دوران کالکان: باید بر اساس حقیقت شهیدان بیأندیشیم (١)

کالکان: شهدا همراه با پ.ک.ک برای خلق کورد ارتشی از قهرمانان تشکیل دادند که هرگز شکست نخواهد خورد. گرانبهاترین فرزندان جامعه در مبارزات آزادی شرکت کرده و بر اساس این خط شهید شدند. در حقیقت ارتش پیشاهنگ آزادی را بنیان نهادند.

دوران کالکان عضو کمیته مرکزی حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) در برنامه ویژه میدیا خبر به ارزیابی تحولات جاری و رویدادهای مرتبط با کوردستان، ترکیه و خاورمیانه پرداخت.

میدیا خبر: ایزولاسیون و حصر شدید رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ادامه دارد. این حصر تأثیر بزرگی را بر منطقه در پی دارد، هم حصر و هم مبارزات علیه حصر در چه سطحی قرار دارد؟

دوران کالکان: قبل ‌از هر چیز به برخودان تاریخی امرالی و رهبر آپو سلام و درود می‌فرستم. همان‌طور که گفتید حصر به‌ شدت ادامه دارد. این موضوع فقط عدم دریافت اطلاع [از وضعیت امرالی] نیست، قطع ارتباط نیست، این فشار سنگین است، شکنجه است و نوعی شکنجه روانی می‌باشد. یعنی فشار و شکنجه علیه رهبر آپو در هر سطحی ادامه دارد و این‌گونه نیز ادامه خواهد داشت. به درخواست‌های وکلا و خانواده‌ها پاسخ داده نمی‌شود. سیستمی که هیچ معیار اخلاقی و قانونی در آن وجود ندارد، سیستم امرالی است، سیستم شکنجه و حصر است. نظامی که این سیستم را اداره می‌کند، در حقیقت نظام فاشیستی آ.ک.پ و م.ه.پ و رژیم ترکیه و نظام سرمایه‌داری جهانی است. آن‌ها به هیچ معیار قانونی و اخلاقی پایبند نیستند. این حقیقت سیستم جهانی را آشکار می‌نماید. وضعیت امرالی ماهیت رژیم ترک را آشکار می‌کند. ما در آن‌جا این مسئله را می‌بینیم و می‌بینیم که چگونه سیستمی وجود دارد.

همانگونه که قبلا گفته بودیم مانند کاغذ تورنسل است، اگر می‌خواهید بفهمید که چه کسی موضع ایدئولوژیک و سیاسی دارد باید به رویکرد او نسبت به حصر و شکنجه امرالی نگاه کنید. در اینجا مشخص می‌شود که آیا آن‌ها دمکرات هستند یا به دیکتاتوری و سرکوب و ظلم و ستم گرایش دارند. در اینجا این مسئله خود را نشان خواهد داد. وضعیت کنونی ادامه دارد و هیچ تغییر متفاوتی به وجود نیامده‌ است. فقط در امرالی شیوه شکنجه حصر شدید وجود ندارد، بلکه شیوه‌ای از ژنوساید و پاکسازی و اشغالگری علیه خلق کورد ادامه دارد. اخیراً به زاپ و آواشین حمله کردند.

بدون‌شک این حمله و اشغالگری فقط علیه زاپ و آواشین نیست، علیه کوردهاست و علیه هر ۴ بخش کوردستان است و حتی علیه کوردها در خارج از میهن و علیه موجودیت و آزادی کوردهاست. به‌همین دلیل در وجود کوردها به همه بشریت و خلق‌های خاورمیانه حمله می‌شود، به زندگی دمکراتیک و آزادی بشریت حمله می‌شود. ما این را به‌خوبی می‌دانیم. بر این اساس حملات سیاست فاشیستی و ذهنیت نابودگر و قاتل در هر سطحی ادامه دارد. یعنی در کوچه‌ها ادامه دارد، در کتابخانه، در شهرها، در مدارس، در مناطق کوهستانی و در هر جایی ادامه دارد. علیه گریلا، علیه خلق، زنان و علیه کارگران و زحمتکشان فشار و ظلم و ستم ادامه دارد. هیچ‌کسی وجود ندارد که تحت تاثیر سیستم حصر و شکنجه امرالی قرار نگرفته باشد. باید این مسئله به طور ویژه دیده شود. به‌همین دلیل ایستادگی در مقابل سیستم حصر و شکنجه در امرالی نه‌تنها به‌عنوان پشتیبانی از کورد، بلکه پشتیبانی از رهبر آپو است. باید همه بدانند با مبارزات، برای رسیدن به جهانی دمکراتیک و آزاد باید تلاش نمایند.

