دوران کالکان: در لبه پرتگاه قرار گرفته‌اند!

دوران کالکان عضو کمیته رهبری پ.ک.ک با اشاره عواقب شکست دونالد ترامپ بر طیب اردوغان گفت:"این نشان‌دهنده سطح حمایت‌های اداره ترامپ از حکومت اردوغان است، طیب نمی‌تواند بیش از این دوام بیاورد."

دوران کالکان عضو کمیته رهبری پ.ک.ک اعلام کرد که حکومت ترامپ برای نابوده پ.ک.ک حمایت گسترده‌ای را از حاکمان ترکیه به عمل آورد و پ.د.ک را نیز جذب کرده بودند، اما پ.ک.ک نقشه آنان خنثی کرد. کالکان افزود:"آ.ک.پ در سراشیبی سقوط قرار گرفته است."

دوران کالکان در برنامه اولکدن کانال تلویزیونی مدیا خبر به آخرین تحولات سیاسی در کوردستان، خاورمیانه و جهان پرداخت. کالکان در آغاز سخنان خود با یادآوری مقاومت امرالی گفت:"در امرالی ٢٢ سال است که علیه بزرگترین ستمگری و وحشیت ایستادگی شکوهمند انسانی آزاد ادامه دارد. کارزار «حصر، اشغالگری و فاشیسم کافیست، زمان آزادی فرارسیده است» باید نیرومندتر به پیش برده شود."

'اشتباه ۴ سال گذشته اصلاح شد'

کالکان با بیان اینکه نتایج انتخابات آمریکا برای جهان، خاورمیانه و کوردستان مهم است و با اشاره به شکست دونالد ترامپ گفت که  اشتباه ۴ سال گذشته اصلاح شده است. کالکان گفت:"کورد خاطره خوبی از حکومت ترامپ ندارند. حکومت ترامپ شاید بدترین حکومت تاریخ آمریکا بوده باشد. تمامی دستاوردهایی که در نبرد با داعش کسب شده بودند این حکومت با حیله و مکر آنها را به حامیان داعش واگذار کرد. هم در حرف و هم در عمل حقارت‌های بسیاری به کورد کرد."

'نمی‌دانیم اداره تازه آمریکا چگونه عمل خواهد کرد'

کالکان خاترنشان کرد که تغییر اداره کاخ سفید بر تحولات تأثیرگذار خواهد بود و افزود:"حکومت تازه چگونه عمل خواهد کرد، ما از آن اطلاعی نداریم. اما باید نقشه‌های اداره ترامپ را مورد بازبینی قرار دهند. لازم است آنها را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند. این کار فرصت تازه‌ای به مبارزه دمکراسی و آزادی خواهد داد. کورد و خلق‌های دیگر در جهان می‌توانند این وضعیت را مورد ارزیابی قرار دهند. ما امیدورایم که اداره تازه آمریکا، مثل ترامپ و اطرافیانش توان سیاسی را برای منافع شخصی و مادی خود مورد استفاده قرار ندهند، زیرا ترامپ ترامپ با طیب اردوغان و اطرافیان او چنین رابطه‌ای را ایجاد کرده بود و بر این اساس از طیب‌ اردوغان حمایت می‌کرد. شاید این موضوع حتی به بهانه‌ای برای محاکمه نیز مبدل شود. ما امیدواریم که حکومت تازه در آمریکا حتی‌المقدور این اشتباهات را تکرار نکند."

'تأثیر بزرگی را بر حاکمیت آ.ک.پ برجای گذاشت'

دوران کالکان عضو رهبری پ.ک.ک خاطرنشان کرد که انتخابات آمریکا تأثیر بزرگی را بر حاکمیت آ.ک.پ برجای گذاشته و حتی به گونه‌ای بود که با شکست ترامپ گمانه‌زنی‌ها در مورد ساقط شدن اردوغان از حاکمیت نیز قوت گرفت و افزود:"این امر نشان می‌دهد که اردوغان تا چه حدی به ترامپ وابستگی داشته است، تا چه میزانی از سوی اداره ترامپ مورد حمایت واقع شده است، طیب هم در آستانه نابودیست."

