دی‌اف‌جی و ام‌‌کی‌جی‌پی‌ خواستار آزادی فوری خبرنگاران دربند شدند

تجمع در مقابل دفتر خبرگزاری ژن‌نیوز در شهر آمد را «جمعیت روزنامه‌نگاران دجله فرات» موسوم به "DFG" و «پلاتفرم زنان روزنامه‌نگار بین‌النهرین» با نام اختصاری "MKGP‌" سازمان دادند.

یک هفته پیش پلیس ترکیه با هجوم به دفاتر چند نشریه و خبرگزاری کوردها در شهر آمد ٢٢ نفر را بازداشت کرد که دستکم ٢٠ تن از آنان خبرنگار بودند. فعالین دو نهاد روزنامه‌نگاران روز گذشته با تجمع در مقابل دفتر خبرگزاری ژن‌نیوز که مورد یورش مأموران قرار گرفته بود خواستار آزادی خبرنگاران دربند شدند.

تجمع در مقابل دفتر خبرگزاری ژن‌نیوز در شهر آمد را «جمعیت روزنامه‌نگاران دجله فرات» موسوم به "DFG" و «پلاتفرم زنان روزنامه‌نگار بین‌النهرین» با نام اختصاری "MKGP‌" سازمان دادند.

نمایندگان چندین نهاد مدنی و سیاسی نیز در میان تجمع‌کنندگان بودند. آنها پلاکاردی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: "نمی‌توانید ساکت کنید".

بیانیه خبری به دو زبان کوردی و ترکی از سوی رُزا متینا، سخنگوی پلتفرم زنان و بریتان جان‌اوزر یک مدیر ژن‌نیوز قرائت شد.

 این بیانیه تصریح کرد دولت با سیاست جنگ‌طلبانه داخلی و خارجی در حال بردن ترکیه به یک پرتگاه بوده و تلاش می‌کند اعتراضات را توسط بازوی دادگستری سرکوب کند.

رُزا متینا به هدف قرار گرفتن مخالفان جنگ و ستمگری اشاره کرد و گفت روزنامه نگارانی که صدای صلح و آزادی بوده‌اند تحت فشار قرار گرفته و هشتم ژوئن ٢٢ نفر از جمله ٢٠ خبرنگار در این راستا بازداشت شدند.

 او گفت اداره امنیت حتی تاکنون اتهام آنها را بیان نکرده و به مدت هفت روز در بازداشتگاه نگه داشته است.

 رُزا متینا از تداوم محاصره پلیسی مراکزی که مورد هجوم قرار گرفته بودند خبر داد و گفت این وضع در جهان بی‌نظیر است. ما پی بردەایم که دولت می‌خواهد مطبوعات آزاد را خفه کند. از جمله خبرگزاری ژن‌نیوز را که علیه ادبیات مردسالارانه، جنسیت‌گرا، میلیتاریستی و نژادپرستانه فعالیت می‌کند.

ژن‌نیوز یک خبرگزاری مختص به زنان است که وقایع مربوط به زنان را پوشش می‌دهد. سخنگوی پلتفرم زنان خبرنگار بین‌النهرین گفت دستگیری کارکنان این خبرگزاری برای سرپوش گذاشتن بر جنایات سیاسی بوده است. او خواستار آزادی فوری همه روزنامه‌نگاران دربند در ترکیه شد.