تحولات در حوزه بین‌المللی بسیار معنادار است

در واقع باید آن را مبارزه برای رسیدن به جهانی آزاد و دمکراتیک دانست، باید آنرا رسیده به نتیجه‌ای دانست که همه به آن نیاز دارند. زیرا زندگی آزاد و مدیریت دمکراتیک برای همه لازم است. برای بشریت، برای مردم و خلق، چنین جهانی لازم است. به سبب اینکه چنین دنیایی وجود ندارد، در امرالی سیستم حصر و شکنجه وجود دارد. به‌همین دلیل برای پشتیبانی از کورد و پشتیبانی از رهبر آپو نیز ارزیابی می‌شود، اما در اساس این بدان معناست که هم برای دمکراسی و هم آزادی خود، مبارزه می‌کنند. به‌همین دلیل لازم است موضعی ژرف‌تر و صحیح‌تر را در پیش گرفته و نشان دهند. باید موضع‌گیری مسئولانه‌ای در پیش بگیرند. مبارزات بیشتر سازمان‌یافته لازم است و این نیز برای همه ضروری است. بدون‌شک مناقشه چند طیف در این‌ میان وجود دارد. بدون شک کمپین "زمان، زمانِ آزادی است"، برای آزادی فیزیکی رهبر آپو ادامه دارد.

ما همچون جنبش و همچون خلق با آغاز نوروز وارد ۵٠مین سال مبارزات بزرگ شدیم. مبارزات بزرگ پنجاهمین سال بر این اساس ادامه دارد. گریلا، جنبش زنان و جوانانمان پیش می‌رود، خلق آن را اداره می‌کند. دوستان و رفقای دمکراتیک و انقلابیمان در خاورمیانه و ترکیه در همه جهان آن را ادامه می‌دهند. بدون شک سطحی مهم و قابل ‌ملاحظه وجود دارد. اما همیشه گفته‌ایم این کافی نیست، باید بیشتر انجام شود و گسترش یابد. باید در هر سطحی تقویت شود. موضع‌گیری مهم و قابل احترام است، رخدادها و اقدامات همه در میدان بین‌المللی مهم و معنادار هستند. پارلمان کاتالان موضع‌گیری خود را اعلام نمودند. وکلا در سطح بین‌المللی موضع‌گیری خود را نشان دادند. فشارها علیه سی‌پی‌تی وجود دارد تا سیستم حصر و شکنجه امرالی پایان یابد. این تلاش‌ها بسیار باارزش و معنادار هستند. در گذشته این‌گونه تلاش‌ها انجام شده‌اند و ما آن‌ها را بسیار مهم و با معنی قلمداد کرده‌ایم.

به نمایندگی از حزبمان و خلقمان از همه تشکر می‌کنیم. ما این موضع‌گیری و ایستادگی دوستانه، آزادیخواهانه و دمکراتیک را می‌بینیم. به‌عنوان مبارزاتی برای دمکراسی و آزادی از طرف همه ارزیابی می‌شود، یعنی وظیفه آزادی‌خواهی و دمکراسی و انقلابی این‌گونه انجام می‌گیرد و باید تقویت شود. ما در پروسه‌ای هستیم که تا سیستم حصر و شکنجه در امرالی وجود داشته باشد، نمی‌توان در مورد دمکراسی و آزادی در جهان صحبت کرد، نمی‌توان در مورد انسانیت، زیبایی و خوبی صحبت کرد، نمی‌توان گفته شود که کسی می‌تواند در آرامش و آزادی نفس بکشد و این بسیار مهم و جدی است. به‌همین دلیل باید مبارزاتی مؤثرتر علیه واقعیت امرالی انجام شود. به همه آن‌هایی که این مبارزه را انجام می‌دهند سلام و درود می‌فرستیم و درخواست ما از آن‌ها آنست که مبارزات را افزایش دهند.

