چهل سال مبارزه خستگی ناپذیر ذکی شنگالی و نامی که جاودان شد

دو سال بعد از پیوستن ذکی شنگالی به پ.ک.ک، پسرش سیپان هم به گریلاها پیوست. سیپان سال ١٩٩٢ در جنگ با نظامیان ترکیه در مردین جان خود را از دست داد.

ذکی شنگالی عضو شورای رهبری ک.‌ج‌.ک چهار سال پیش در حمله هوایی ترکیه به سکونتگاه اصلی ایزدیان جان خود را از دست داد. او قریب چهل سال از زندگی خود را صرف مبارزه برای ستمدیدگان کرد، یک انقلابی فداکار بود که پس از واقعه نسل‌کشی ایزدی‌ها به یاری مردمش در شنگال رفت و تا لحظه‌ای که شهید شد به تعهداتش وفادار ماند.

اسماعیل اوزدن معروف به ذکی شنگالی متولد سال ١٩۵٢ در روستای "شِمزه" از توابع شهر باتمان در شمال کوردستان بود.

او تا هفده سالگی در روستای زادگاهش زندگی می‌کرد و سال ١٩۶٩ با درخواست برادرانش ابتدا به استانبول و سپس به آلمان مهاجرت کرد.

ذکی شنگالی که در شهر تسله اقامت داشت، سال ١٩٧٨ با هواداران پ.‌ک.‌ک آشنا شد و مانیفست آنرا مطالعه کرد. او در آن سال برای نخستین بار در جشن نوروزی کوردها در دانشگاه هانوفر شرکت کرد.

ذکی شنگالی که کارگر یک کارخانه بود سال ١٩٨١ در شهر تسله، "جمعیت زحمتکشان وطن‌دوست کوردستان" را تأسیس کرد و ریاست آنرا بر عهده داشت.

او در همان سال مسئولیت قانونی چاپ مجله "سرخوبون" به معنای استقلال که در آلمان چاپ می‌شد را قبول کرد.

او سال ١٩٨٣ برای اولین بار به مناطق کوهستانی تحت حفاظت گریلاهای کوردستان سفر کرد و سال ١٩٨۵ در دومین سفر خود موفق به دیدار با رهبر اوجالان شد. ذکی شنگالی سرانجام سال ١٩٨٧ تصمیم گرفت به پ.‌ک.‌ک ملحق شود.

دو سال بعد، پسرش سیپان هم به گریلاها پیوست. سیپان سال ١٩٩٢ در جنگ با نظامیان ترکیه در مردین جان خود را از دست داد.

ذکی شنگالی در سال‌های بعد برای فعالیت سیاسی به اروپا بازگشت و تا سال ١٩٩٩ که رهبر آپو در کنیا ربوده و به ترکیه تحویل داده شد در اروپا بود. او دوباره به کوهستان بازگشت و نقش اصلی در مذاکرات نیروهای کورد برای اتحاد ملی داشت.

ذکی شنگالی که از اعضای شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان، ک.‌ج.‌ک بود از ماه آگوست ٢٠١۴ به بعد که واقعه نسل‌کشی ایزدی‌ها توسط داعش اتفاق افتاد، به شنگال رفت و همەی تلاش خود را معطوف سازماندهی جامعه ایزدی‌ها کرد.

او پانزدهم آگوست ٢٠١٨ در حالی طی حمله هوایی ترکیه جان خود را از دست داد که در مراسم بزرگداشت قربانیان کشتار جمعی روستای کوچو در حوالی شنگال شرکت کرده بود. ذکی شنگالی در یک مصاحبه با تلویزیون ایزدی‌ها تنها راه دستیابی این مردم کوردستانی را برخورداری از خودمدیریتی بومی عنوان کرد و گفت ایزدی‌ها فقط با مبارزه و مقاومت در این راه خواهند توانست انتقام ٧٣ دوره قتل‌عام را بگیرند.