دبیر کل وزارت پیشمرگ: داعش در کمتر از ۳ سال ۲۴۱۲ حمله‌ی تروریستی انجام داده است

همزمان با حملات رژیم اشغالگر ترک به روژاوا و باشور کوردستان گروه مزدور داعش نیز حملات تروریستی خود در خاک عراق و باشور کوردستان افزایش داده است.

یک مسئول عالی وزارت پیشمرگ اطلاعات خطرناکی در رابطه با گروه تروریستی داعش را آشکار کرده و می‌گوید: طی سه سال گذشته داعش ۲۴۱۲ حمله‌ی تروریستی انجام داده است. وی همچنین می‌گوید: علت افزایش حملات این نیروی تروریستی در حال حاضر این است که انتخابات انجام شده و می‌خواهند شرایط را تغییر داده تا بر ایجاد حکومت جدید عراق تاثیر بگذارند.

سپهبد جبار یاور دبیرکل وزارت پیشمرگ به صدای آمریکا گفته است، از سال ۲۰۱۸ تا پایان ماه اکتبر سال جاری گروه تروریستی داعش بیشتر از ۲۴۱۲ حمله‌ی تروریستی را در خاک عراق و باشور کوردستان انجام داده است.

این مسئول عالی وزارت پیشمرگ هم چنین گفت: اگرچه در سال ۲۰۱۸ حکومت عراق اعلام کرد، داعش پایان یافته است، اما ما به عنوان وزارت پیشمرگ در آن زمان اعلام کردیم داعش پایان نیافته است. حملات تروریستی داعش هرگز متوقف نشده بلکه ادامه دارد.

وی همچنین در این رابطه می‌گوید: حتی پس از بیانیه‌ی حکومت عراق در کابینه‌ی حیدر العبادی در سال ۲۰۱۷ که گفته بود، داعش پایان یافته است، اما آن زمان گفتیم داعش به عنوان امارت اسلامی پایان یافته است اما به عنوان یک سازمان تروریستی پایان نیافته بلکه خود را سازماندهی کرده و یکبار دیگر اقدامات تروریستی خود را آغاز خواهد کرد. اکنون سخنان ما اثبات شده است.

فریق روکن جبار یاور همچنین به آمارهای سال گذشته حملات داعش در عراق به نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگ اشاره کرد و گفت: از سال ۲۰۱۸ تاکنون اقدامات تروریستی داعش ادامه یافته است. در سال ۲۰۱۸ بیشتر از ۱۷۴۲ اقدام تروریستی انجام داده است. در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۷۰ اقدام تروریستی و در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۳۰ اقدام تروریستی و تا پایان ماه ۱۰ سال جاری نیز حدود ۱۷۰ اقدام تروریستی انجام شده است. بیشتر اقدامات تروریستی داعش نیز در مناطق خارج از اداره‌ی اقلیم کوردستان و در مناطق دورتر بوده است، اما روش حملات گوناگون است.

همانطور که این مسئول وزارت پیشمرگ می‌گوید، پیشتر که امارت اسلامی وجود داشت آنها به صورت جبهه‌ای می‌جنگیدند. یعنی با یک نیروی بزرگ به یک محل حمله کرده و مناطق گسترده‌ای را تحت کنترل داشتند، مانند استان‌های موصل، صلاح‌الدین و بخشی از خانقین (استان دیاله).

اما اکنون به صورت گروه‌های کوچک به نیروهای عراقی یا پیشمرگ حمله کرده و از تاکتیک‌های جدیدی استفاده می‌کنند و یا از حملات انتحاری یا مین گذاری یا با قناس از راه دور حملات خود را انجام می دهند و یا اینکه اقدام به ربودن مردم کرده و آن‌ها را در ازای دریافت پول آزاد می‌نمایند.

به نظر سپهبد جبار یاور افزایش حملات در حال حاضر به این دلیل است که انتخابات انجام شده و می‌خواهند شرایط را تغییر دهند تا بر ایجاد حکومت جدید عراق تاثیر بگذارند، چون در زمان انتخابات نتوانستند شرایط را تغییر دهند.

وی همچنین اعلام کرد، داعش از خلأ که در بسیاری از مناطق میان مرزهای خانقین (هم‌مرز استان ایلام روژهلات کوردستان) تا مرز سحیلا (روژاوای کوردستان) میان نیروهای عراق و پیشمرگه وجود دارد استفاده کرده و این مناطق به محل استراحت نیروهای مسلح تبدیل شده است.

اظهارات دبیرکل وزارت پیشمرگ اقلیم کوردستان در مورد افزایش حملات تروریستی داعش در حالیست که به نظر تحلیلگران امور کوردستان تحرکات داعش به موازات حملات اشغالگرانه رژیم ترکیه و به شیوه‌ی برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرند.