دوران کالکان: کورد هیچگاە دروغ یک قاتل بیمار را باور نخواهد کرد

دوران کالکان عضو کمیتە اجرایی حزب کارگران کوردستان اعلام نمود کە قتلعام ٩ ژانویە و٢٣ دسامبر بە همدیگر شباهت داشتە و در این بارە گفت: سناریوها یکی هستند. آنها نمیتوانند با چنین دروغپردازیهایی کورد را متقاعد کنند.

دوران کالکان عضو کمیتە اجرایی حزب کارگران کوردستان اعلام نمود کە قتلعام ٩ ژانویە و٢٣ دسامبر بە همدیگر شباهت داشتە و در این بارە گفت: سناریوها یکی هستند. در ترور نخست هم گفتە بودند کە یک ترک بیمار دست بە چنین اقدامی زدە است و سپس گفتند کە مردە است، اما ابعاد مسئلە را روشن نکردند، هم اکنون هم می گویند کە یک فرانسوی بیمار ترور کنونی را انجام دادە است. با بکاربردن واژە یک نژادپرست روان پریش تلاش می کنند دست بە فریبکاری بزنند، اما تمامی چنین تلاشهایی بی ثمر هستند. کورد و جامعە جهانی چنین دروغپردازیهایی را باور نخواهند کرد. نمی توانند با چنین دروغهایی هیچ کس را متقاعد کنند.

خبرگزاری فرات در رابطە با ترور صورت گرفتە در پاریس با دوران کالکان عضو کمیتە رهبری حزب کارگران کوردستان گفتگویی را انجام دادە است، دوران کالکان در این گفتگو اظهار داشت:

قتلعام ٩ ژانویە از سوی چە کسی خورت گرفت؟ چرا چنین تروری صورت گرفت؟ عامل این ترور چە کسانی بودند؟ چە کسانی ترور شدند؟ تمام این مسائل آشکار هستند. در آن دورە هم این حملە اصولا علیە یکی از موسسان حزبمان، هوال سارا صورت گرفت. هم اکنون نیز مشاهدە می شود کە این حملە علیە یکی از اعضای کمیتە اجرایی ک.ج.ک، هوال اوین صورت گرفتە است. در مرکز پاریس، سیاست و ذهنیتی فاشیستی، نابودگر بە یک انقلابی کورد عمل می کند و وی را ترور می کند. بدون شک ما میدانیم کە قتلعام دوم پاریس چگونە و از سوی چە  کسی و با چە هدفی صورت گرفتە است. سناریو همان سناریو است. آن زمان هم اعلام کردە بودند کە یک ترک بیمار چنین اقدامی را صورت دادە است و بعد از مدتی هم اعلام کردند کە مردە است. هم اکنون هم بە همان شیوە می گویند کە یک فرانسوی بیمار بە چنین اقدامی دست زدە است. گویا یک نژاد پرست روان پریش بودە است؛ با بکار بردن چنین اصطلاحاتی تلاش می کنند اصل واقعیت را پنهان کنند، چنین اقداماتی بی ثمر هستند. آنها نمی توانند کورد و جامعە را با چنین دروغپردازیهایی متقاعد کنند. یک نژاد پرست چرا صرفا بە کورد، بە یک انجمن کوردی حملە می کند؟ می توانست خارجیان دیگر را هدف قرار دهد. یک بیمار چگونە بعد از دە روز از زندان آزاد شدە و هیچگاە نیز معالجە نمی شود؟ یعنی احتمال دارد کە با همان ذهنیت نژاد پرستی عمل کردە و بە سازمانهای دیگری از همین قماش پیوستە باشد. اما این شخص زندانی شدە بود. کاملا مشخص است کە در زندان آموزش دیدە است و بعد از جروج از زندان نیز از سوی نیروهای پلیس فرانسە تحت نظر قرار داشە است. اما با ممانعتی از سوی پلیس روبرو نشدە و حتی دستور یافتە است کە دست بە چنین تروری بزند. گفتە می شود کە با یک ماشین بە محل ترور آمدە است و دست بە چنین قتلعامی زدە است. در هر صورت، ماشین در نحلی نزدیک توقف می کند. او میتوانست بعد از ارتکاب بە این ترور، بە سوی ماشین رفتە و فرار کند. اما زمانیکە کە میهن دوستان کورد میخواهند وی را دستگیر کنند، نتوانستە است فرار کند و قاتل اینگونە از سوی کوردها دستگیر می شود و بە پلیس و دولت فرانسە مسترد می شود.