میدیا خبر: رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گفت؛ 'شهدا بزرگ‌ترین ارزش ما هستند'. در ۴۶مین ماه شهدای می قرار داریم. منظور و اهمیت ماه شهدا برای مبارزات چیست؟

دوران کالکان: بله ما یک ماه می دیگر، ماه شهدای دیگری را آغاز کردیم. ماه می توسط خلق کورد به‌عنوان ماه شهدا شناخته می‌شود. مبارزات دمکراسی و آزادی حزبمان به این مسئله اشاره کرده ‌است. ۱۸ می روز شهداست. ما می‌دانیم هوالمان حقی کارر در ۱۸ می ۱۹۷۷ در دیلوک توسط نیروهای ضد گریلا به قتل رسید. این همان روز است. در کنفرانسی ١٨ می به‌عنوان روز شهدا توسط حزب معرفی شد. خلق ما این را پذیرفته ‌است. جنبشمان بر این اساس جنگید. بدون شک هرسال ماه می برای یاد شهدا، مبارزات افزایش ‌یافته و شهدای جدیدی داده‌ایم. ده‌ها قهرمان ما در همه روزهای ماه می شهید شدند. می ماهی بود که مبارزات ما برای دمکراسی و آزادی به اوج رسید، این‌گونه ماه می ‌به عنوان ماه شهدا شناخته شد. در حقیقت معنی به آن بخشیده شد. آنچه رهبر آپو گفته بود، محقق شد. گفته بود "پ.ک.ک سازماندهی گرامیداشت یاد حقی کارر است"، ما این را بسیار در ماه می‌دیدیم، که آن را در حقیقت شهدا دیدیم. پ.ک.ک را با عنوان حلقه شهدا معرفی کرد. مانند حزب شهیدان. ما حقیقت پ.ک.ک، حزب شهیدان را در ماه می دیدیم. بر این اساس پیش ‌از هر چیزی در ۴۵مین سالگرد شهادت هوال حقی کارر که رهبر آپو در رابطه با او گفته بود "روح پنهان من است"، و در وجود شهدای ماه می، یاد همه شهدای مبارزات آزادی را گرامی می‌دارم.

من عهد خود را یکبار دیگر تکرار می‌نمایم، برای آنکه اهداف آن‌ها را حفظ کنم و یاد و نام آن‌ها را زنده نگه دارم. شهدا درحقیقت بزرگ‌ترین ارزش ما هستند. این گذشته‌ی ما و اکنون و آینده‌ی ما است. همیشه در هر جایی سرچشمه اصلی نیروی ماست. رهبر آپو این‌گونه ارتش شهدا را به وجود آورد که حزب ما نمایندگی آن را برعهده دارد. آن‌ها به مبارزاتمان فرمان می‌دهند. خلق، روشنفکران و میهن‌دوستان را برای آزادی گردهم آورده و به سمت مبارزات دمکراسی و آزادی می‌برند. دوستان ما را افزایش می‌دهد و بر بشریت تاثیر می‌گذارد. حقیقت شهدا این است، معنی شجاعت و قربانی دادن است که این حقیقت را نشان می‌دهد و بر هم تاثیر می‌گذارد. دلسوزی برای خلق کورد و مبارزات آزادی ما را تقویت می‌نماید. این حقیقت شهداست، وجود شهداست. شهدا همراه با پ.ک.ک برای خلق کورد ارتشی از قهرمانان تشکیل دادند که هرگز شکست نخواهد خورد. گرانبهاترین فرزندان جامعه در مبارزات آزادی شرکت کرده و بر اساس این خط شهید شدند. در حقیقت ارتش پیشاهنگ آزادی را بنیان نهادند. هر سال در ماه می شهدای ما تعدادشان بیشتر می‌شد، به‌همین دلیل ارتش شهدا را تاسیس نمودیم. در ۱۹ می ۱۹۷۸ هوال خلیل چافگون شهید شد، در ۱ می ۱۹۸۲ هوال عبدالقادر چوبوکچو در بیروت شهید شد. در ۱۷ می ۱۹۸۲ فرهاد کورتای و رفقایش زندان را روشن کرده و شهید شدند. در سال ۱۹۸۵ رمضان کاپلان و گروهش در برخودان بزرگ گریلا در خرزان شهید شدند. در ۱ می هوال محمدامین آسلان در مردین شهید شد، هوال صبری گوگوییت در سال ۱۹۸۵ در مسیر سمسور شهید شد.

