بزرگداشت یاد وخاطره دمیر، نایر و اویار در سلوپی

جنبش زنان آزاد  TJA در سلوپی، یاد و خاطره سه زن سیاستمدار کورد را که ۵ سال پیش به شهادت رسیده بوند گرامیداشت.

جنبش زنان آزاد و حزب دمکراتیک خلق‌ها، عضو شورای حزب مناطق دمکراتیک سیوه دمیر، عضو کنگره زنان آزاد فاطمه اویار و ریاست شورای خلق سلوپی پاکیزه نایر را که در منطقه سلوپی از توابع شرنخ در جریان برقراری منع رفت و آمد از سوی نیروهای امنیتی در ۴ ژانویه ۲۰۱۶ به قتل رسیده بودند گرامیداشت.

به منظور بزرگداشت پنجمین سالگرد شهادت این سه زن سیاستمدار کورد، دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها مراسمی را در سلوپی برگزار کرد. مادران هر سه زن سیاستمدار کورد، نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه انتخابیه شرنخ نوران امیر و حسن اوزگونش، فعالن جنبش زنان آزاد، مدیران حزب دمکراتیک خلق‌ها و بسیاری دیگر در این مراسم حضور داشتند. این مراسم با یک دقیقه سکوت به عنوان ادای احترام به جانباختگان آغاز شد.

در مقابل ظلم بپاخیزیم

ساکینه دمیر، مادر سیوه دمیر در این مراسم سخنرانی کرده و خاطرنشان ساخت که باید خلق کورد برای آزادی خود دست در دست هم مبارزه کند. وی در این باره اظهار داشت: زنان کورد امروزه پیشاهنگ مبارزه هستند. حمله علیه مادران و زنان همچنان ادامه دارد. مادران هر روز درد می‌کشند. در مقابل ظلم و ستمکاری لازم است که ما مادران دست در دست یکدیگر بپا خاسته و در مقابل حملات و قتل‌عام‌ها قاطعانه اعلام کنیم که بس است. تنها خواست ما صلح و آزادی است و اعتقاد داریم که آزادی می‌تواند در این کشور نهادینه شود. چنین روزی نزدیک است. هر چند زنان کورد هر روز با حمله مواجه می‌شوند، اما در نهایت پیروزی از آن خلق کورد خواهد بود.

قتلعام آگاهانه صورت گرفت

سپس نوران امیر نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان سخنرانی کرد. در این سخنرانی نوران امیر اعلام نمود که آنها تا آخرین نفس در مسیر مبارزات این سه زن کورد گام برمی‌دارند.  کسانی که در ان زمان حاکمیت را در دست داشتند، ۶ نفر از رفقای ما به قتل رساندند، نه فقط این شش رفیق، بلکه در هر جایی، هر زن مبارزی را هدف قرار دادند. امروز ۴۳ سال است که خلق کورد مبارزه را آغاز کرده است، کسانی که در این راه جان خود را از دست داده‌اند بخش‌هایی از ما هستند، از آنجا که حاکمیت مشاهده نمود که جنبش آزادی خلق کورد در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، این جنبش را هدف قرار داد. در پاریس با قتل سه نفر از رفقای ما توطئه آغاز شد. بعد از خاتمه گفتگوهای اسلو سه نفر از رفقای ما در پاریس به شهادت رسیدند. این قتلعام کاملا آگاهانه صورت گرفت. و در این قتلعام، ساکنیه جانسز یکی از کسانی بود که جان خود را از دست داد، ساکینه همان کسی بود که در مقابل ظلم و ستم، بر صورت اسعد اکتای، رئیس زندان آمد تف پرتاب کرده بود. اما نه ساکینه و نه ۵ رفیق دیگرمان در مقابل ظلم سر تسلیم فرد نیاورده بودند.

در پایان مراسم فیلمی از زندگی و مبارزات این سه زن مبارز کورد اکران شد و مادر سیوه دمیر با ترانه‌ای این مراسم را خاتمه داد.