درخواست ۳۵ سال زندان برای عایشه گوکهان، سخنگوی جنبش زنان آزاد

دادستانی دولت ترک در ملاطیه در کیفرخواست مطرح شده علیه عایشه گوکهان، سخنگوی جنبش زنان آزاد خواستار ۳۵ زندان برای این زن مبارز شده است.

عایشه گوکهان سخنگوی جنبش زنان آزاد TJA با ادعای رهبری سازمان، عضویت در سازمان و تبلیغات به نفع سازمان، دستگیر و زندانی شده است. بیست‌ویکمین نشست دادگاهی عایشه در دادگاه شعبه ۹ جرایم سنگین آمد برگزار شد.

با ادعای از کار افتادن سیستم یکپارچه صدا و تصویر SEGBİS عایشه گوکهان نتوانست در جلسه دادگاهی خود حضور پیدا کند. برفین گوکهان، اوزوم ورگون و گوزل انگین به عنوان وکلای عایشه گوکهان در صحن دادگاه حضور یافتند. رمزیه توسن نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان، سمرا گوزل از فعالان جنبش زنان آزاد، اعضای انجمن زنان رُزا و اقوام عایشه گوکهان خواهان پیگیری روند دادرسی شدند که به بهانه پاندمی اجازه نیافتند. قاضی دادگاه غیر از دو نفر از بستگان عایشه گوکهان به هیچ کس دیگری اجازه حضور در دادگاه را نداد.

مدعی العموم در جلسه دادگاهی اعلام نمود که به دلیل فعالیتهای ک.ج.د، شرکت در مراسمات و مناسبتها، اظهارات شاهدان مخفی عضویت در انجمن زنان رُزا و مسئولیت وی در میان جنبش زنان آزاد، عایشه گوکهان مرتکب جرم شده است. دادستانی با ادعای عضویت عایشه گوکهان در سازمان و تبلیغات به نفع سازمان، خواستار حکم زندان از ۱۶ سال تا ۳۵ سال زندان برای وی شد. در ضمن دادستانی خواهان تداوم حکم بازداشت عایشه گوکهان نیز شد.

وکلای عایشه گوکهان اعلام نمودند که موکل آنها در چند مورد از موارد مطرح شده در پرونده تبرئه شده است و دادستانی بار دیگر همان اتهامات را به عنوان جرم مطرح و برای آنها درخواست مجازات می‌کند. وکلا مطرح کردند که موکل آنها برای ۱۶۸ پرونده، تا کنون ۶۰۰ بار مورد بازجویی واقع شده است و خواستار آزادی وی شدند.

اما در نهایت هیات دادگاه درخواست آزادی وی را رد کرد و بر اساس درخواست دادستانی حکم بازداشت وی را تمدید کرد. جلسه آتی دادگاه به ۱۳ سپتامبر موکول شد.