'نقشه‌‌هایشان خنثی شدند'

کالکان خاطرنشان کرد که، اداره ترامپ بر مبنای توطئه بین‌المللی، نقشه‌هایی را علیه پ.ک.ک به اجرا گذاشت و با فشار و تهدید پ.د.ک را هم مورد استفاده قرار دادند و اخیر در بهار ٢٠٢٠ برای نابودی پ.ک.ک به حمله دست زد. کالکان گفت:"می‌توان آنرا حمله طراحی شده توافق مشترک میان آمریکا-ترکیه و ترکیه -پ.د.ک خواند. این نیز در رویداد زینی ورته آغاز شد. با هم به شنگال، مخمور و همزمان به هفتانین و خاکورک و خنیره حملات اشغالگرانه‌ای را به انجام رساندند. نقشه آنان این بود که در سرتاسر مناطق دفاعی مدیا به موجودیت پ.ک.ک پایان دهند.

در شمال کوردستان و ترکیه نیز فشارهای گسترده‌ای را علیه میهن‌دوستان کورد وارد کردند. تلاش نمودند روژاوا را به کنترل خویش درآورند. شاید ملاقات‌های پ.ی.د و ENKS که با پیشاهنگی آمریکا صورت گرفتند بخشی از این نقشه بوده باشد. پ.د.ک نیز در این نقشه جای گرفته بود. اینچنین در تلاش بودند تا پایان ماه سپتامبر نتیجه‌ای کسب کنند. ما اطلاعاتی را در این زمینه دریافت کردیم. با آغاز فصل بهار به ما گفتند؛ اگر تسلیم نشوید نابود خواهید شد... به شیوه مستقیم و غیرمستقیم از سوی طراحان این نقشه مورد تهدید واقع شدیم. اکنون ماه سپتامبر به پایان رسیده است، ماه اکتبر هم به پایان رسیده، ما در نوامبر هستیم. نقشه خنثی شد. حتی نتوانستند هفتانین را هم اشغال کنند. روی چند تپه مستقر شده‌اند که هر روز هدف عملیات نیروهای گریلا واقع می‌شوند. دشمن نمی‌تواند گامی بردارد. یک گام را به پیش برنداشته‌اند. این نقشه به تمامی خنثی شده است. دیگری چیزی باقی نمانده تا آمریکا و یا پ.د.ک به فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ هدیه دهند. نابودی آ.ک.پ هم به همین سبب است.

'تاکنون پ.د.ک در این نقشه جای دارد'

پس از شکست این نقشه، آمریکا فورا نقشه توافق میان پ.د.ک و بغداد در مورد شنگال را رونمایی کردند. اینچنین خواستند نقشه شکست خورده را روزآمد کنند. اما به دلیل اینکه جامعه شنگال ایزدیان، جریان‌های گوناگون عراق و نیروهای دمکراسی‌خواه نارضایتی بزرگی نشان دادند نتوانستند این گام را هم با موفقیت بردارند. پس از آن نیز پ.د.ک را بسوی گاره روانه کردند. لشکرکشی پ.د.ک و محاصره گریلا و حمله به پ.ک.ک بر اساس همین نقشه صورت گرفت.

'از گام‌های پ.ک.ک هراس دارند'

