دوران کالکان: ما در مرحله مقاومت هستیم، مقاومت نیازمند مبارزه در تمامی عرصه‌هاست

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان اعلام نمود که آنها در مرحله مقاومت هستند، هر شخص در هر منطقه و میدانی که قرار دارد باید بر اساس امکانات و نیروی خود برای درهم شکستن فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ به مبارزه دست بزند.

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان با شارکت در برنامه اولکدن، در تلویزیون میدیا خبر، به پرسش‌های هوشنگ ییلماز پاسخ داد.

هیچ کس سیستم امرالی را نمی‌پذیرد

کالکان در این گفتگو با اشاره به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و مبارزه علیه انزوا اظهار داشت: در واقع مبارزه سنگینی در این میدان وجود دارد. بر این اساس در کوردستان، مبارزه‌ای عمیق و گسترده در جریان است. اخیرا شاهد اظهار نظرهایی از این دست، از ترکیه و اروپا هستیم. نخست با ممنوعیت دیدارها مواجه شدیم و سپس ممنوعیت تماس تلفنی به مدت ۶ ماه را برقرار گردند. بهانه آن را هم نقشه راهی قلمداد کردند که در سال ۲۰۰۹ آماده شده بود و به دادگاه حقوق اروپا ارائه شده بود. زمانی که نقشه راه در حال آماده شدن بود، آ.ک.پ از آن به عنوان گشایش کوردی سخن می‌گفت؛ از طریق وکلای رهبر خلق کورد، نظرات بسیاری از طرف‌ها و گروه‌های درگیر اخذ شدند. یعتی مسئله مخفی در جریان نبود، با چنین نگاهی بود که روشنفکران، سیاستمداران، نیروهای دمکراتیک به آن پیوسته بودند، ایستارهای رهبر آپو نیز مطرح شدند. در آخر، در ۱۵ اگوست سال ۲۰۰۹، این نقشه به حکومت و دولت ارائه شد. از آنجا که آ.ک.پ آن را مطرح نکرده و آن را مخفی کرد، این نقشه راه به دادگاه حقوق بشر اروپا ارائه شد. به این دلیل اکنون حکم به ممنوعیت تماس تلفنی وی داده‌اند.

کالکان خاطرنشان ساخت که تا کنون حتی به درخواست ملاقات وکلا و اعضای خانواده حتی پاسخ نیز داده نمی‌شود، وی در این رابطه گفت: اگر پاسخی نیز داده باشند، این اقدام نشان می‌دهد که وی با چه سختی‌ها و مصائبی دست و پنجه نرم می‌کند. اما نتیجه مهمی که از آن عاید می‌شود ایسنت که: دیگر هیچ کس سیستم امرالی را نمی‌پذیرد. این سیستم کاملا رسوا شده است. ابعاد مختلف آن هویدا شده است. حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ به نقطه‌ای رسیده است که تنها می‌تواند رهبری فاشیسم بر عهده داشته باشد. با چنین برخوردهایی که بر تنش‌ها دامن می‌زنند، تلاش می‌کنند تا مسائل را پرده پوش کنند. تلاش می‌کنند تا برای اعمال خود دلایل واهی بیاورند. در این رابطه تصمیم گرفته‌اند، در تمامی سطوح، از وزیر دادگستری تا خود رئیس جمهور.

سیستم دربند کشیدن و اسارت

اخیرا کمیته مبارزه با شکنجه اتحادیه اروپا اعلام نموده است که در امرالی شکنجه وجود دارد. چند روز قبل مجلس اروپا این مسئله را مورد بررسی قرار داده و ارائه گزارشی در رابطه با آن را تصویب کرد. خواستار در پیش گرفتن اقدامات لازم و سریع در این رابطه شد. خواهان تغییر وضعیت هستند، و در این رابطه تصمیم گرفته‌اند. نکته اساسی،  مسئولیت شورای اتحادیه اروپا است. رهبر آپو گفته بودند که نقش ترکیه در این رابطه نگهبانی و حفاظت است. بله، دولت ترک صرفا نقش نگهبانی را بر عهده دارد. سیستم را آنها ایجاد کرده‌اند، چگونه امکان دارد کسانی که سیستم را ایجاد کرده باشند، بتوانند تصمیم بگیرند، اما در حقیقت اجازه اخذ تصمیم را نداشته باشند؟ نگهبان وعده داده است اما وعده‌هایش را به جا نیاورده است. چنین سیستمی را مشاهده می‌کنیم. می‌توان از آن به سیستم دربند کشیدن و اسارت یاد کرد. این واقعیت بار دیگر اشکار شده است.

