دبیر جمعیت پیشمرگه‌های دیرین کوردستان: در صورت وقوع جنگ داخلی از ی.ن.ک دست می‌کشم

دبیر جمعیت پیشمرگه‌های دیرین کوردستان گفت، مام جلال باکور کوردستان را با عنوان مرکز نام برده و حل مسئله کورد را به حل مسئله باکور وابسته دانسته است. همچنین وی تأکید کرد که رژیم ترکیه تروریست است نه پ.ک.ک.

جمیل هورامی در مصاحبه با خبرگزاری روژنیوز در مورد وضعیت پیشمرگه‌های دیرین و همچنین اشغالگری‌های ترکیه و پراکندگی داخلی کوردها و موضع‌گیری حکومت اقلیم کوردستان صحبت نمود.

وی در ابتدای این مصاحبه در مورد پراکندگی داخلی کوردها صحبت کرده و می‌گوید؛"شرایط کنونی داخلی کوردها بسیار نامساعد است و هرکس حرف خود را می‌زند. به دلیل این پراکندگی تاکنون کوردها به هیچ نتیجه‌ی مطلوبی نرسیده‌اند."

وی همچنین گفت؛"ما به طیف‌های سیاسی بارها هشدار دادیم که اقلیم در خطر است، اما اکنون پس از یک سال و نیم نمایندگی سازمان ملل در عراق همین سخنان ما را تکرار کرده و می‌گوید، فکر نکنید که جغرافیای اقلیم به همین صورت باقی خواهد ماند."

دبیر جمعیت پیشمرگه‌های دیرین همچنین گفت؛"درختان عفرین را از ریشه کنده و درخت‌های بهدینان نیز بریده می‌شوند و ترکیه آنها را به کمپانی‌ها می‌فروشد و سپس آنها را به ذغال تبدیل کرده و دوباره به خودمان می‌فروشند و یا بازرگانان ما به آنجا رفته و دوباره آنها را می‌خرند."

جمیل هورامی همچنین گفت؛ ترکیه تروریست است نه پ.ک.ک. پ.ک.ک به استانبول و آنکارا نرفته و مردم آنجا را نکشته است، بلکه در شهرها و روستاهای خود از خود دفاع می‌کنند. ما بسیار از این گفته که پ.ک.ک تروریست است، ناخوشنود هستیم. آنها تروریست نیستند و به ناچار مجبور شده‌اند تا در این مکان‌ها از خود دفاع کنند. آیا این اعمال تروریستی نیست که ترکیه شهروندان غیرنظامی را می‌کشد و باغها و مزارع مردم را می‌سوزاند؟ اگر همین‌گونه پیش رود مردم باشور کوردستان علیه ترکیه به اسلحه پناه می‌آورند."

وی همچنین گفت؛"دولت ترکیه باید در نهایت با فعالیت آزادانه پ.ک.ک موافقت کند و حقوق دمکراتیک کوردها را به رسمیت بشناسد. اگر پ.ک.ک بازهم بازنگشت و بازهم به جنگ ادامه داد، آن زمان ما نیز می‌گوییم که آنها تروریست هستند. اما اکنون آنها را می‌کشند، شهرها را بر سر آنها ویران می‌کنند و روستاهای آن‌ها را سوزانده و مردم را منتقل می‌کنند و با انواع روش‌ها پ.ک.ک را هدف قرار می‌دهند، اما باز هم می‌گویند که آنها تروریست هستند."

جمیل هورامی همچنین می‌گوید؛"مام جلال باکور کوردستان را کوردستان مرکزی می‌نامید. وی می‌گفت اگر مسئله باکور کوردستان حل شود، مسئله همه کوردستان حل خواهد شد."

وی در مورد نقش پ.ک.ک در جنگ با داعش گفت؛"آنها نقش بسیار خوبی در محورها داشتند. پسر خود را به همراه چند پیشمرگه‌ی دیگر به جنوب خرماتو پیش گریلاهای پ.ک.ک فرستادم تا پیش آنها دور‌ ی استفاده از اسلحه‌ی قناس را بگذراند. آنها برایشان دوره‌ی آموزشی برگزار کردند و اکنون پسرم یکی از کسانی است که در استفاده از قناس بسیار ماهر است."

جمیل هورامی همچنین در رابطه با احتمال رخ دادن جنگ داخلی میان کوردها که اکنون پ.د.ک در تلاش برای ایجاد آن است، گفت؛"اگر اتحاد میهنی وارد جنگ داخلی با هر بخشی از کوردستان شود، با شلیک اولین گلوله من از آن خارج خواهم شد. تعدادی از دوستان من که عضو پارتی هستند، نیز از این وضعیت ناخشنود هستند و این امر را به من اطلاع داده‌اند."