فعال شدن مجدد لابی جنگ | یادداشت

... وقتی نیروهای نظامی و سیاسی ترکیه گروه‌های مخالف و کورد را هدف قرار می‌دهند، ابتدا به انگلیس می‌روند تا با برخی از نیروها به جای دولت ملاقات کنند و در صورت دریافت پاسخ، برای تشدید جنگ باز می‌گردند...

◼️ لابی جنگ با برنامه‌ای گسترده دوباره فعال شده است. مرکز این لابی احتمالاً در انگلیس می‌باشد. فروشندگان نفت و اسلحه، قدرت‌های مافیایی، اختلاسگران، فرارکنندگان از مالیات و وام دهندگان اغلب پول خود را به مراکز مالی لندن می‌ریزند.

آنها در ازای پرداخت وام به کشور نیازمند سود خود را دریافت می‌کنند. در حالی که این کار را انجام می‌دهند، از روش‌هایی برای ایجاد وابستگی و هرج و مرج استفاده می‌کنند. از یک طرف به شما وام می‌دهند و از طرف دیگر وادارتان می‌کنند با آن وام‌ها از آنان اسلحه بخرید. با این اقدام جنگ‌های مذهبی، خلقی، فرهنگی، سیاسی و قدرت را در داخل یک کشور گسترش می‌دهند.

با تعمیق مشکلات سیاسی درون یک کشور تنش و درگیری ایجاد می‌شود. بنابراین کشور بیشتر به وام، اعتبار و اسلحه وابسته می‌شود. ثروت و ارزش‌های بشردوستانه کشور نیز از این طریق تضعیف می‌شود. خاورمیانه مکان مناسبی برای گسترش چنین سرمایه مالی و مشارکت در لابی‌های جنگ است. نفت را به حراج بگذارید‌، پول و اسلحه تهیه کنید و سپس از آن برای سرکوب دیگران استفاده کنید.

وقتی نیروهای نظامی و سیاسی ترکیه گروه‌های مخالف و کورد را هدف قرار می‌دهند، ابتدا به انگلیس می‌روند تا با برخی از نیروها به جای دولت ملاقات کنند و در صورت دریافت پاسخ، برای تشدید جنگ باز می‌گردند. اخیرا خلوسی آکار [وزیر دفاع ترکیه] چنین بازدیدهایی را انجام داده است و پس از این دیدارها یک کارزار گسترده در جنوب کوردستان آغاز شد.

آلمان ستون دیگر این لابی است و ترکیه را منطقه‌ای استعماری می‌داند. آلمان سلاح جنگ‌ها را تأمین می‌کند، از کشورهای خاورمیانه به عنوان نیروی کار ارزان و منطقه تعطیلات ارزان استفاده می‌کند و از نظر تاریخی، سیاست‌های کشور را هدایت می‌کند.

به عبارت دیگر، ترکیه یک عضو وفادار در لابی‌های مالی و جنگی آلمان و انگلیس و ایالات متحده آمریکا است. علی‌رغم همه نوسانات موجود در ساختار نظامی و سیاسی آن، این تعهد را رعایت می‌کند. به همین دلیل است که به عنوان مثال، آلمان اکنون آشکارا حمایت خود را از لابی جنگی ترکیه نشان می‌دهد. مقامات آلمانی اعضای هیئت‌های صلح را که از اروپا به جنوب کوردستان می‌رفتند، توقیف کردند. برخی از اعضای هیئت صلح، از جمله نمایندگان پارلمان آلمان، حتی هنگام ورود به هولیر در جنوب کوردستان بازداشت شدند.

با این حال ترکیه نتوانسته است به پیروزی مورد انتظار در برابر مقاومت دست یابد. ارتش به اصطلاح دوم ناتو با وجود تمام تکنولوژیها و نیروهای نظامی در کوه‌ها و تونل‌ها متوقف شده است. برای آنها ضروری بود که یک جبهه جنگی جدید را باز کنند.

همانطور که هفته گذشته اشاره کردم، اردوغان در رابطه با این نیاز وارد عمل شد. لابی جنگ پارت دمکرات کوردستان اکنون فعال شده است. با این حال، مقاومت اجتماعی و عدم اتفاق نظر در میان احزاب سیاسی برنامه‌های آنها را با شکست مواجه کرده است.

مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کوردستان، هفته گذشته در سفر به اروپا از کشورهای بلژیک و یونان دیدار کرد. همزمان، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم از کشورهای عربی نیز بازدید کرد. اردوغان به دیدار رئیس جمهور آمریكا جو بایدن رفته و در جلسه ناتو شركت کرد. در نتیجه، با وضوح بیشتری مشخص خواهد شد که لابی امور مالی و لابی جنگ در شرف انجام چه کاری هستند.

اردوغان هنگام دیدار با بایدن می‌خواست تصویری از "کوردهای ستیزه جو" را ارائه دهد. او می‌خواست جنگ داخلی را میان کوردها ایجاد کند تا به رئیس جمهور آمریکا نشان دهد که به او وابسته هستند. در مقابل، بایدن فکر می‌کند کوردها در جنوب کوردستان تحت کنترل او هستند. کم و بیش، این مواردی است که بحث‌ها و ارزیابی‌ها در این زمینه حول آن می‌چرخد.

نکته اساسی این است که کوردها به خودشان تعلق دارند، از اراده خود محافظت می‌کنند و خود قادر به تصمیم‌گیری برای زندگی خود هستند. حفظ اراده کوردهای آزاد نه تنها برای خودشان ، بلکه برای جوامع دیگری که با آنها زندگی مشترک دارند، مهم است. وظیفه ماست که از این  اراده آزاد محافظت کنیم.◻️

منبع: medyanews