پ.ک.ک هم این نقشه را خنثی کرد و هم برای فروپاشیدن رژیم برخاسته از کودتای فاشیستی ١٢ سپتامبر و درهم شکستن حصر و شکنجه امرالی و پایان دادن به اشغالگری کارزار «زمان آزادی فرارسیده است» را آغاز کرد. این گام با استقبال بی‌نظیری در کوردستان روبرو شد. از این واقعیت هراس دارند، اکنون آنان مغلوب شده‌اند. از ترس اینکه کارزار پ.ک.ک به پیروزی دست یابد و فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ فروبپاشد به این حملات دست می‌زنند. تمام توان خود را بکار گرفته‌اند تا این کارزار انقلابی را متوقف کنند. ابتدا در صدد آن بودند تا از طریق پ.د.ک-عراق نتیجه‌ای کسب کنند. اما به سبب ناکامی اکنون پ.د.ک را به پیش سوق می‌دهند. هر زمانی که آ.ک.پ-م.ه.پ فروپاشید ترکیه به دمکراسی دست می‌یابد. به آب و آتش می‌زنند تا کارزار انقلابیمان را متوقف کنند. درصدد تضعیف آن هستند، اما نتیجه‌ای کسب نخواهند کرد. خود  شاهد بودند که بزرگترین حامی و مدیرشان رفت. فرمانده‌ آمریکائیشان شکست خورد."

'جنگ منبع بحران است'

کالکان خاطرنشان کرد که تحلیلات غلطی در مورد دلایل بحران ترکیه صورت می‌گیرند، اینکه مسائل را تنها به اقتصاد دولتی و یا شیوه مدیریتی برات البایراک وابسته بدانیم به تمامی صحیح نیست، کالکان گفت:"بحران‌های ترکیه ناشی از سیاست‌های موجود و همچنین جنگ است. بحران اقتصادی وجود دارد، اما این تنها ترکیه نیست که با بحران دست به گریبان است. بحران سیاسی، نظامی، ذهنیتی و فکری وجود دارد. مغز بیماری وجود دارد، لازم است همه این را ببینند. بحران اقتصادی ناشی از جنگ کوردستان است. طیب اردوغان پرسیده بود 'مگر شما قیمت یک گلوله را نمی‌دانید؟'. اما تاکنون هم کسی نمی‌داند. بویژه آنانی که خود را اپوزیسیون قلمداد می‌کنند نمی‌دانند... مسئول و ریشه این بحران طیب اردوغان و دولت باغچلی است. اگر تصمیم به کناره‌گیری باشد لازم است اردوغان و باغچلی از کنار بکشند. این دو مسئول تمامی بحرانها هستند. لازم است که هدف را بخوبی تعیین کرد و مجرم اصلی را شناسایی کرد. به همین دلیل باید به دنبال راه حل واقعی بگردیم."

'جنگ مابین پ.ک.ک و دولت ترکیه است'

کالکان با اشاره به بحران‌های اخیر پ.د.ک را مسئول آنان دانسته و پرسید، "چه چیز آنی روی داد؟ پ.ک.ک علیه پ.د.ک چه کرده بود؟ مگر از مسئولان هولیر انتقادی به عمل آورده و یا چیزی گفته بود؟ کاری کرده بود که بر گردانندگان پ.د.ک تأثیر گذاشته باشد، در جنوب کوردستان چه کرد؟" کالکان در پاسخ گفت:"نه، پ.ک.ک هیچ کاری نکرده بود. پ.د.ک تنها علیه رژیم دیکتاتور آ.ک.پ-م.ه.پ در شمال کوردستان می‌جنگد. علیه حملات اشغالگرانه رژیم دیکتاتوری آ.ک.پ و م.ه.پ در جنوب کوردستان، در مناطق دفاع مدیا از اکتبر ٢٠٠٧ مقاومت می‌کند. پ.ک.ک در مقابل رژیم ترکیه جنگ می‌کند. اینجا هیچ چیز تازه‌ای در میان نیست. چیز تازه این است که پ.د.ک تحرکات نظامی را علیه پ.ک.ک آغاز کرده است. پیش از این در مقابل این وضعیت موضعی داشتند اما سپس به همکاری استخباراتی روی آوردند. آخرین بار با کمک اداره ترامپ علیه پ.ک.ک و برای نجات رژیم ترکیه پ.د.ک را وادار کردند که به تحرکات نظامی دست بزند. ما نقشه‌های دولت ترکیه را درهم می‌شکنیم. ما فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ را فرومی‌پاشیم. اما پ.د.ک از پشت به ما خنجر می‌زند. آیا پ.د.ک وظیفه نجات فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ را بر عهده دارد؟ پ.د.ک چه کاری به اینها دارد؟