بدون تردید تمامی جامعە کورد، ٥٠ میلیون کوردی کە در هر چهار بخش کوردستان و خارج از کوردستان هستند، دوستان خلق کورد، نیروهای دمکراتیک و نیروهای آزادیخواە، از  دولت فرانسە، سیستم امنیت فرانسە و حکومت فرانسە میخواهند کە افرادی را کە در این اقدام دست داشتەاند، نیروهای طراح این رویداد را شناسایی و معرفی کردە و مورد بازخواست و محاکمە قرار بدهند و بر اساس مبانی حقوقی این ترور را پیگیری کنند. این خواست، خواستی مبتنی  بر حقوق است. راە دیگری برای آن متصور نیست و نمیتوان اجازە داد کە این رویداد بە شیوەی دیگری پردە پوش شود.

تاکنون بیانیەهای بسیاری در محکومیت این رویداد صادر شدەاند، افکار عمومی کوردی نیز در این بارە تحلیلهای خود را دارد. اعلام نمودەاند کە اگر ترور ٩ ژانویە سال ٢٠١٣ پیگیری می شد، گناهکاران واقعی آن معرفی و محاکمە می شدند، ترور دوم در پاریس روی نمیداد. همچنین بر این باور هستند کە اگر حملات داعش در فرانسە بە نحوی درست و اصولی پیگیری و مورد بررسی قرار می گرفت، رویداد کنونی نمیتوانست انجام شود. چنین رویکردی درست است. قتلعام دوم پاریس ادامە قتلعام ٩ ژانویە سال ٢٠١٣ است. حملاتی کە القاعدە در فرانسە انجام داد، ادامە قتلعام و اشغالگری در کوردستان است. نمیتوان غیر ازین بە تحلیل دیگری دست زد.

دوران کالکان دربخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری فرات گفت: چە کسی پشت این مسئلە قرار گرفتە است؟ همە بە خوبی میدانند کە جمهوری ترکیە، دیکتاتوری فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ در پشت آن قرار دارد. در کوردستان، در ترکیە و در خاورمیانە، در تمام جهان امروز غیر از دیکتاتوری فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ، دولت ترک و سازمان اطلاعات آن با رهبری میت، هیچکس دیگری در آنجا بە کورد شلیک نمیکند. هیچ کس با کورد دشمنی ندارد، زیرا در هر چهار سوی جهان کورد از دوستانی برخوردار است، چون کورد در مقابل داعش، در شنگال، در مخمور، در کوبانی و در تمام روژاوا برخودان کرد، زیرا دشمن بشریت، یعنی داعش را در هم شکست. این داعش است کە با کورد دشمنی می ورزد. و آ،ک.پ/م.ه.پ نیز دوست داعش هستند.

کالکان در بخش دیگری از گفتگوی خود گفت: در واقع حملە تنها بە پاریس محدود نشدە است. تمام اعضای حزب مناطق دمکراتیک دستگیر شدەاند، پروندەای علیە حزب دمکراتیک خلقها باز شدە است. اعضای آن دستگیر شدەاند، یعنی دیکتاتوری فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ نە تنها در پاریس بە کورد حملە میکند، دست بە قتلعام میزند، بلکە همزمان از آمد گرفتە تا آنکارا، در تمام باکور کوردستان و ترکیە دست بە حملە می زند. دهها کورد دستگیر شدەاند، زندانی شدەاند، شکنجە می شوند، شکنجە در زندانها بە بالاترین سطح خود رسیدە است. انزوای تحمیلی بر امرالی، فشار روانی و فیزیکی بر رهبر خلق کورد بە بالاترین سطح خود رسیدە است.

