رژیم ترکیه هیچ حد و مرزی را در نسل‌کشی و غارت به رسمیت نمی‌شناسد

ارتش ترکیه که سه بخش کوردستان را جهت اشغالگری و نسل‌کشی هدف حمله قرار داده است، از هر چیزی جهت جنایت علیه بشریت استفاده می‌کند. ارتش ترکیه نه تنها به کوردها حمله می‌کند، بلکه در حال غارت طبیعت و منابع کوردستان نیز است.

دولت ترکیه به رهبری آ.ک.پ- م.ه.پ- ارگنکون از شب ٢٣ آوریل، حملات اشغالگرانه خود به زاپ، آواشین و متین را آغاز کرده است. ارتش ترکیه که تمرکز خود را روی جنگ گذاشته است، در این راستا از حملات هوایی و سلاح‌های متعارف گرفته تا سگ‌های حامل دوربین و گازهای شیمیایی را علیه کوردستان به کار گرفته است. با این وجود نیز در برابر مقاومت گریلاهایمان به موفقیتی دست پیدا نکرده است. ارتش ترکیه در مناطقی که ورود کرده است، جهت ماندگاری و اشغال بیشتر، اقدام به غارت و ویرانی طبیعت زده است.

حکومت ترکیه از ابتدای شروع جنگ تاکنون ۸۴ بار جنگل‌های کوردستان را آتش زده است. جنگلهای شهرهای آمد، درسیم و شرنخ چندین روز در آتش سوخته و بخش اعظم آنها از بین رفته است. در مناطق بستا، جودی، بهدینان، هفتانین و متینا نیز هم اکنون به قطع درختان مشغول هستند. تنها در ناحیه بستا روزانه چهارصد تن درخت قطع و بریده می‌شوند. در جنوب کوردستان ۴۷ روستا ویران، درختان در ۶۰ روستا قطع و هزاران هکتار زمین کشاورزی، ناغ و بوستان در آتش سوخته و آسیب دیده‌اند. ارتش ترکیه  به طور مداوم بمب‌های خود را روی رودخانه‌ها، دره‌ها و کوههای کوردستان می‌ریزد و آنها را بمباران می‌کند. جنگل‌ها با وجود میلیون‌ها جاندار و موجودات زنده با بمب‌های فسفریی و با مواد قابل احتراق به آتش کشیده می‌شوند.

دولت ترکیه به هیئت‌های غیرنظامی و مردمی، نمایندگان پارلمانی، محیط‌بانان و روزنامه‌نگاران اجازه نمی‌دهد مناطق تحت اشغال در باکور و باشور کوردستان را رصد کرده و مورد بازدید قرار دهند. به همین دلیل مستند کردن و ثبت جزئیات کامل میزان غارت و تخریب طبیعت کوردستان غیرممکن می‌باشد و به این شکل، میزان و سطح جدی و خطرناک تخریب طبیعت از دید افکار عمومی پنهان می‌ماند.

 در بستا روزانه ۴۰۰ تن درخت بریده می‌شوند

درختان زیادی در کوه‌های اطراف آمد، دریامازی، اطراف تپه جبرئیل و کوه جودی و بستا قطع و بریده شده‌اند.

سربازان و نیروهای مزدور و جاش ترکیه در منطقه تیکرا از توابع بستا که در دامنه کوه جودی شهر شرناخ می‌باشد، از تاریخ ۱۵ می تا اواخر ماه ژوئن، روزانه ۴۰۰ تن درخت را قطع کرده‌اند. هزاران تن درخت قطع شده به گردان نظامی مابین شنوبا و بالورن منتقل شده‌اند.

جنگها چندین ماه است که نابود می‌شوند

در مناطق بستا، گابار و جودی که مابین شرنخ و سرت واقع شده‌اند و زیر حملات شدید اشغالگران قرار دارند، با حدود ۲۰۰ هکتار، ماه‌هاست که در آتش می‌سوزند. هزاران درخت در اثر آتش ناشی از بمباران‌ها از بین رفته‌اند، این جدایی از تلف شدن جانداران زیادی است که در این مناطق زندگی می‌کنند. این آتش‌سوزی‌ها چندین منطقە و چراگاه را در معرض نابودی قرار داده‌اند.

