دکتر فایق گُلپی: پ.د.ک تحت‌ فشار ترکیه می‌خواهد گروه‌های دیگر را به جنگ با پ.ک.ک ترغیب کند

رئیس آکادمی سیاست دمکراسی معتقد است، پ.د.ک تحت فشار دولت ترکیه می‌خواهد با پ.‌ک.‌ک بجنگد، برای این جنگ نیز می‌خواهد گروه‌های دیگر را با خود همراه کند. وی همچنین به این مسئله اشاره کرد که جنگ داخلی کوردها با یکدیگر به تجربه کوردی پایان می‌دهد.

از روز ۲۳ آوریل امسال دولت ترکیه حملات تازه‌ای علیه جنوب کوردستان آغاز کرده است. همراه با این حملات و اشغالگری‌های دولت ترکیه یک بار دیگر حزب دمکرات کوردستان (پ.د.ک) تلاش می‌کند تا نیروهای نظامی خود را در مناطق گریلا مستقر کند. در روزهای اخیر نیز تلاش‌های خود را افزایش داده و یک نیروی نظامی با سلاح سنگین را به کوهستان متینا فرستاده است. همچنین بر اساس گزارش‌ خبرگزاری روژنیوز، پ.د.ک یک نیروی مسلح دیگر را به منطقه برده ناز در حاجی عمران فرستاده و می‌خواهد نیروهای گریلا در این مناطق را محاصره کند.

در مورد وضعیت امنیتی منطقه و تهدید برافروختن جنگ داخلی کوردها با تحریک و تلاش ترکیه، دکتر فایق گلپی رئیس آکادمی سیاسی دموکراسی با روژ نیوز مصاحبه‌ای انجام داد.

- علت تنش‌هایی که در اقلیم کوردستان وجود دارد چیست؟

فایق گلپی: ترکیت سیاست ملی گرایانه و فاشیستی دارد. می‌خواهد به وسیله ظلم و زور مسئله کورد در شمال کوردستان و همچنین در جنوب را با همکاری پارت دمکرات کوردستان سرکوب نماید و نیروهای انقلابی که مبارزه می‌کنند، را زندانی کرده و از بین ببرد. اما اگر حزب کارگران کوردستان (پ.‌ک.‌ک) در این مناطق باقی نماند و دفاع نکنند، ترکیه به اقلیم کوردستان نیز حمله کرده و هولیر را نیز اشغال می‌کند.

- به نظر شما حضور نیروهای پیشمرگه در مناطقی که داعش در آن جا حضور دارد ضروری است یا در مناطقی که نیروهای گریلا در آن جا هستند؟

فایق گلپی: درک پارت دمکرات کوردستان از کورد بودن و اداره کشور بسیار تعجب آور است. پ.د.ک یک نیروی بالادست در اقلیم و همچنین در عراق است و عراق به وسیله قانون اساسی حقوق کوردها را تضمین کرده است، اما پ.د.ک حاضر نیست با ارتش عراق و حشد شعبی توافق کند، اما با ترکیه و میت ترک که هنوز هم اقلیم کوردستان را به رسمیت نمی‌شناسند و هنوز هم از شمال عراق برای نام بردن اقلیم کوردستان استفاده می‌کند، توافق می‌کند.

- با پایان یافتن توافق لوزان که ترکیه خود را زیان‌دیده می‌داند، چه بر سر اقلیم کوردستان می‌آید؟

فایق گلپی: ترکیه می‌خواهد ولایت موصل و کرکوک و همچنین بخشی از خاک سوریه را دوباره تصرف کند. ترکیه می‌گوید، قبل از جنگ جهانی اول این مناطق تحت حکومت آنها بوده است. همچنین تصمیم سازمان ملل نیز که در گذشته برخی حقوق را به ترکیه داده است و ترکیه به این حقوق دست نیافته است و معتقد است که حق آنها خورده شده است. اما چندین امپراطوری در جهان با سقوط خود امپراطوری‌شان به کلی از بین رفته است. مسئله ترکیه این است که بدی‌های خود را نمی‌پذیرد و چیزهای را می‌خواهد که در زمان امپراتوری عثمانی از دست رفته‌اند.

- چرا رسانه‌های پ.د.ک برای جنگ داخلی کوردها بر دهل می‌زنند؟

فایق گلپی: در برخی مواقع کسانی که صحبت می‌کنند، احساس مسئولیت ندارند. ممکن است رسانه‌ها اطلاعات کاملی نداشته باشند. اما مسئله اصلی بیانیه‌هایی است که مسئولین پ.د.ک و در میان آنها رئیس حکومت اقلیم که نباید خود را قاطی مسائل و اختلافات مابین پ.ک.ک و ترکیه کند، منتشر می‌کنند. چون کوردهای باکور هدفشان پیشبرد تجربه جنوب کوردستان و نجات جنوب کوردستان از دست ترکیه است. اما مسئولین عالی اقلیم علاوه بر آنکه خود توانایی روبرو شدن با ترکیه را ندارند، به طور مداوم نیز به تهدید و دشمنی با کسانی که در فکر حفظ اقلیم‌ کوردستان هستند، می‌پردازند.

- ترکیه چرا می‌خواهد جنگ با پ.ک.ک را به وسیله پ.د.ک انجام دهد؟

ترکیه می‌خواهد کوردها را به جنگ با یکدیگر وا دارد و سبب سقوط جایگاه کوردها شود و خود نیز به آنها بخندد.

- آیا پ.د.ک خواهان این جنگ است؟

فایق گلپی: اگر ترکیه بر پ.د.ک فشار بیاورد، پ.د.ک این جنگ را انجام می‌دهد. اما آنچه مانع پ.د.ک برای انجام این جنگ است، ترس از شکست می‌باشد. همچنین پ.د.ک نمی‌خواهد این جنگ را به تنهایی انجام دهد، بلکه می‌خواهد گروه‌های دیگر نیز با آنها همراه باشند.

- راه حل برای جلوگیری از جنگ داخلی کوردها چیست؟

فایق گلپی: سیاست ترکیه سیاستی نامشروع است. پ.د.ک نیز یک حزب بزرگ در اقلیم کوردستان و همچنین در عراق است. باید از اجرای دستورات ترکیه خودداری کرده و با اتحاد ملی علیه سیاست‌های نامشروع ترکیه بایستد.