دوران کالکان دربخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در جریان ترور پاریس در سال ٢٠١٣ مشخص شد کە قاتل یکی از عوامل میت و تحت فرمان هاکان فیدان بودە است. مشخص شد کە دستور این ترور از سوی آ.ک.پ با عاملیت اردوغان صادر شدە است. اما حکومت فرانسە آن را مخفی کرد. هم اکنون هم میت دست بە چنین کاری زدە است. میتی کە تحت رهبری هاکان فیدان است. لازم است همە بر این نکتە واقف باشند. مگر این شخص در بازداشتگاە بە دشمن کورد مبدل شدە است؟ چگونە شد کە یک فرد بعد از ١٠ روز ماندن در زندان میتواند بە مرکز فرهنگی کورد و مغازەهای کوردها حملە بکند؟ چگونە توانستە است کە کورد را بقیە تمییز دهد؟ کاملا مشخص است کە در این بارە آموزش دیدە است. در واقع کورد و انسانیت با حملە استعمارگرانە و فاشیستی و سازماندهی شدە و از پیش طراحی شدە مواجە شدەاند. بەراستی ساکنان پاریس، جامعە فرانسە از چنین مسئلەای اطلاع ندارند؟ آنها شایستە چنین حملاتی نیستند. اما مشاهدە میشود کە با شاهد چنین حملاتی بودەاند. لازم است در این بارە بە تمام ابعاد این قضیە فکر شود.

کالکان در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری فرات اظهار داشت: بدون هیچ تردیدی ترور ٩ ژانویە، ٢٣ دسامبر مورد حسابرسی و بازخواست قرار خواهد گرفت. خلق کورد و جامعە جهانی آن را پیگری خواهند کرد. بر همین اساس از تمام روشنفکران فرانسە و بە ویژە روشنفراکن پاریس، انقلابیون، نیروهای دمکرات، چپ-سوسیالیست، طرفداران دمکراسی، دوستان کورد در اروپا و از تمام جهانیان و نیروهای دمکرات درخواست میکنیم نسبت بە معرفی مسئولین این رویداد تلاش کردە و آن را پیگیری کنند. بە نمایندگی از خلق کورد و جنبش آزادی ما چنین درخواستی را مطرح کردە و انتظار ما بر اساس چنین مبنایی است.

بە عنوان خلق کورد و جنبش آزادی بدون تردید مدت ١٠ سال است کە پیگیر روشن شدن ترور ٩ ژانویە هستیم. جنبشمان در این بارە قدمهای بزرگی برداشت. حول ترور پاریس، کورد، مسئلە کورد و جنبش آزادی کورد خود را بە جنبشی جهانی مبدل کرد. در تمام جهان توانستیم دوستان دلسوزی را نسبت بە مسئلە کورد بیابیم. هم اکنون هم در مقابلە با ترور ٢٣ دسامبر و مبارزە در همان چارچوب، لازم است کە در سطح بسیار بالاتری قدم برداشتە شود. بدون هیچ تردیدی مسئولین این ترور بازخواست خواهند شد.

دوران کالکان در بخش پایانی این گفتگو اعلام نمود بە عنوان حزب کارگران کوردستان، ما همراە و همگام با خلقمان بودە و با دوستانمان موضعی مشترک اتخاذ کردەایم. هیچ کس در این بارە تردیدی بە خود راە ندهد. خون شهدای ما بر زمین نخواهد ماند، قاتلان فاشیست بازخواست خواهند شد. این بازخواست بە آزادی زنان، آزادی کورد، آزادی انسانیت و دستیابی بە حیاتی دمکراتیک منتهی شدە و آن را تحقق خواهد بخشید. ترور پاریس خشم و اعتراض ما را گسترش دادە و ذهنیت و تفکر ما را هر چە بیشتر تقویت خواهد کرد. 

در خاتمە یاد و خاطرە شهدایمان را در ترور پاریس گرامی داشتە و خود را همدرد خانوادە شهدایمان می دانیم. از خلقمان و دوستانمان میخواهیم کە با بە پیروزی رساندن مبارزە آزادیخواهانە و دمکراتیک، پیگیر این رویداد بودە و عاملان آن را بازخواست کنند. از این طریق است کە آزادی فیزیکی رهبر آپو تحقق پیدا خواهد کرد.