اوجالان تنها راه دست‌یابی به راه‌حل است

کالکان خاطرنشان ساخت که در این مقطع آنچه که حایز اهمیت است مبارزه است، به منظور درهم شکستن سیستم شکنجه و انزوای امرالی و آزادی رهبر آپو در بعد فیزیکی، در هر چهار بخش کوردستان و در اقصی نقاط جهان مبارزه در جریان دارد. این مبارزه راه را بر تحولات مهمی گشوده است. واقعیت این مسئله را نشان می‌دهد. خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان و تمامی جهان به پا خاست. از آن نیز مهمتر، در اقصی نقاط جهان، خصوصا روشنفکران، سیاستمداران، کارگران، زنان نیز به جایگاهی رسیدند که از این مسئله حمایت کنند. به اقداماتی در این رابطه دست بزنند. می‌خواهند سیستم امرالی را از میان بردارند. ما به تمامی این افراد درود می‌فرستیم.

دوران کالکان در ادامه سخنان خود افزود: برای آزادی کورد، برای صلح و آزادی در کوردستان و ترکیه، تنها راه دست‌یابی به راه‌حل، رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان است. غیر از وی هیچ شخص دیگری نمی‌تواند. ما این نظر خود را در اینجا بار دیگر نیز تکرار می‌کنیم، هم اکنون در چهار سوی جهان، از نیروهای دمکراتیک آزادیخواه به ما پاسخ داده شده است. اعلام نموده‌اند که نه فقط برای آزادی کورد، نه فقط برای کورد، بلکه برای صلح، دمکراسی و آزادی در سطح جهان، رهبر آپو نقشی اساسی را ایفا می‌کند. به همین دلیل لازم است که در بعد فیزیکی نیز وی ازاد شود.

کالکان خاطرنشان ساخت که رهبر خلق کورد، به سطح رهبری جهانی ارتقا یافته و تمامی فرودستان از وی حمایت می‌کنند و از نظرات رهبر آپو برای رهایی خود، استفاده می‌کنند. بر این اساس است که از وی حمایت می‌کنند. این وضعیت کاملا مشهور است. مایه امید است. مبارزه به پیش می‌رود.

دوران کالکان در میانه سخنان خود به مناسبت ۲۸ سالگرد شهادت بریتان (گلناز کاراتاش) نیز از تمامی شهدای مبارزه برای آزادی یاد کرده و یاد و خاطره آنان را  گرامی داشت. در این باره کالکان گقت: خط مقاومت اساسی و کارزار ما تحت عنوان «بس است انزوا،  فاشیسم بس است، اشغالگری بس است،  زمان آزادی بر اساس خط مبارزه بریتان فرا رسیده است». ما باید با نوع نگرش و برخورد بریتان به این مرحله و این کارزار برخورد کنیم. بریتان را در نظر داشته و به پیروزی برسیم.

حمله به شنگال دمکراتیک و خودگردان

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان در ادامه سخنان خود با اشاره به توافق جدیدی که در رابطه با شنگال بین حکومت مرکزی عراق و حکومت جنوب کوردستان امضا شده است گفت: این توافق بدون در نظر داشتن اراده نظامی و سیاسی شنگال امضا شده است، این توافق از سوی خلق شنگال و خلق کوردستان پذیرفتنی نیست. در این رابطه کالکان اظهار داشت: بدیهی است که نیروهایی که در مقابل حمله داعش فرار را بر قرار ترجیح دادند، می‌خواهند دوباره در این منطقه حضور داشته باشند. یعنی پ.د.ک تلاش می‌کند دوباره بازگردد. غیر از این این توافق هیچ معنایی ندارد. اقدامی است که آنها را به این کار وادار ساخته‌اند، در آغاز آمریکا خواسته است از این طریق کار را انجام دهد. هیچ کس نمی‌تواند این مسئله را نادیده بگیرد. آمریکا می‌خواهد این توافق به نتیجه برسد. دخالت‌های خود را ادامه می‌دهد، این دخالت به کام چه کسی است؟ به چه کسی ضرر می‌رساند، در جستجوی چه هدفی است؟ باید از این ابعاد مسئله را بررسی کرد. می‌خواهد در چارچوب اهداف آمریکا، مدیران و رهبران عراق، ترکیه و جنوب کوردستان را به هم برساند، علیه پ.ک.ک اقدام کنند. هدف مشخص است. پ.ک.ک را هدف قرار داده‌اند، سپس دست به حمله می‌زنند. در مواقعی دست به اقداماتی ایذایی می‌زنند، به پ.ک.ک حمله می‌کنند. پ.ک.ک را مورد هدف قرار می‌دهند. اما در واقع آنچه را به عنوان پ.ک.ک هدف قرار می‌دهند، کوردایتی آزاد، شنگال خودمدیریت و دمکراتیک است. تلاش برای نابودی حیات مستقل و خودمدیریتی دمکراتیک و آزاد جامعه کوردهای ایزدی است. ما این مسئله را درک می‌کنیم. ترکیه خواهان چنین اقدامی شده است. برای مشروعیت دادن به این توافق به چنین اقدامی دست زده‌اند. یعنی توافقی است که بر اساس درخواست و تحمیل دولت ترک امضا شده است. همه باید این مسئله را ببینند.