یعنی گریلا این برخودان را به نتیجه رساند. هوالمان شهید مزگین در ۱۱ می ۱۹۹۲ در خرزان شهید شد. امروز نیز سالگرد اعدام شیرین علم‌هولی است که توسط رژیم ایران اعدام شد. یعنی دولت‌های خاورمیانه، ترکیه، ایران و کشورهای عربی مدت‌هاست اعدام کوردها را برای خود قهرمانی می‌دانند و بر سر آن با هم رقابت دارند. این در حالی است که وضعیت این‌گونه نیست. دیگر باید این را درک کنند. روزهای دیگر ماه می نیز به همین ترتیب هستند. رفیقمان احمد قسیب عضو کمیته مرکزی بود. او در ۲۵ می ۱۹۸۸ شهید شد. رفیق فدائیمان هیرش و آندوک در ۱۵ می ۲۰۱۲ عملیات تاریخی در مسیر قیصریه در مرکز آناتولی انجام داد. در ۲۷ می رفیقمان قاسم انگین همراه با گروهی از رفقایش شهید شدند. همزمان قتل‌عام هولیر وجود دارد. در ۱۶ می رفقایمان هِلین، صالحه و اوزان شهید شدند. بیشتر از ۷۰ بیمار و مجروح ما توسط پ.د.ک شهید شدند. آن‌هایی که می‌خواهند پ.د.ک را به‌خوبی بشناسند، به گذشته نگاه کنند، همه ‌چیز را درک خواهند کرد. به می ۱۹۹۷ نگاه کنند، آن را به‌خوبی درک خواهند کرد. می‌توانند ببینند و درک کنند که در هولیر چه رخ داد. یاد همه این شهدا را در وجود شهید حقی کارر گرامی می‌داریم.

ماه می نه‌تنها برای مبارزات آزادی‌خواهانه کوردها ماه شهداست، بلکه برای جنبش دمکراتیک انقلابی ترکیه نیز به‌همین شیوه است. درحقیقت مرحله مقاومت علیه کودتای ۱۲ می ۱۹۷۱ بیشتر آن‌ها در ماه می شهید شدند. ۲ روز پیش سالگرد اعدام دنیز گزمیش، یوسف اسلان و حسین اینان بود. ۵۰ سال است یاد و خاطره آن‌ها خلق کورد، زنان، جوانان و کارگران و زحمتکشان را سرپا نگه‌ داشته است و بر همه خلق‌های ترکیه تاثیر گذاشته ‌است. آن‌ها را به ‌هم رسانده و یکی کرده‌ است. جنبش انقلابی متحد را به وجود آورد. آن‌هایی که در مقابل چوبه دار قرار می‌گرفتند، این سخن را تکرار می‌کردند "زنده‌باد مبارزات آزادی و استقلال خلق کورد و ترک". این گفته به معنی اتحاد بود.

برای این اتحاد رهبر آپو و پ.ک.ک نیم قرن است تلاش می‌کنند و هزاران شهید داده و مبارزه کرده‌اند. کارگران و زحمت‌کشان، انقلابیان و دمکراسی‌خواهان ترکیه برای صیانت از این تفکرات مبارزه کردند، تا به این سطح رسیده ‌است. ۱ روز پس ‌از ۱۸ می ۱۹۷۳ در زندان آمد ابراهیم کایپاکایا تحت شکنجه شهید شد. از رهبران انقلاب ترکیه سینان جنگیل و رفقایش در ۳۱ می در نور حق شهید شدند. نگاه کنید، مقاومت و مبارزات رهبران دمکراسی‌خواه در ترکیه در ماه می با معنی می‌شود. ارزش‌های بسیار بزرگی ایجاد کرده و شهید شدند. تقویت انقلاب ترکیه را در نظر گرفتند. یاد این شهیدان را گرامی می‌دارم. دنیز گزمیش و رفقایش سینان جنگیل و رفقایش، ابراهیم کایپاکایا، یاد همه‌ی این شهدا را گرامی می‌دارم. آنها رهبران جنبش انقلابی متحد خلق‌ها هستند. این راه را ایجاد نمودند. ما اکنون بر این اساس مبارزه می‌کنیم. ما با این مبارزات از ابراهیم و رفقای دیگرش صیانت می‌کنیم.

