بیست خبرنگار بازداشتی در سلول‌های انفرادی بسر می‌برند

تعداد خبرنگارانی که در حمله دیروز پلیس ترکیه در باکور دستگیر شدند بیست نفر است. آنها که در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند تاکنون تفهیم اتهام نشده‌اند بازداشت‌شدگان از کارکنان دو خبرگزاری ژن‌نیوز و مزوپوتامیا هستند که بارها هدف حملات دولتی قرار گرفته‌اند

در حالی که دولت ترکیه تمامی رسانەهای پرمخاطب این کشور را با استفاده از پول و زور قبضه کرده است، خبرنگاران و مطبوعات آزاد هدف حملات سازمان‌یافته نهادهای امنیتی آن قرار دارند. اردوغان می‌خواهد این دریچه برای انعکاس حقایق سانسور شدەی ترکیه را بکلی ببندد و هرچه که مخابره شود تنها روایت او باشد.

دیروز در باکور طی یک عملیات هماهنگ ٢١ نفر در شهر آمد بازداشت شدند. دفاتر و کارکنان دو خبرگزاری مزوپوتامیا و ژن‌نیوز هدف حملات بودند. بیست تن از بازداشت شدگان، خبرنگاران هستند.

آخرین خبرها حاکیست آنها تاکنون در سلول‌های انفرادی بسر می‌برند و حتی وکلایشان اجازه نیافته‌اند پرونده موکلینشان را مطالعه کنند.

ترکیه سابقه طولانی در بستن مطبوعات و روزنامه‌های کوردی دارد. حملات دیروز پلیس ترکیه با واکنش فعالین مدنی و نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران مواجه شد. از جمله در شهر آمد، سخنگوی تجمع‌کنندگان با قرائت یک بیانیه خبری گفت: "ما خبرنگاران آزاد در برابر فشارها سرخم نخواهیم کرد، زور شما به ساکت کردن ما نمی‌رسد."

یکی از کارکنان خبرگزاری ژن‌نیوز درباره واقعه دیروز در گفتگویی چگونگی حمله به دفتر کاری آنها را شرح داد. او با بیان آنکه عقب‌نشینی نمی‌کنیم تصریح کرد هیچکس نمی‌تواند قلم زنان را بشکند.

شهریبان آسلان، دستگیری همکاران خبرنگار خود را بی ارتباط با عصبانیت حاکمیت از خبرگزاری زنان و سیاستی که آنکارا در قبال مسأله کورد دارد نمی‌بیند.

او اعلام کرد حافظه کلیه کامپیوترهای این دفتر خبرگزاری ژن‌نیوز توسط نیروهای پلیس توقیف شدند و علاوه بر این مجله ژنولوژی و سایر نشریات در این دفتر را با خود بردند.

شیرین چنار یک خبرنگار دیگر ژن‌نیوز هم اتفاقی که دیروز رخ داد را امری همیشگی عنوان کرد و گفت بارها وبسایت خبرگزاری زنان مسدود شده ولی قرار نیست که آنها تحت فشارها از فعالیت خود در حوزه خبررسانی عقب‌نشینی کنند.