نمی‌توانند اگوست ۲۰۱۴ را بار دیگر رقم بزنند

در این جا کاملا مشهود است که نقش اساسی را پ.د.ک ایفا می‌کند. پارت دمکرات کوردستان آیا دست به اشتباهی تاریخی زده است؟ بله؛ کاملا؛ مرتکب اشتباه شده است. باید در این رابطه به خود انتقادی دست بزند، اگر اشتباه کرده باشد، باید آن را تصحیح نماید. اگوست ۲۰۱۴ را نمی‌توان فراموش کرد که گویا چنین مسئله‌ای روی نداده است، می‌خواهند آن را از حافظه پاک کنند، چنین عملکردی امکان ندارد. تجاوزگری، دشمنی را از این طریق ادامه می‌دهند. به جای اینکه اعلام کنند که از خلق شنگال حمایت می‌کنیم، از زندگی دمکراتیک و خودمدیریت کورد آزاد در شنگال حمایت می‌کنیم، اشتباهات خود را تکرار می‌کنند، با اجبار و قدرت می‌خواهند بر آن تاثیر بگذارند، به همین دلیل است که به بسیج نیروهایشان در منطقه دست می‌زنند. انچه که پ.د.ک انجام می‌دهد درست نیست. در پشت حمله به شنگال دولت ترک و پارت دموکرات قرار دارند. آمریکا نیز خواست وارد شود، عراقی‌ها نیز از سر ناگزیری وارد شدند. حکومت بغداد به طور ویژه و خاص علیه کوردها وارد بازی‌های دولت ترک و پ.د.ک نشده است. این مسئله بسیار مهم است. و اگر به طور خاص به این کار دست زده باشد، اشتباهی تاریخی کرده است. در این صورت دچار ضرر می‌شود. به خود آسیب می‌رساند. ما این مسئله را در عرصه‌های دیگر مشاهده می‌کنیم.

کوردایتی از نوع پارت دمکرات مایه مناقشه است

کالکان به دشمنی، قتلعام و عملکرد یکصد ساله دولت ترک اشاره کرده و در این رابطه از پ.د.ک می‌پرسد: این مسئله باعث این گفتگو شده است که پد.ک تا چه اندازه کورد است؟ دمکراتیک بودن آن، آزادیخواهی آن دیگر توجه هیچ کسی را نمی‌تواند به خود جلب کند. و اکنون کوردایتی آن نیز مایه مناقشه و بحث است. توجه کنید: در هولیر یکی از مسئولان میت کشته شد، به این دلیل تلاش کردند که دو جوان کورد از اهالی شمال کوردستان را به دار بکشند. این مسئله موضوعی است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

کالکان خاطرنشان ساخت که یکی از طراحان شهادت دیار غریب، این عضو میت بود که در هولیر به قتل رسید و در ادامه گفت: یکی از شهروندان جنوب کوردستان هیچ ارزشی ندارد، می‌تواند به قتل برسد، از او صیانتی به عمل نمی‌آورند، اما زمانی که یک جاسوس ترک کشته می‌شود، زمانیکه یک قاتل کشته می‌شود، قیامتی را بر پا می‌کنند. برای آنان دادگاهی برپا می‌کنند، آنها را به اعدام محکوم می‌کنند. این مسئله قابل درک نیست. وضعیت موجود چگونه است؟ چه روی می‌دهد؟ اما می‌گویم که موضوع کوردایتی پد.ک محل مناقشه است. علاقه و مودت با ترک‌ها، دوستی با میت وضعیت چندان خوبی نیست. همه باید این مسئله را درک کنند، باید از آن اطلاع داشته باشند.