در ماه می روشنفکران عرب توسط دولت عثمانی اعدام شدند. بیانیه‌هایی در این رابطه وجود دارد و یاد آن‌ها گرامی داشته شده ‌است. در بیروت و شام روشنفکران عرب توسط مسئولان اتحاد و ترقی اعدام شدند، به‌همین دلیل جامعه عرب نیز ماه می را مانند ماه شهدا می‌بینند. به‌هرحال ۶ می به‌عنوان روز شهدا و ماه شهدا نامیده می‌شود. علیه ظلم و ستم عثمانی‌ها و علیه پاکسازی فاشیستی اتحاد و ترقی، چرخشی در مقاومت جامعه عرب به وجود آمد. برخودان ۱۹۷۲ - ۱۹۷۳ علیه رژیم ترکیه-که مدل اتحاد و ترقی است- و مقاومت خلق‌های ترکیه را نشان می‌دهد، مبارزات آزادی کوردها نیز در کوردستان نماینده راه شهداست. بدون شک طیفی مشترک میان همه آن‌ها وجود دارد. در این مرحله که با اتحاد و ترقی آغاز شد، علیه سیاست اشغالگر و پاکسازی کننده، آنکه پیش از همه قیام نمود، عرب‌ها بودند. ابتدا روشنفکران عراق را اعدام کردند. بدون‌شک جامعه ترکیه نیز بپا خواسته و قیام کردند، آن‌ها را نیز اعدام کرده و شهید نمودند. کوردها نیز قیام کرده‌اند، آن‌ها را اعدام کرده و شهید نموده و از بین بردند. ۴ می ۸۵مین سالروز  سالگرد قتل‌عام درسیم بود. بحث از بین بردن ۷ هزار انسان است. قتل‌عامی که هر کس آن را می‌پذیرد. روزی ‌که در رابطه با این قتل‌عام تصمیم گرفتند، چهارم می بود. روز صدور قانون تونجلی است، این آشکار و واضح است. سپس ۱۸ می به‌دنبال آن آمد. این‌گونه چه چیزی معرفی می‌شود؟ علیه فکر و سیاست پاک‌سازی کننده فاشیست، در خاورمیانه در راستای خلق‌ها، کارگران، زحمتکشان، زنان و جوانان مبارزات مشترک دمکراسی‌خواهانه و آزادی‌خواهانه معرفی می‌شود. این مبارزات مشترک و متحد است و بیشتر از ۱۰۰ سال است ادامه دارد و به‌همین دلیل ماه می ‌به ماه شهدا تبدیل شده‌ است، به روز شهدا تبدیل شده ‌است. می‌توان گفت ماه می در خاورمیانه علیه دیکتاتوری، سیاست و ذهنیت نابودگر و فاشیست ماه شهداست. برای بدست آوردن دمکراسی و آزادی بیشتر در این ماه شهدایی داده شده ‌است. این نیز بسیار پرمعنا و مهم است. ما نیز با کمپین "زمان، زمان آزادی است"، برای آزادی فیزیکی رهبر آپو در این ماه تلاش می‌کنیم. مقاومتی که با پیشاهنگی گریلا در زاپ و آواشین انجام می‌شود، در هر ۴ بخش کوردستان و در هر چهارگوشه جهان گسترش ‌یافته است. این‌گونه ما در میانه برخودانی بزرگ قرار داریم. هر روز این ماه بر اساس خط و راه شهدا را به ‌روز یک مقاومت بزرگ تبدیل می‌کنیم. به‌همین دلیل ما شهدای جدیدی تقدیم می‌کنیم. این نیز هویت حقیقی ماست که بر اساس راه شهدا انجام می‌شود و مبارزه می‌کنیم. به‌همین دلیل ما آن را بسیار با معنی می‌بینیم که این‌گونه راه شهدا را نمایندگی کرده و به ما اراده می‌بخشد. کسی که در مبارزه آزادی خلق کورد جای دارد لازم است بر این اساس اندیشیده و به آن معنی ببخشد. بر این اساس است که ما می‌توانیم هر روز ماه می را به روز پیروزی مبدل کنیم. ما باید ماه می را به ماه بزرگترین پیروزی مبدل کنیم. قطعا باید چنین کنیم. اینچنین می‌توانیم در راه شهدا بسوی پیروزی گام برداریم. ما بر این اساس عمل می‌کنیم، حقیقت ما بر این مبنا به حقیقت شهیدان نزدیک می‌شود. اگر زنده می‌بودند می‌توانستیم در مورد حقیقت حقی کارر، خلیل چاوفگون و واقعیت تمامی شهیدان سخن گفته و به ارزیابی آن بپردازیم. در واقع باید این حقیقت را به خوبی درک کنیم. یعنی زنان و جوانان کورد، خلق کورد باید حقیقت حقی کارر را درک نمایند. نیروهای دمکراسیخواه ترکیه لازم است آنرا نیک درک کنند. در مقابله با حملات شوونیستی، نژادپرستانه و نابودگرانه رژیم فاشیست آ.