مبارزه کردند که این نتیجه‌ی افکار و اندیشه‌ی  رهبر آپو بود. رهبر آپو جامعه‌ی کورد را از وضعیت عدم سازماندهی نجات داد. برای این هدف نیز جای خود را در قلب و جان کوردها باز نمود. با آگاهی به اینکه جامعه‌ای سازمان یافته، جامعه‌ای آزاد است و کورد سازمان یافته، کورد آزاد است راه آزادی مبنا قرار داده شد و به جامعه‌ای مبدل گردید که به عقب گام بر نمی‌دارد. به این معنی که جنبش آزادیخواهانه‌ی کوردها برای آزادی خلق کورد تا پایان می‌جنگد. هرچند دشمنان سلاح‌های پیشرفته‌ای در دست داشته باشند، ما چنان خلقی داریم که برای آزادی هر  بهائی خواهد پرداخت و به وضعیتی رسیده است که دیگر زندگی همراه با اسارت را نمی‌پذیرد.

روحی که رهبر آپو در میان خلق کورد ایجاد کرده است، روح برادری در میان خلق‌ها بر روی خاک کوردستان و خاورمیانه است، که سیستم دولت-ملت می‌خواهد آن را از بین ببرد. با فکر و مبارزاتی که رهبر آپو ایجاد کرده است، سرشت تنوع فرهنگ‌ها ایجاد شده است. علیرغم وحشیگری‌ها و دشواری‌های بسیار که برای کوردها به وجود آمده است، خلق کورد بر اساس خط رهبر آپو رفتار کرده است.

هویت‌ها و فرهن‌گهای گوناگون در خاورمیانه یک بار دیگر با هم و در کنار هم به صورت مسالمت آمیز زندگی کردند و این پیشرفتی بزرگ برای بشریت است. تفکرهای دمکراتیک علیه نژادپرستی ثمره‌ی اندیشه‌ی رهبر آپو می‌باشد. بزرگترین پیشرفتی که امروز کسانی که هیچ هویت و شناسنامه‌ای نداشتند، به دست آورده‌اند، همگی در سایه‌ی رهبر آپو بوده است. رهبر آپو با مبارزاتی قدرتمند و اندیشه‌های نوین، فرهنگی که بر لبه‌ی پرتگاه مرگ قرار گرفته بود را نجات داد. روند ملی شدن کورد دمکراتیک در خارج از دولت، مانند سطح ملی بودن دمکراتیک نوین، سبب ضمانتی بزرگ برای آزادی ما شده است. مقاومت زنان کورد در سایه‌ی اراده و نیرویی که رهبر آپو ایجاد کرده است، سبب بزرگترین ضربه به سیستم تجاوزگر کاپیتالیست شده است.

تفکرات دمکراتیک، اکولوژیک و آزادی‌ زنان که رهبر آپو آن را آفرید روز به روز گسترش یافته و در میان بخش‌های جامعه و خلق‌ها اشاعه می‌یابند. چون در سیستم فکری رهبر آپو هیچ جایی برای فاشیسم و بی‌عدالتی وجود ندارد، دفاعیه‌ی رهبر آپو موضع‌گیری علیه سرمایه‌داری است. یعنی موضع‌گیری علیه نژادپرستی و مردسالاری. دفاعیه‌ی رهبر آپو، یعنی دفاعیه‌ی ارزش‌های سوسیال دمکراتیک و آزادی و برابری قرن ۲۱. دفاعیه‌ی رهبر آپو موضعگیری علیه سرمایه‌داری است.

روز دوم اکتبر به درخواست "ابتکار عمل آزادی برای اوجالان" در استراسبورگ تجمعی برگزار شد. در این تجمع پیام‌هایی که خلقمان و رفقای عزیزمان اعلام کردند، بسیار مهم بود و به همین دلیل دولت فرانسه نتوانست خود را در مقابل چادرها کنترل کرده و مانند پلیس آ.ک.پ و م.ه.پ فاشیست، پلیس خود را علیه فعالان به کار گرفت. دولت فرانسه یک بار دیگر اعلام کرد که از رژیم فاشیستی اردوغان و باخچلی پشتیبانی می‌کند. به دلیل موضعگیری سیاسی حمایت از فاشیسم، دولت فرانسه را محکوم می‌کنیم. ما به خلقمان و رفقایمان که در این تجمع دمکراتیک در استراسبورگ شرکت کرده و پیام دمکراتیک معنی‌دار خود را اعلام کردند، درود می‌فرستیم. 