کورد و عرب؛ دو نیروی اساسی

دوران کالکان با اشاره به اهمیت نارضایتی‌ها در جهان عرب علیه دولت ترک نیز اظهار داشت: اکنون کاملا آشکار شده است که دشمنان کورد و عرب نقاب از چهره‌اشان بر افتاده است و واقعیت فاشیستی و کشنده سنتر اسلام-ترک درک و پذیرفته شده است. در همین رابطه کالکان به اهمیت ائتلاف کورد و عرب نیز اشاره کرده و اظهار داشت که اگر خاورمیانه دستخوش تغییر شود، دو نیروی بنیادین در آن حضور دارند، کورد و عرب. آزادی کورد و دمکراسی عرب هستند که می‌توانند خاورمیانه جدید را ایجاد کنند. این مهم نیز از طریق ائتلاف کورد و عرب، با مبارزه علیه دیکتاتوری فاشیست ا.ک.پ/م.ه.پ می‌تواند تحقق پیدا کند. این واقعیت اکنون کاملا مشهود است. تحقق آن نیز نیازمند حرکتی عمومی است. ما این مسئله را مهم ارزیابی می‌کنیم. باید این حرکت تقویت شود. باید در تمامی جهان عرب این نگرش گسترش پیدا کند. در تمامی جهان باید گسترش پیدا کند.

کالکان در ادامه افزود: کسانی که خواهان تغییرات دمکراتیک هستند، کسانی که خواهان دمکراسی برای خاورمیانه هستند، باید از ائتلاف کورد و عرب و مبارزه آنها حمایت کنند. در همین راستا از بایکوت ترکیه توسط این نیروها حمایت می‌کنیم،  لازم است که سیاستمداران بیش از پیش خط رهبری را ملاحظه و مطالعه کنند. لازم است که دفاعیات رهبری را مطالعه کنند. لازم است که مبارزه آزادیخواهی کوردستان، مبارزه پ.ک.ک را بهتر بشناسند. برای عربستان، برای خاورمیانه دربردارنده نکات مهمی است، باید این مسائل درک شوند. بر اساس عملکرد پد.ک نسبت به تمامی کوردها قضاوت نکنند. خط مشی پ.ک.ک کاملا متمایز است. لازم است این تفاوت را درک کرده و بدین شیوه در مقابل اشغالگری دولت فاشیست ترک موضعی فعال و جدی بگیرند. و از این طریق با ائتلاف و حمایت از نیروهای دمکراسیخواه و آزادیخواه کورد، با کوردها به مبارزه‌ای مشترک دست بزنند. فراخوان من بر اساس این موارد است. به عنوان جنبش آزادی کورد ما آماده هستیم که در راه تحقق این مبانی مشترک برای مبارزه تمامی توان خود را بکار اندازیم.

تلاشهای جدید اشغالگران علیه روژآوا

دوران کالکان اعلام نمود که روسیه و دولت ترک نمی‌توانند در لیبی، ادلب و شمال-شرق سوریه نبرد را خاتمه دهند، در قفقاز در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند، مواردی که در جنگ ارمنستان-آذربایجان مطرح است، آنچه که به عنوان جنگ آرتساخ گفته می‌شود، اکنون در چنین موقعیتی قرار گرفته است. کالکان در این رابطه اعلام نمود که مسئولین روسی اکنون آشکارا این موقعیت جدید را بر زبان می‌آورند..جنگ در این منطقه نیز با بن بست مواجه شده است، به چنین سطحی رسیده است؛ ترکیه نتوانسته است که در این منطقه نیز به نتیجه‌ای دست پیدا کند، در این رابطه است که مجددا توجه خود را به شمال-شرق سوریه معطوف کرده است. به همین دلیل است که در این اواخر حملات خود را افزایش داده است. کالکان همچنین گفت: احتمال دارد که حملات بزرگتری را نیز شاهد باشیم. احتمال دارد که تلاش کنند بر دامنه اشغالگری‌ها بیفزایند فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ به چنین جنگی نیاز دارد. نباید هیچ کس در این رابطه اشتباهی انجام دهد. اگر فرصت و امکانات آن را داشته باشند، بدون تردید آن را انجام می‌دهند. یعنی اگر از آمریکا، اروپا و روسیه اجازه لازم را بگیرند، هر چه را که در عفرین انجام دادند، در سریکانی نیز انجام داده و به حمله دست می‌زنند. از هم اکنون حملات خود را شروع کرده‌اند. از دیرک تا کوبانی دست به حمله می‌زنند. در عفرین و سریکانی نیز به قتلعام دست زده‌اند. با هواپیما و هلیکوپتر به این مناطق حمله می‌کنند، با هواپیماهای بدون خلبان حمله می‌کنند. غیرنظامیان را به قتل می‌رسانند، وضعیت در این مناطق وخیم است.