'پ.د.ک می‌باید کنار پ.ک.ک جای می‌گرفت'

کالکان در ادامه با اشاره به اینکه چیزی به نام برادرکشی میان پ.ک.ک و پ.د.ک در میان نیست، یادآور شد که جنگ میان دولت ترکیه و پ.ک.ک است و افزود که در این جنگ باید میهن‌دوستان، انقلابیون و دمکراسی‌خواهان در کنار پ.ک.ک جای گیرند. کالکان افزود:"اگر پ.د.ک مایل به شرکت در جنگ است باید در حمایت از پ.ک.ک باشد و اینگونه در جنگ شرکت کند. پ.د.ک می‌گوید من از آ.ک.پ و م.ه.پ حمایت می‌کنم. آ.ک.پ و م.ه.پ تلاش می‌کنند تا جنوب کوردستان را اشغال کنند. پ.د.ک هم بهانه به دست آنان می‌دهد و می‌گوید، پ.ک.ک اینجاست، برای همین حملات اشغالگرانه ادامه دارند. آیا در اکتبر ٢٠١٧ حکومت عراق به کرکوک و گرمیان حمله نکرد و ۴٠ درصد خاک جنوب کوردستان را از دست آنان نگرفت؟ آیا این به دلیل حضور پ.ک.ک بود؟ ترامپ و اردوغان حکومت عراق را تحریک به حمله و اشغالگری کردند و [مسعود] بارزانی را اریکه قدرت پایین کشیدند. بنابراین کار پ.ک.ک نبود. پ.ک.ک از بارزانی و پ.د.ک خواست که به شیوه‌ای هماهنگ عمل کنند. پ.د.ک از اشغالگران کوردستان دست برداشته و به پ.ک.ک حمله‌ور شده است. باید خوانشی صحیح را در این مورد داشت و به شیوه‌ای صحیح آنرا ارزیابی کرد... این میهن‌دوستی نیست. در واقع دمکرات بودن هم نیست."

'پ.ک.ک مهمان نیست'

کالکان تأکید کرد که پ.ک.ک در جنوب کوردستان مهمان نیست، همچنین خاک جنوب کوردستان ارث پدری هیچ حزبی هم نیست، کالکان اظهار کرد:"آیا نباید پ.ک.ک در جنوب کوردستان خود را سازماندهی کند؟ آیا نباید در روژاوا خود را سازماندهی کند؟ آمریکا می‌گوید که پ.ک.ک باید از روژاوا[ی کوردستان] خارج شود. خب، آمریکا مگر به آرای مردم باور ندارد. بیایید در روژاوا رفراندوم برگزار کنیم، آنوقت می‌بینیم خلق چه پاسخی به آنان خواهد داد. آنکه در این مورد تصمیم می‌گیرد ملت کورد است. موضع ملی، دمکراتیک و آزادی خلق کورد می‌تواند تعیین کننده باشد. بنابراین احزاب کورد می‌توانند در اتحاد و همبستگی ملی با ذهنیتی دمکراتیک با مسائل برخورد کنند. باید مسائل ملی را با گفتگو حل کرد. دشمن میان ما تفرقه ایجاد کرده است، ما هم اگر به این تفرقه و نفاق دامن بزنیم آنوقت چیزی نه چیزی از کوردستان و نه اتحاد ملی باقی می‌ماند. لازم است که دست از آزار گریلاها بردارند که در تمامی عرصه‌ها جنگ سنگینی را علیه رژیم ترک به پیش می‌برند. لازم است مناطق گریلایی محاصره نشوند. لازم است از زبان تهدید علیه گریلا دست بردارند. اگر نه، گریلا از خویش دفاع خواهد کرد، همه باید به این امر اذعان داشته باشند. جنگ تنها در یک منطقه محدود نخواهد بود، درصورت آغاز هرگونه جنگی به تمامی عرصه‌ها تسری پیدا خواهد کرد."