کوههای گورسه و دورشین

جنگلهای منطقه پرژمانه در منطقه پیران شهرستان آمد در نتیجه عملیات ارتش ترکیه که از ۲۲ ماه می شروع شد، در آتش سوخته و بخش اعظم این جنگل‌ها از بین رفت. روستاهای چوریک و باخچکاپی منطقه آریجه خرپته نیز در اوخر ماه می دچار حریق شده و در آتش از بین رفتند. مناطق جنگلی در کوه‌های گورسا که آتش سوزی آن حدود ۱۳ روز طول کشید، در نتیجه این آتش‌سوزی به طور کلی از بین رفته‌اند.

سربازان ارتش ترکیه همچنین دامنه‌ها و جنگل‌های کوه دورشین را به آتش کشیدند. آتش سوزی این منطقه نیز روزها ادامه داشت. درختان منطقه شنیایلا را  قطع و با کامیون از منطقه خارج کرده‌اند. تصاویر این غارت در رسانه‌ها نیز منتشر شده است.

سوفران و کویه روزانه در آتش می‌سوزند

در منطقه سوفران منطقه داراهەنە شهرستان چولیک، آتش سوزیی که توسط سربازان ترک ایجاد شد، روستاهای گاز، شیخ اسماعیل، خودان، سوگوکپنار و دوشککایه را طعمه آتش کرد و خسارات زیادی به این روستاها وارد کرده است. این آتش سوزی ۲۰ روستای دیگر این ناحیه را نیز درگیر کرده است. در نتیجه این آتش سوزی که به مدت پنج روز ادامه داشت، منطقه‌ای که به کوی سپی مشهور است، دچار خسارت فراوانی شده است و دامنه این آتش سوزی روستاهای خرابه و آونیکه را نیز در بر گرفته است. بسیاری از جانداران این منطقە شامل کبک، خارپشت، بز کوهی، خرگوش و بسیاری از حیوانات و پرندگان این نواحی در آتش سوخته و از بین رفته‌اند. همچنین بسیاری از مزارع و باغ‌های اهالی این روستاها در آتش سوخته و ویران شده‌اند.

نظامیان مانع روستاییانی که در تلاشند آتش را خاموش کنند، می‌شوند

پس از شروع حملات نظامی دولت ترک در منطقه خوزات درسیم، مناطق جنگلی آموتکا در حوالی روستای کوچکزلوچیا، دچار حریق شده و قسمت اعظم جنگلهای این ناحیه از بین رفته است. در این آتش سوزی که به مدت شش روز ادامه داشت، منطقه‌ای به مساحت ۵ هکتار از بین رفته است. ساکنین منطقه و روستایان در تلاش بودند که آتش سوزی را مهار کنند، اما سربازان ترک مانع آنها شده و از این اقدام آنها ممانعت به عمل آورده‌اند. آتش سوزی مناطق علی‌بُغاز و پولور چندین روز ادامه داشته است.

در شهرهای جولمرگ، بدلیس و مردین نیز در نتیجه حملات و توپباران دولت ترک، آتش سوزی رخ داده و هزاران هکتار از مراتع و باغ‌ها و مزارع روستایان از بین رفته است.

۶۰ روستای باشور کوردستان ویران شده‌اند

در جریان حملات اشغالگرانه دولت ترک  به مناطق متینا، زاپ و آواشین، درختان قطع و روستاها تخلیه شدند و باغ‌ها و مزارع روستایان ویران گردیدند. به دلیل افزایش نارضایتی عمومی، هاکان کاراچای، سفیر ترکیه  با نایب رئیس پارلمان حکومت فدارل کوردستان دیدار کرد و گفت: "ما زمین‌هایی را که در آن هستیم خریداری کرده‌ایم. در جاهایی که ما خریده‌ایم، هم جاده‌سازی می‌کنیم و هم درختان را قطع خواهیم کرد." وی با این سخنان همکاری‌های پ.د.ک با دولت ترک را برجسته کرد. هیئت مشترک اعضای پارلمان جمهوری فدرال عراق و حکومت فدرال کوردستان در تاریخ ۲۹ و ۳۰ ماه می از منطقه بازدید کردند. شایان عسکری اظهار داشت که دولت ترکیه در شصت روستای باشور کوردستان درختان را قطع کرده است.

