"در سال ۲۰۲۱ با اتکا بر توان ذاتی می‌توان اهداف دمکراتیک را تحقق بخشید/ وضعیت ایران و روژهلات کوردستان مانند یک بمب ساعتی است"

ریاست مشترک پژاک در برنامه‌ی این هفته‌ی هلی سه اظهار نمود:"خلق‌های ایران با اعتراضات خود خواستار تغییر بنیادین و دمکراتیک در نظام کنونی هستند. اتحاد ملی و ایجاد جبهه‌ی دمکراتیک خلق‌های ایران از اهداف اصلی ما در ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بوده و هست."

زیلان وژین ریاست مشترک حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) در برنامه‌ی این هفته‌ی هلی سه از شبکه‌ی تلویزیونی آرین فرا رسیدن سال ۲۰۲۱ میلادی را بر تمام خلق‌های جهان خصوصا خلق مسیح تبریک و رویدادهای منطقه، ایران و روژهلات کوردستان در سال ۲۰۲۰ و پیش‌بینی‌های ۲۰۲۱ را مورد تحلیل و واکاوی نمود.

جنگ و مبارزه‌ی بی‌نظیر و تاریخی اکنون در امرالی صورت می‌گیرد

وژین ابتدا یاد و خاطره‌ی انقلابیون و آزادیخواهان از جمله جنگاور و آرام را که در راه دستیابی به آزادی جان خود را نثار نمودند گرامی داشته و پایبندی خود را به اهداف شهیدان راه آزادی و تداوم راه آنان مورد تأکید قرار داد. وژین سپس در تحیل تحولات سال ٢٠٢٠ خاورمیانه اظهار کرد: سال ۲۰۲۰ مملو بود از مبارزات دمکراتیک نیروهای سوسیالیست و دمکراتیک و آزادیخواه و خصوصا زنان. آزادیخواهان بسیاری در راه دست‌یابی به مطالبات برحق و دمکراتیک و آزادی جان خود را نثار نمودند. در سال ۲۰۲۰ جنگ جهانی سوم وارد فاز نوینی گشت که نشان می‌دهد این جنگ در ۲۰۲۱ تداوم و عمیق‌تر گردد. خلق‌ها خصوصا خلق کورد در مقابل استعمارگری و سیاست‌های اشغالگرایانه‌ی نیروهای هژمونیک منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مقاومتی بی‌نظیر نشان دادند.

وی ادامه داد: جنگ و مبارزه‌ی بی‌نظیر و تاریخی اکنون در امرالی صورت می‌گیرد. توطئه‌ی ۱۵ فوریه‌ی ۱۹۹۹ علیه رهبر آپو و خلق کورد تاکنون مراحل و ابعاد مختلفی به خود گرفته است. در ۲۰۲۰ این توطئه با تمام ابعادش علیه رهبر آپو و خلق کورد ادامه داشت. به گونه‌ای که نظام سرمایه‌داری با تمام توان بر نظام دمکراتیک هجوم می‌آورد. در وضعیت کنونی شاهد تلاش‌ها جهت نابودی جنبش آزادی‌خواهی آپویی توسط نیروهای هژمونیک با همکاری پ.د.ک در جنوب کوردستان هستیم. در این میان نظام دمکراتیک نیز در برابر این توطئه مقاومت و مبارزه‌ای تاریخی به نمایش گذاشته است.

ریاست مشترک پژاک در مورد وضعیت رژیم ایران در ۲۰۲۰ گفت: کشتن فرمانده‌ی کل سپاه قدس در ابتدای سال و انفجارهای رخ داده در میانه‌ی سال و همچنین کشتن پدر برنامه‌ی هسته‌ای ایران در پایان سال نشان داد که رژيم ایران در وضعیت قرمز و دشواری قرار گرفته است. سیاست رژیم ایران بر مبنای جلوگیری از ورود جنگ و مداخلات نظامی به داخل ایران با شکست مواجه شده است. همچنین موضع روحانی در خصوص این رویدادها مبنی بر تامل و صبر نشان از ضعف نظامی و سیاسی رژیم ایران است.

وژین به توافقات اسرائیل با کشورهای عربی و رژيم ایران با چین و روسیه اشاره کرد و گفت: در راستای تداوم فشارها بر ایران جهت تغییر نظام و انتگره نمودن در نظام سرمایه‌داری جبهه‌هایی در مقابل ایران ایجاد گشت. توافقات اسرائیل با کشورهای عربی نشان از ایجاد جبهه‌ای در مقابل رژيم ایران است. در این میان رژيم ایران با دیدار و توافقاتی دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی با کشورهای چین و روسیه و سوریه خواستار دور زدن تحریمات اعمال شده و جلوگیری از مداخلات نظامی و افزایش طول عمر خود بود.

