فلکناز اوجا: حملات ترکیه به شنگال با موافقت و تصمیم ناتو صورت می‌گیرد

فلکناز اوجا نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان اعلام کرد که حملات دولت ترک به شنگال با موافقت و تصمیم ناتو همراه بوده و در این باره اظهار داشت: اتحادیه اروپا به جای انتشار بیانیه‌هایی مبنی بر نگرانی، مانع از انجام این حملات شود.

جامعه ایزدی بعد از حملات داعش اکنون با حملات دولت ترک مواجه شده است. در ۱۶ اگوست ترکیه به بازار قدیمی شنگال حمله کرده و در جریان این حمله دو نفر به شهادت رسیده و ۳ نفر نیز مجروح شدند. بعد از این حملات، بیمارستان و مرکز بهداشت ایزدیان در روستای سکینه مورد حمله واقع شده و در جریان این حمله نیز ۴ کارمند و در مجموع ۸ نفر به شهادت رسیدند. این حمله ۴ مجروح نیز از خود برجا گذاشت. آخرین نمونه این حملات در ۳۰ اگوست روی داده و کمپ قادیه در منطقه زاخو از سوی هواپیماهای ارتش اشغالگر ترک مورد حمله قرار گرفت.

سکوت مجامع جهانی

فلکناز اوجا نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه انتخابیه الیح ضمن اشاره به حملات ارتش اشغالگر ترک اعلام کرد که این حملات در مقابل انظار جهانیان صورت گرفته اما همه در مقابل این حملات سکوت کرده و هیچ کس واکنشی در این باره نشان نمی‌دهد. اوجا در ادامه خاطرنشان ساخت که هدفی را که داعش به آن دست نیافته است، اکنون ترکیه تلاش می‌کند به دست بیاورد. ما از علت دشمنی و حمله به ایزدیان اطلاع داریم. تا امروز ایزدیان کوچکترین حمله‌ای را به ترکیه انجام نداده‌اند، نگاه کنید و ببنید که شنگال کجاست و ترکیه در کجا قرار دارد؟! ما می‌دانیم که علت هدف قرار گرفتن خلقمان در شنگال و کمپ قادیه به چه معناست؟ قتل فرزندان ایزدی در این کمپ به چه معناست. در مقابل انظار جهانیان بیمارستان را بمباران می‌کنند، اما تمام جهان در مقابل این اقدامات سکوت می‌کنند.

ایزدیان از شنگال دفاع می‌کنند

در رابطه با فرایند بعد از حملات داعش به شنگال، اوجا اعلام کرد که بعد از حملات داعش ایزدیان خود دست به دفاع از خود زده و امنیت خودشان را تامین کرده‌اند و مجلس خود را سازماندهی کرده‌اند. ایزدیان برای اطمینان از اینکه بار دیگر با حمله مواجه نشوند دست به اسلحه برده‌اند. سکوت همیشه به قتل‌عام منجر شده است. ما ایزدیان از هم اکنون به بعد مبارزاتمان را گسترش می‌دهیم. زیرا این حملات، حملات نهایی نیستند، ایزدیان نترسیده و دست از شنگال برنمی‌دارند. در فرایندی که پیمان لوزان به بخشی از زندگی روزمره سیاسی تبدیل شده است، در خاورمیانه در خاک کوردستان، هر روز ایزدیان با حملات جدیدی مواجه می‌شوند. در چارچوب این حملات است که مرزهای جدیدی به هزینه کوردستان، بر روی خاک کوردستان ترسیم می‌شوند. به همین دلیل است که تلاش می‌کنند شنگال را خالی از سکنه اعلام کنند. در واقع با دموگرافی کوردستان بازی می‌کنند. ما می‌دانیم که چگونه به عفرین و سریکانی حمله کردند و اعراب را به جای کورد در این شهرها اسکان دادند. اما اکنون ایزدیان مانند گذشته بدون نیروی دفاعی نیستند. ایزدیان خواهان آزادی شنگال هستند و در این باره پیمان بسته‌اند.

هر دیدار به حمله منتهی شده است

اوجا در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به دیدارهای کاظمی با مقامات منطقه اظهار داشت: هر کس امروز با کاظمی دیدار داشته باشد، فردا به شنگال حمله می‌کند. به یاد بیاوریم که روزی که کاظمی وارد شنگال شد، همانروز بیمارستان مورد هدف قرار گرفت. بعد از آن به هنگام دیدار کاظمی با ماکرون، کمپ پناهندگان ایزدی در زاخو مورد حمله قرار گرفت. با هر دیدار کاظمی ما باید شاهد یک حمله به شنگال باشیم. این به چه معناست؟ از حکومت اقلیم جنوب کوردستان می‌خواهم، فرماندهان ایزدی به قتل می‌رسند، چرا باید شما سکوت کنید، بیمارستانها بمباران می‌شوند، چرا باید سکوت کنید، کمپ‌های پناهندگان بمباران می‌شوند، چرا سکوت کرده‌اید، سکوت به معنای قتل‌عام ایزدیان است. شنگال کوردستان است. احزاب کوردستانی و خلق باشور نباید اجازه بدهند در شنگال قتل‌عام صورت بگیرد.

دستور و همکاری ناتو

اوجا در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت که ایزدیان نمی‌خواهند که دیگر تحت کنترل کسان دیگر قرا بگیرند. آنها اکنون خواهان خودمدیریتی هستند. به دلیل این درخواست‌ها است که ایزدیان از سال ۲۰۱۷ با حمله مواجه شده‌اند. اما در هر صورت، ایزدیان دست از مطالبات خود بر نمی‌دارند. برای خاتمه دادن به حملات، ما از دیپلماسی استفاده می‌کنیم. اما نباید از یاد برد که ترکیه عضو ناتو است. اگر امروز اروپا در مقابل این حملات به اظهار نگرانی اکتفا می‌کند باید بدانیم که این حملات با همکاری و مساعدت آنها شکل گرفته است. به جای اظهار نگرانی از حمله به شنگال، لازم است که اتحادیه اروپا ترکیه را متوقف کند. در این صورت است که ما می‌توانیم تصور کنیم که ترکیه خود مستقلا به این حملات دست می‌زند در غیر این صورت این حملات با دستور و همکاری اروپا صورت می‌گیرد.

اوجا برای متوقف نمودن حملات ترک، خواهان دفاع از شنگال، اتحاد و انسجام جامعه ایزدی و خلق کورد شد.