جنگیز هولدینگ در کوردستان است

در پیوند با غارت و تخریب طبیعت باشور کوردستان، موضوع دیگری که فاش شد، همکاری روسای پ.د.ک با هولدینگ جنگیز که در ترکیه تحت نام  "باند پنجم" شناخته می‌شود، بود. جنگیز هولدینگ به دلیل غارت و تخریباتی که در اکیزدره، کازداگلاری، حسکیف و جنگل‌های باکور کوردستان و از جمله جنگل‌های وان انجام داده است، بسیار شناخته شده است. هولدینگ جنگیز که نور چشمی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه است، به ساخت، سدها، نیروگاه‌های برق آبی و معادن در باکور کوردستان اکتفا نکرده و از طریق پیمانکاران فرعی خود از طریق مسیرهای هوایی و زمینی خود را به باشور کوردستان نیز رسانده است. این هولدینگ که فرودگاه و جاده هولیر-آلتینکوپی را در هولیر احداث کرده است، اخیراً از عشایر محلی به عنوان پیمانکاران فرعی استفاده می‌کند. نمونه اخیر آن در باشور کوردستان قطع درختان و ارسال آنها به ترکیه است.

سە شرکت فرعی وابسته به جنگیز هولدینگ که تحت مدیریت علی عونی از اعضای پ.د.ک هستند، درختان منطقه حفاظتی میدیا را قطع کرده و به ترکیه تحویل می‌دهند. مشخص شده است که قطع و بریدن درختان مناطق و روستاهای سینهات، مرگه رش. کلوک، ماسی سیندا و نواحی اطراف آن صورت گرفته و فروش آنها توسط این سه شرکت و پیمانکار فرعی جنگیز هولدینگ انجام گرفته است.

نیروهای مدافع خلق کوردستان در ۱۴ ژوئن در این رابطه بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: "مناطق حفاظتی میدیا روزانه صدها بار توسط هویتزرهای آتش زا، خمپاره، بمب‌های خوشه‌ای، بالگرد و هواپیماها بمباران می‌شوند. ارتش ترکیه که زمین‌گیر شده و به نتیجه نرسیده است، بریدن درختان مناطقی که در آن حضور دارند را آغاز کرده و با استفاده از شرکتهای همکار خود، جنگل‌ها را  غارت می‌کند، و با بمباران این مناطق سعی در نابودی این جنگل‌ها دارد."

پ.د.ک که حاکمیت منطقه فدرال باشور کوردستان را بدست گرفته است، علی رغم مخالفت احزاب کوردستان، رئیس جمهور عراق و اعضای پارلمان عراق، به دولت ترکیه اجازه می‌دهد روستاها را تخلیه، ویران و  جنگل ها را سوزانده و غارت کند.

روستاها تخلیه شده‌اند

در باشور کوردستان که هدف حملات اشغالگرایانه ترکیه قرار گرفته است، در شهرک‌های بگوفا و درکاره در زاخو، دهوک و برواری حداقل ۴۷ روستا تخلیه شده‌اند. اسامی روستاهای تخلیه شده به شرح زیر است:

سنات، دستا، تخت، بانونه، سورنیک، قسروک، آڤاگزه، درە شش، مرگه شش، ارن، پرخ، بنخره، الانش، زەوته، کلوک، قیرکرانک، پترومه، کورک، کندوک، گەورک، بازینگاره، ماسیسه، دەرگال سندافا، جومی، بحره، شرانشه بالا، شرانشه پایین، پربالا، اولهی، بیندوره، بانگا علیا، منین، آوا توکا، شیلان، شیلین، کشین، هفتانین، گره بیه، روسی، مرگهه، اکماله، سولا شرقی، سولا غربی، نزدورە، حوال گوله و خیزوفا.