هیچ کس نمی‌تواند بدینگونه با کورد رفتار کند

موضوع دیگری که کالکان آن را مورد بررسی قرار داد، موضوع گفتگوهای اتحاد ملی در شمال-شرق سوریه و مخالفت شورای میهنی کورد سوریه با آموزش به زبان کوردی بود. کالکان در این رابطه اظهار داشت اینکه زبان کوردی در شمال-شرق سوریه به زبان رسمی اموزش تبدیل شود یا خیر، موضوع درستی برای بحث و بررسی نمی‌دانیم. بحث در این رابطه معنایی ندارد. به گونه‌ای در این رابطه سخن می‌گویند که رهبری شمال-شرق سوریه گناهی مرتکب شده است. هیچ کس نمی‌تواند با کورد اینگونه برخورد داشته باشد. اینکه سخن گفتن به زبان کوردی، آموزش به زبان کوردی باشد یا نباشد، موضوعی بی‌ربط است. حتی بررسی این مسئله توهین به کوردایتی است. ایا جوامع دیگر نیز این موضوع را به بحث و گفتگو می‌گذارند. آیا سخن گفتن به زبان دیگری باید موضع بحث و بررسی واقع شود؟ چرا باید کورد خود این مسائل را به بحث و بررسی بگذارد؟ نیرویی به نام شورای میهنی کورد سوریه چرا باید این موضوع را به بحث بگذارد؟ مگر ENKS چیست؟ کجا هستند؟ مورد مبالغه‌ قرار گرفته‌اند، می‌گویند در شمال-شرق سوریه ENKS حضور دارد مگر ENKS برای آزادی کورد در روژآوا فعالیتی داشته است؟ مگر چیزی را فدا کرده‌اند؟ خیر؛ چنین موضوعاتی صحت ندارند. ما این خط مشی را به خوبی می‌شناسیم؛ از ابتدای سالهای ۱۹۷۰ در دادگاههای دولت ترک موضوعی بررسی می‌شد که آیا کورد وجود دارد یا خیر؛ موجودیت خلق کورد را به موضوعی برای بحث و بررسی تبدیل کرده بودند. اکنون نیز موضوع زبان کوردی را در روژآوا مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. آنها هیچ ارتباطی به زبان کوردی، کوردایتی، ملی خواهی، فرهنگ و تحولات و پیشرفت کورد ندارند. تمامی عملکرد انان برای دست‌یابی به منافع مادی است. ملت خواهی آنان؛ کوردایتی آنان نیز به همین شیوه است. بار دیگر نقاب از روی آنان برداشته شده است. نمی‌توان خیلی از مسائل را گفت؛ هر بحثی را نمی‌توان به صورت بحثی عادی ملاحظه کرد. این بحث جامعه کورد را آزار داده است. باید همه این را بدانند.