ک.پ-م.ه.پ انسان چگونه می‌تواند در ترکیه به یک انقلابی مبدل شود؟ چگونه می‌تواند با رهبر آپو، با خلق کورد ایجاد رابطه کند؟ پاسخ این نیز حقیقت حقی کارر است. جدا از این انقلابیگری، دمکراتیک بودن، میهن‌دوستی و ترک‌ دوستی نمی‌تواند وجود داشته باشد. معیار اساسی و قطعی همین است. ما بارها در این مورد سخن گفته‌ایم، اما متأسفانه در ترکیه سخن گفتن در مورد حقیقت حقی کارر بسیار ضعیف است و این نیز بیانگر ضعف جدیست. به همین دلیل ما این راه کاستی می‌دانیم. ما می‌توانستیم بهتر نقش خود را ایفا کرده و بهتر وی را به جوانان، کارگران و زحمت‌کشان ترکیه معرفی کنیم. انسان چگونه می‌تواند به فردی اینترنشنال، انقلابی مبدل شود. معیار دمکراتیک بودن و انقلابی‌گری در ترکیه چیست؟ معیار رفاقت با کوردها چیست؟ رفاقت و ارتباط با کوردها باید چگونه باشد؟ کسی که به بهترین نحو این موضوع را نشان داده و آنرا عملی نمود حقیقت حقی کارر است. در تاریکترین لحظه‌ها و در سخت‌ترین شرایط این واقعیت را مشاهده کرد و مبارزه‌ای نیرومند را به پیش برد. بزرگترین همکاری را برای پیشرفت به رهبری نمود. هم کارگران و هم زحمت‌کشان ترکیه و هم زنان و جوانان کورد لازم است این واقعیت‌ها را درک کنند. در چنین شرایطی که هیچ نیرویی در میدان حضور نداشت رهبر آپو را به عنوان رهبر برگزید و این گونه به صفوف مبارزه آزادی پیوست. آیا این چگونه روحیه‌ای است، در چه سطحی از آگاهی است، دارای چه اراده‌ای است که چنین مشارکتی را از خود نشان می‌دهد؟ ما باید این موارد را درک نماییم. معیار اینهاست. معیار انقلابی، میهن‌دوستی و آزادیخواهی این است. قطعا معیار مشارکت باید این باشد. می‌توانم بگویم؛ باید بر مبنای معیارها حقایق را بخوبی درک کنیم. باید هر روز را به روز بزرگ مبارزه مبدل نموده و حقیقت شهیدان را درک نماییم. باید بر اساس حقیقت شهیدان بیأندیشیم، تحقیق نماییم و گردهمایی و آکسیون گرامیداشت شهیدان را برپا کنیم. باید یاد و خاطره آنان را زنده نگاه داریم و با آنان تجدید میثاق کنیم. حقیقت شهیدان چیست؟ راه شهیدان کدام است؟ باید بخوبی آنرا درک کرده و نیرومندانه ایفای نقش کنیم. بر مبنای راه شهیدان ماه می باید برای ما به ماه خودانتقادی مبدل شود. باید از نو به بازسازی خود دست بزنیم و بر مبنای شهیدان انقلابی خویش به ارزیابی خود بپردازیم و به انقلابی نوین مبدل شده و مبارزه را بر این اساس به پیش برده و در این راستا گام برداریم. اگر چنین کنیم در آنصورت می‌توان گفت که حقیقت شهیدان را درک کرده‌ایم و به شیوه‌ای صحیح در مبارزه جای گرفته‌ایم. در این صورت می‌توانیم حزبی پیروزمند را بنیان نهیم. بر این مبنا اذعان دارم که هوالانمان، خلق میهن‌دوستمان و دوستانمان روز شهیدان، ماه شهیدان را به شیوه‌ای صحیح درک نمایند. به شیوه‌ای نیرومند و صحیح در مبارزه جای گیرند و کارزارمان برای دمکراسی و آزادی در ماه می را نیرومندتر کنند. بر این اساس به هر کسی درود می‌فرستم.