درخواست ک.ن.ک از مجامع جهانی و خلق‌های منطقه برای توقف و محکومیت ارتش ترک در استفاده از سلاح شیمیایی

کنگره ملی کوردستان از مجامع جهانی و خلق‌های منطقه، سازمان‌های جامعه مدنی، نمایندگان پارلمان، احزاب سیاسی، شخصیت‌های دانشگاهی که از ارزش‌های انسانی برخوردار هستند برای متوقف نمودن ارتش ترک در استفاده از سلاح شیمیایی خواهان موضعگیری شد.

متن درخواست کنگره ملی کوردستان به شرح ذیل است:

"دولت ترک علیه خلق کورد نبرد سنگین و پلیدی را آغاز کرده است. روز بروز اشغالگری در روژآوا-سوریه و باشور کوردستان-عراق را گسترش می‌بخشد. در درجه نخست روژآوا  و باشور کوردستان، کمپ پناهندگان مخمور و شنگال را آماج حملات هوایپماهای بدون سرنشین خود قرار داده است. به دلیل این بمباران‌ها آسیبهای فراوانی به خلق کورد رسیده و ده‌ها هزار نفر ساکن این مناطق ناگزیر شده‌اند که خانه‌های خود را ترک و بسیاری هم به شهادت رسیده‌اند. این حملات نه تنها زیانهای بسیاری را به خلق کورد رسانده است بلکه همزمان حاکمیت سوریه و عراق را هم نقض کرده است. کاملا مشهود است که در نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت کشورها سازمان ملل متحد، ناتو، آمریکا، اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا و روسیه صرفا نظاره‌گر بوده و دولت عراق هم با سکوت خود عملا از این حملات حمایت می‌کند.

حملات بدون وقفه ۶ ماهه با سلاح شیمیایی و سکوت جوامع و سازمان‌های بین‌المللی

حملات اشغالگرانه دولت ترک در مناطق اواشین، زاپ و متینا و مناطق حفاظتی میدیا وارد ششمین ماه خود می‌شود. جنگ سنگین در این مناطق بدون وقفه ادامه دارد. دولت ترک این جنگ را از افکار عمومی و رسانه‌ها مخفی نگاه می‌دارد. در جنگ‌هایی که در منطقه به وقوع می‌پیوندند، دولت ترک قوانین جنگی را آشکارا نقض می‌کند و جنایات سنگینی را علیه ساکنان منطقه انجام می‌دهد. مدت ۶ ماه است که نظامیان ترک به هیچ نحوی نتوانسته‌اند مناطق گریلایی را به اشغال دربیاورند، و برای انکه بتوانند وارد تونل‌های گریلا شوند، تا کنون ۱۶۳ بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند. علیرغم آنکه اسناد و گزارش‌های لازم در پیوند با استفاده از سلاح‌های شیمایی در دست هستند، نیروهای بین‌المللی همچنان سکوت کرده‌اند. در نتیجه حملات شیمیایی ده‌ها گریلا به شهادت رسیده‌اند. در چهارم سپتامبر ۲۰۲۱ در روستای هیرور از توابع دهوک در نتیجه استفاده ارتش ترک از سلاح‌های شیمیایی، یک شهروند روستایی هم مجروح شده است.

از آنجا که تا کنون ارتش ترک به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی محکوم نشده است، هیچ درخواستی برای توقف این حملات نشده است، وضعیتی ایجاد شده است که کاملا بر خلاف حقوق بین‌الملل است. سکوت سازمان ملل و نیروهای بین‌المللی در مقابل ترکیه، به معنای پذیرش این جرایم و همکاری با ارتش ترک است. این نیروها تمام امکانات و سلاح، هواپیما، بمب و سلاح‌های شیمیایی را در اختیار ترکیه قرار می‌دهند و این نیروها هم به دلیل همکاری و مشارکت در حملات ارتش ترک سکوت کرده‌اند.

بپاخیزید و مانع از ادامه حملات شوید

خواست ما از جامعه بین‌المللی، خلق‌های منطقه و تمام انسان‌های آگاه و با وجدان و اخلاقی این است که در مقابل حملات صورت گرفته علیه خلق کورد، استفاده از سلاح‌های شیمیایی، علیه دولت‌های خود مبنی بر حمایت از ترکیه موضعگیری کنند. سازمان‌های جامعه مدنی، نمایندگان، احزاب سیاسی، شخصیتهای دانشگاهی که ارزش‌های انسانی  برخوردار هستند لازم است که برای متوقف نمودن حلات ترکیه علیه خلق کورد، متوقف نمودن بگارگیری سلاح شیمیایی موضعگیری نموده و بر دولت‌های خود فشار وارد کنند تا این دولت‌ها هم در این باره اعلام موضع کنند."