دبیرکل حزب کمونیست کوردستان: پرونده تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها پرونده‌ای سیاسی است

سینان چیفت‌یورک: برای کورد تنها مجلس عرصه سیاست‌ورزی نبوده است، مجلس جبهه‌ای مهم برای مبارزه است و نباید این جبهه به آسانی از دست برود، اما اگر هیچ راهی برای مبارزه باقی نماند، کوچه‌های آمد و شهرهای دیگر کوردستان همچنان محل مبارزه خواهند بود.

تا امروز بنابه دستور دادگاه عالی قانون اساسی ترکیه ۲۸ حزب سیاسی در ترکیه تعطیل شده‌اند، آخرین بار در سال ۲۰۰۸ پرونده‌ای برای تعطیلی حزب عدالت و توسعه آ.ک.پ نیز باز شده بود. دادگاه عالی قانون اساسی ترکیه در سال ۲۰۰۸ به بهانه تلاش‌های آ.ک.پ برای برهم زدن لائیسیسم در ترکیه، پرونده‌ای را علیه این حزب گشوده بود. در تصمیم اتخاذ شده از سوی دادگاه عالی قانونی اساسی، اردوغان و عبدالله گل و در مجموع ۷۱ نفر به مدت ۵ سال از حضور در سیاست ممنوع شده بودند.

اکنون بعد از گذشت ۱۳ سال، دادگاه عالی قانون اساسی ترکیه پرونده جدیدی را علیه جزب دمکراتیک خلق‌ها گشوده است و این حزب در معرض تهدیدات  آ.ک.پ قرار گرفته است. آخرین بار بنابه خواست م.ه.پ، جاهد اوزکان رئیس گروه پارلمانی آ.ک.پ گفته بود که حزب وی نیز مانند م.ه.پ براین باور است که باید حزب دمکراتیک خلق‌ها تعطیل شود.

پرونده تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها پرونده‌ای سیاسی است

سینان چیفت‌یورک دبیرکل حزب کمونیست کوردستان در خصوص گشودن پرونده تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها که چند روز قبل آغاز شده است اظهار داشت: گشودن این پرونده اقدامی کاملا سیاسی بوده و در این باره افزود: ماه‌ها است که حکومت ا.ک.پ/م.ه.پ حزب دمکراتیک خلق‌ها را تهدید می‌کند و کاملا آشکار بود که دست به چنین اقدامی زنند. گشودن این پرونده اقدامی سیاسی بوده و ما شدیدا این اقدام را محکوم می‌کنیم. بسیار جالب توجه است که پیش از آغاز به کار کنگره م.ه.پ دو تصمیم سیاسی اتخاذ شده‌اند. همان روزی که مصونیت پارلمانی گرگری‌اوغلو، نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان لغو شد پرونده علیه این حزب نیز گشوده شد. با این اقدامات آ.ک.پ حمایت خود را از دولت باخچلی نشان می‌دهد و همزمان خواسته‌اند تا مانع از انتقادات گسترده در مورد سرود تازه ترکیه برای اردوغان شوند. این مسئله کاملا به برنامه‌ای از پیش تعیین شده انجام شده است.

خلق کورد در نوروز پیام خود را ارسال می‌کند

چیفت‌یورک در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که مدت زمان زیادی است که سیستم سیاست را برای کورد در ترکیه ممنوع کرده است. پیش از این نیز برای چهار حزب کوردی تصمیم تعطیلی صادر شده است. به این اقدامات نیز بسنده نکرده و دستور داده‌اند که سومین حزب ترکیه را نیز تعطیل کنند. این اقدام به این معناست که در این کشور سیاست‌ورزی برای کورد ممنوع است. می‌گویند که کورد در قانون اساسی رسمیت ندارد و به این بهانه نیز سیاست را برای کورد ممنوع کرده‌اند. این تصمیم اتخاذ شده از سوی آ.ک.پ/م.ه.پ است و این اقدام خطر بزرگی است. نیروهای اپوزیسیون و افراد دارای وجدان نمی‌توانند این تصمیم را بپذیرند. هیچ کس این تصمیم را نمی‌تواند بپذیرد. خصوصا خلق کوردستان. در ۲۱ مارس خلق کورد اعتراض و نارضایتی خود را نسبت به این مسئله نشان می‌دهد و از اراده خود صیانت می‌کند. صدها هزار نفر در این روز با صدایی یکپارچه اعلام می‌کنند که این سیاستها را به رسمیت نمی‌شناسند. اعلام می‌کنند که ما صاحب اراده خود هستیم.

سینان چیفت‌یورک در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که هیچ نیرویی نمی‌تواند که با دستگیری و ممنوعیتها مانع از سیاست‌ورزی کورد شود. در همین جا من از آ.ک.پ/م.ه.پ می‌خواهم که لازم است در این باره با عقلانیت برخورد کنند. اگر واقعیت خلق کورد را می‌پذیرند، ناچار هستند که به اراده سیاسی این خلق نیز احترام بگذارند.

از افکار عمومی می‌خواهم که مسئله دمکراسی و حقوق بشر را در نظر بگیرند. همه باید از حزب دمکراتیک خلق‌ها حمایت به عمل آورده و از اراده میلیونی خود صیانت کنند. ده‌ها بار دست به عملیاتهای گسترده دستگیری زده‌اند. به هیچ نتیجه‌ای دست نیافته‌اند. در صورتیکه حزب دمکراتیک خلق‌ها تعطیل شود بدون هیچ تردیدی حزب دیگری تاسیس می‌شود. اما این اقدام حاکمیت مانند لکه‌ای ننگ بر تارک ترکیه خواهد ماند.

فراخوان برای شرکت در مراسم نوروز

چیفت‌یورک در خاتمه سخنان خود با اعلام فراخوانی برای شرکت تمامی خلق‌های کوردستان در مراسم نوروز اعلام کرد: برای کورد، تنها مجلس نیست که صحنه سیاست‌ورزی است، مجلس جبهه‌ای مهم است و نباید به آسانی این جبهه از دست برود. اما اگر این امکان نیز از کورد سلب شود، کوچه‌های آمد و شهرهای دیگر کوردستان همچنان صحنه سیاست خواهند بود. یک روز مانده به ۲۱ مارس، از تمامی خلق‌های کوردستان درخواست می‌کنم که علیه فشار و سرکوب، قیمها، لغو مصونیت پارلمانی و در مخالفت با تعطیلی حزب دمکراتیک خلق‌ها و احقاق حقوق مشروع خود واکنش نشان دهند.