وضعیت ایران و روژهلات کوردستان همانند بمب ساعتی است

ریاست مشترک پژاک به جبهه‌ی خلق‌ها در برابر رژيم ایران اشاره و خاطر نشان ساخت: وضعیت آشفته و بحرانی ایران و روژهلات کوردستان سبب گشته تا وضعیت ایران و روژهلات کوردستان همانند بمب ساعتی گردد که هر لحظه احتمال انفجار آن وجود دارد. وضعیت بحرانی زنان، جوانان، دانشجویان و دوستداران زیست محیط و کارگران و به همان اندازه بلند‌تر شدن ندای اعتراضی خلق‌ها در ایران، جبهه‌ی خلق‌ها را به‌سوی مبارزه و مقاومت سوق داده است. در این میان رژیم استعمارگر ایران با فشار و سرکوب متعدد خواستار خاموشی ندای اعتراضی و به خفقان کشیدن جامعه گشت.

وی ادامه داد: دیگر خلق‌های ایران صبر و تحمل سیاست‌های رژيم کنونی را ندارند. بحران اقتصادی در کنار نوع تعیین بودجه‌ی سالانه برای تمام ادارات و نهادهای حکومتی و نیروی نظامی نشان از فقدان سیاست و راه‌حل برای چاره‌یابی وضعت کنونی است. وضعیت ۲۰۲۰ نشان داد که حکومت ایران به جای حل مشکلات و معضلات خلق‌ها خواستار حفظ هسته‌ی قدرت به هر بهایی است. در این راستا خلق‌های ایران نیز با اعتراضات خود خواستار تغییر بنیادین و دمکراتیک در نظام کنونی هستند.

وژين به سطح مبارزات زنان در ایران و روژهلات کوردستان اشاره و گفت: زنان ایران و روژهلات کوردستان با الگو قرار دادن مبارزات زنان روژاوا به مبارزه‌ علیه نظام استبدادی و زن‌ستیز کنونی به پاخواسته‌اند. نیک می‌دانیم که مبارزات زنان مبارزاتی رادیکال و ایدئولوژیک در راستای تحقق اهداف و دست‌یابی به مطالبات و حقوق‌شان است. مقاومت‌ زنان در زندان‌ همچون زینب جلالیان و نسرین ستوده سطح مقاومت بی‌نظیر و تاریخی و اتحاد زنان در مقابل رژیم حاکم بر ایران را نشان می‌دهد.

برقراری دمکراسی به معنای رسیدن به آزادی، عدالت و همزیستی است

وی به انتخابات مجلس در ۲۰۲۰ و انتخابات ریاست جمهوری در ۲۰۲۱ در ایران اشاره و خاطر نشان ساخت: انتخابات مجلس در ۲۰۲۰ همانند سایر انتخابات به صورتی انتصابی و نمایشی برگزار گشت. به صورتی که مجلس کنونی به مجلسی یکدست از اصولگرایان مبدل گشت. در این میان سطح رای مردم در این انتخابات نشان داد که دیگر رژیم ایران در سطح ایران و روژهلات کوردستان مشروعیت خود را به تمامی از دست داده است. انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ در ایران می‌تواند به فرصتی برای رژيم ایران و خلق‌های ایران بدل گردد. از این نظر دولت می‌تواند رژيم، نظام، قانون اساسی و سیاست حکومت را تغییر دهد. خلق‌ها با تبدیل این فرصت به بستری  برای اتحاد و مبارزه در مقابل نظام کنونی در راستای تغییر بنیادین و دمکراتیک در حکومت می‌توانند به آزادی دست یابند.

ریاست مشترک پژاک در مورد سطح مبارزات پژاک در ۲۰۲۰ و اهداف پژاک در ۲۰۲۱ گفت: اتحاد ملی و ایجاد جبهه‌ای دمکراتیک خلق‌های ایران در راستای کوردستانی آزاد و ایرانی دمکراتیک از اهداف اصلی ما بوده و هست. لازم است خلق کورد با برقراری اتحاد ملی به مقابله با دشمن بپاخیزد. همچنین درد خلق‌های ایران و کوردها مشترک هستند و از این رو برای رسیدن به اهداف دمکراتیک و ارتقای مبارزات در سطح ایران لازم است جبهه‌ی دمکراتیک خلق‌های ایران ایجاد گردد. در این راستا نیز با اتکا بر نیرو و توان ذاتی به جای اتکا بر مداخلات خارجی و بر این مبنا ایجاد سازماندهی و تعیین سیاست و اقتصاد ضرورتی تاریخی است که می‌توان به خواست‌ها و مطالبات رسید.

زیلان وژین ریاست مشترک پژاک در پایان برنامه‌ی هلی سه گفت: در چارچوب ارتقای مبارزات و رسیدن به خواسته‌های دمکراتیک در ۲۰۲۰ کارزاری با شعار «آری برای دمکراسی و نه برای اعدام» و همچنین «نه نسل‌کشی زنان و اعدام، زمان دفاع از حیات آزاد است» از سوی پژاک، کودار و کژار آغاز گشت. این کارزار تا تحقق اهداف خود تداوم خواهد داشت. برای پایان دادن به سیاست اعدام و قتل‌عام زنان و کسب دمکراسی نیاز به مشارکتی فعال وجود دارد. برقراری دمکراسی به معنای رسیدن به آزادی، عدالت و همزیستی است.