ما در مرحله مقاومت هستیم

کالکان به فشارها و سرکوب‌های موجود در شمال کوردستان و خصوصا بر شدت فشارها بر حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز اشاره کرده و اظهار داشت: برای منفعل کردن و بی‌تاثیرکردن حزب دمکراتیک خلق‌ها به هر اقدام ممکن دست زدند، برای نابوید حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) و کنگره دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.ک) به هر اقدامی دست زده‌اند، تلاش کردند تا در کوردستان نیز انها را هدف قرار دهند، نتوانسته‌اند؛ تلاش کردند تا آنها را از مجلس اخراج کنند. نتوانسته‌اند. هر روز اعضای این حزب دستگیر می‌شوند، بر شدت فشارها افزوده می‌شود، در واقع اگر انتخابات دمکراتیکی برگزار شود، حزب دمکراتیک خلق‌ها می‌تواند به حزب نخست تبدیل شود. این حزب علیه فاشیسم مقاومت می‌کند. در مقابل با تجاوزکاری‌ها به مقاومت دست می‌زند. علنا اعلام می‌کنند که ما نیروی صلح هستیم، در مقابل آنها نیروی شر و تاریکی قرار گرفته ست. در مقابله با نیروی شر، برای دست‌یابی به صلح، باید برای صلح مبارزه کرد. اما نباید مقاومت ضد فاشیستی، تضعیف و از میان برود. مرحله‌ای که در ما در آن قرار داریم، مرحله مقاومت است. هر کس در هر جایی و در هر میدانی که قرار دارد باید بر اساس فرصت‌ها و امکانات خود برای مبارزه و درهم شکستن فاشیسم باید مبارزه کند. این مبارزه را نباید فقط به مجلس و انتخابات واگذار کرد. این حاکمیت حاکمیتی نیست که از طریق انتخابات از میان برود. ما نمی‌گوییم که در انتخابات شرکت نکنید، می‌توانید، اما کنعان اورن نیز انتخابات برگزار کرده بود. انتخابات در ترکیه اکنون وارد چنین فرایندی شده است. این حاکمیت تنها از طریق انتخابات نمی‌تواند شکست بخورد. حملات و تاخت و تازهای فاشیستی و کشنده را باید در نظر داشت. باید در مقابل این حملات نابودگر، مقاومتی شدید صورت گیرد. باید در تمامی میادین و عرصه‌ها دست به مبارزه زد. مبارزه اساسی اینست که با زبانی که برای فاشیسم قابل درک باشد سخن گفت؛ با این زبان دست به مبارزه زد، مقاومت انقلابی باید در تمامی میادین و عرصه‌ها ادامه یابد. باید تقویت شود. در مقابل این اقدامات با علم و آگاهی دست به سازماندهی زد.

باید همانند عگید جفیان موضعگیری کرد

دوران کالکان در ادامه سخنان خود با اشاره به موضع فرمانده نیروهای مدافع خلق کوردستان، عگید جفیان اظهار داشت: خط درست، خط مقاومت هفتانین، خاکورک و بوتان است. خط درست خط عگید جفیان است. در شنگال در مقابل نیروهای تباهی موضع گرفت و در جبهه انسانیت و ارزشهای انسانی قرار گرفت. بشریت را ارزشی دوباره بخشید. همه او را به یاد دارند. فرماندهی بود که در مقابل داعش موضع گرفت، و او بود که نخستین بار داعش را با شکست آشنا کرد. در مقابل دیکتاتوری اردوغان-باخچلی ایستادگی کرد و به شهادت رسید. در واقع در بوتان، با به شهادت رساندن عگید، تلاش نمودند که انتقام شکست داعش در شنگال را بگیرند، با داعش چنین رابطه تنگاتنگی دارند. اما اکنون داعش نمی‌تواند تحرکی داشته باشد. نمی‌تواند دست به حمله بزند، و بدینگونه است که ترکیه، فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ تلاش دارد تا خلا وی را پر کند.

براستی عگید جفیان از فرزندان قهرمان گَوَر بود، وجود وی برای خلقمان در گور مایه مباهات و غرور است. او در تمامی عرصه‌ها نمونه یک شخصیت پیشاهنگ بود. میهن‌دوستی عمیقی در وجود وی ریشه داشت. آزادیخواه بود، تلاش می‌کرد واقعیت رهبری را بدرستی درک کند، درک عمیقی از خط‌مشی حیات آزاد داشت، انقلاب آزادیخواهانه زنان را کاملا قبول داشت و بر این اساس برای آزادی کورد و دمکراتیک شدن ترکیه و خاورمیانه با روحی فدایی‌وار به نبرد دست زده بود. رزمنده قهرمان گَوَر بود که غیر از حیاتی آزاد حیات دیگری را قبول نمی‌کرد. او نمونه بود. برای کسانی که می‌گویند باید چکار کرد؟ می‌توان گفت باید مانند عگید جفیان عمل کرد. فاشیسم هر اندازه دست به حمله زده باشد، او به همان اندازه در مقابل، آزادیخواه، دمکرات بوده و در مسیری قدرتمند برای پیروزی گام بر می‌دارد.