درخواست شفاف‌سازی در رابطه با سرنوشت قربانیان قتل‌عام هولیر

بستگان شهدای قتل‌عام هولیر درخواست نمودند تا سرنوشت فرزندانشان آشکار شده و همان‌طور که خود آن‌ها می‌گویند، اگر زنده هستند و در زندان‌های پنهانی می‌باشند، آزاد شوند و اگر شهید شده‌اند، قبرهای آن‌ها مشخص ‌شده و پیکرهای آن‌ها تحویل داده شود.

روز گذشته به مناسبت ٢۵مین سالگرد قتل‌عام هولیر توسط پ.د.ک تعدادی از بستگان شهدای این قتل‌عام در مقابل دفتر پارلمان اقلیم کوردستان در شهر سلیمانیه گردهم آمدند و یادداشتی را برای پارلمان اقلیم کوردستان ارسال نمودند.

بستگان قربانیان در میانه‌ی تجمع در مقابل ساختمان دفتر پارلمان اقلیم کوردستان در سلیمانیه، تصاویر شهدای قتل‌عام هولیر و تصاویر شهدای قتل‌عام خلیفان را در دست گرفته بودند که هردوی این قتل‌عام‌ها با دستور شخص مسعود بارزانی توسط پ.د.ک انجام شده‌ است.

غریب محمد یادداشت بستگان شهدای قتل‌عام هولیر را قرائت کرد که در حال آمده است: با گذشت ۲۵ سال از قتل‌عامی که پ.د.ک و دولت ترکیه در هولیر انجام داده‌اند، به‌طور رسمی هیچ اطلاعاتی در رابطه با آن‌ها وجود ندارد، درحالی‌که به‌طور مداوم در تلاش بوده‌ایم و با همه طیف‌های مرتبط دیدار کرده‌ایم، اما هیچ دستاوردی به دست نیاورده‌ایم.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده‌ است: درخواست می‌نماییم سرنوشت فرزندانمان آشکار شود و حکومت و دستگاه‌های مرتبط به‌طور رسمی پاسخ‌ ما را بدهند و اگر آن‌ها شهید شده‌اند، محل قبرهای آن‌ها و پیکرهای آن‌ها را به ما تحویل دهند و اگر زنده هستند و در زندان‌های پنهانی می‌باشند، آزاد گردند.

بستگان شهدای قتل‌عام هولیر همچنین درخواست نموده‌اند، به جنگ و اشغالگری‌ها پایان دهند، به‌ویژه اشغالگری‌های دولت ترکیه که قربانیان بسیاری به بار آورده و سبب ویرانی طبیعت و خاک کوردستان شده ‌است. برای این هدف نیز باید در پارلمان این پرونده بررسی شود و بر روی آن کار شود و کمیسیونی در داخل پارلمان برای بررسی قربانیان جنگ داخلی و قتل‌عام هولیر تشکیل گردد.

در پایان این یادداشت آمده‌است: باید رییس اقلیم کوردستان به‌صورت رسمی از ما عذرخواهی کند و به ما قول دهد که دیگر میان کوردها جنگ داخلی در کوردستان ایجاد نشود.

بستگان قربانیان هولیر توسط بدریه اسماعیل تصمیم‌گیرنده هیات امور اجتماعی و مدافع حقوق‌بشر در پارلمان اقلیم کوردستان و همچنین نمایندگان پارلمان ابوبکر هلدنی و بالانبو محمد مورد استقبال قرار گرفته و یادداشت آن‌ها تحویل گرفته شد.

سپس بالونبو محمد نماینده پارلمان اقلیم کوردستان از فراکسیون ی.ن.ک در رابطه با این یادداشت گفت: امیدوارم این به درسی برای همه طیف‌های سیاسی تبدیل شود که دیگر به فکر جنگ داخلی میان کوردها نیافتند و به دروازه‌ای تبدیل شود تا همه با هم یک‌صدا تلاش نماییم تا مبارزات مشروع خلقمان را به اهداف خود برسانیم.

بالانبو محمد همچنین اعلام نمود، یادداشت این عزیزان به دفتر پارلمان و ریاست پارلمان تحویل داده خواهد شد و تلاش می‌نماییم تا آن را به حکومت اقلیم برسانیم و همان‌طور که در این یادداشت آمده‌است، حتی اگر این افراد زنده نیستند حداقل پیکر آن‌ها به خانواده‌هایشان تحویل داده شود. به شما اطمینان می‌دهیم که تلاش‌هایمان را برای این پرونده افزایش خواهیم داد.