دشمنان ما می‌خواهند خلق کورد و جنبش ما را یکبار دیگر از تاریخ پاک کنند. می‌خواهند ارزش‌های ایجاد شده و دستاوردهای دمکراتیکی که رهبر آپو در جنبش ما برای خلق به دست آورده را از بین ببرند و هدف آنها بازگشت کوردها به مرحله‌ی قبل از پ.ک.ک و بیرون کردن رهبر آپو است.  مبارزات جنبش ما که ۵۰ سال است ادامه دارد و دستاوردهای دمکراتیک کورد که در مبارزات ما به دست آمده است، در نظر گرفتن نمی‌شود. می‌خواهند در چنین شرایطی کوردها وضعیت گذشته خود و سرنوشت پیشین خود را که بر آنها تحمیل شده بود را بپذیرند. اما آنها هرگز نمی‌خواهند این را ببینند و برای خلق کورد قابل قبول نیست. هدف اصلی حصر رهبر آپو نیز همین بود. چون تا به حال دیده نشده است که رهبری یک خلق به اسارت گرفته شود و در حصر باشد و آن خلق آزادنه زندگی کند. به همین دلیل خلق کورد و دوستانشان هر روز به خیابان‌ها آمده و خواهان آزادی برای رهبر آپو هستند، گریلاهای جنبش آزادیخواهی نیز در اوج به مبارزات ۳۸ ساله‌ی خود ادامه می‌دهند. دولت ترکیه قاتل و طرفدارانش هر روزه حصر را سنگین‌تر می‌کنند. همچنین نیروهای هژمونگرای بین‌المللی نیز حصر را در راستای منافع خود به کار می‌گیرند. سازمان‌های حقوق بشری مانند شورای اروپا، دادگاه حقوق بشر اروپا و سی‌پی‌تی (کمیته منع شکنجه) در مقابل حصر رهبر آپو و همچنین سیاست‌های دشمنان خلق کورد علیه کوردها چشم‌های خود را بسته‌اند. آنها به وظایف خود عمل نکرده و شریک جنایات رژیم آ.ک.پ و م.ه.پ هستند. همانطور که همه‌ی فعالان و خلق کورد و دوستانمان با هم کار می‌کنند، باید از طرف دیگر شورای اروپا و سازمان‌های حقوق بشری نیز علیه حصر امرالی با هم کار کنند. اکنون حکومت فاشیستی ترکیه سیاست جنگ ویژه را علیه خلق کورد در سکوت اجرا می‌کند.

شورای اروپا و سازمان‌های حقوق بشری، مردم جهان و جامعه‌ی کوردستان و همه‌ی دستگاه‌ها این حقایق را می‌بینند. برای پایان دادن به حصر قانونی و سیاسی و انسانی علیه رهبر آپو باید این سازمان‌ها و مراکز بین‌المللی و حقوق بشری به نقش خود عمل کنند و باید راه حلی عملی برای انتظارات خلق کورد و دوستان آنها در مورد این پروسه پیدا کنند. در مورد راه حل عملی، روزانه خلق ما و دوستان باارزشمان در خیابان‌ها و در میدان‌ها حضور بهم می‌رسانند. بر این اساس باید فوراً هیئت سی‌پی‌تی به امرالی برود و وضعیت رهبر آپو را با سه رفیق دیگر که در امرالی به گروگان گرفته شده‌اند، را برای جنبش‌های دمکراتیک و افکار عمومی و برای خلقمان آشکار کنند و وکلا و خانواده‌ی رهبر آپو بتوانند به طور مداوم با وی دیدار کنند.

همچنین دولت استعمارگر- قاتل ترکیه در ابتدا با هدف مجازات رهبر آپو، 'حبس ابد سنگین' را وضع کرد و متعاقب آن ده‌ها زندانی دیگر را با این حکم که نقض احکام دادگاه حقوق بشر اروپا و پیمان حقوق بشر اروپاست مجازات کرد. باید این حکم از قانون کیفری ترکیه برداشته شود. شورای اروپا و همه دستگاه‌های وابسته به آن باید به مسئولیت و وظیفه‌ی خود در این رابطه عمل کنند.

برای پایان دادن به این توطئه در ۲۳مین سالگرد مبارزات، نقش و وظیفه‌ی بزرگی بر دوش جوانان و زنان کورد گذاشته می‌شود. بر این اساس باید ابتدا جوانان و زنان کورد در همه‌ی بخش‌های کوردستان و در خارج از میهن، خلق میهن‌دوست و دوستان با ارجمندمان با اصرار بر پایان دادن به حصر و شکست توطئه، تا آزادی فیزیکی رهبر آپو در اطراف شعار "زمان، زمان آزادی است" مبارزه کرده و سازماندهی را گسترش داده و مقاومت و فعالیت‌های قدرتمندتری انجام دهند.