فراخوان حزب کارگران کوردستان برای درهم شکستن توطئه و تحقق آزادی

کمیته رهبری پ.ک.ک به مناسبت سالگرد توطئه بین‌المللی ٩ اکتبر بیانیه‌ای منتشر کرد و از نیروهای شریک در توطئه دعوت کرد در سیاست‌های ضد کورد تجدید نظر کنند و خلق کورد را فراخواند تا با در هم شکستن کامل توطئه، ضامن آزادی شوند.

در بیانیه کمیته رهبری حزب کارگران کوردستان آمده است:"کارزار «روز روزِ آزادیست» که برای آزادی فیزیکی رهبر آپو در جریان است، در همه‌ی عرصه‌ها به شیوه‌ی نیرومند ادامه خواهد یافت و بر این اساس سیستم شکنجه و حصر امرالی فرو می‌پاشد و قطعا توطئه با شکست روبرو خواهد شد."

بیانیه پ.ک.ک به این شرح است:

"ما وارد سال ٢۴ توطئه بین‌المللی ٩ اکتبر ١٩٩٨ می‌شویم که علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و در وجود ایشان علیه اراده کوردهای آزاد انجام شد. نیروهای توطئه‌گر ٢٣ سال است که از هر راه و روشی برای نابودی رهبر آپو و کوردهای آزاد استفاده کرد‌ه‌اند. ما نیز همچون خلق و جنبش آزادیخواهی، ٢٣ سال است با پیشاهنگی رهبر آپو علیه توطئه قهرمانانه ایستادگی کرده‌ایم. ما در این مقاومت زحمات و مصائب بزرگی را و آلام سنگینی را متحمل شدیم، اما دستاوردهای تاریخی را کسب کردیم. در خلال ٢٣ سال مقاومت ده‌ها هزار نفر قهرمانانه به شهادت رسیدند.

به مناسبت سالروز این توطئه ما یکبار دیگر به مقاومت تاریخی امرالی و مقاومتگرانی که با شعار «هیچ نیرویی نمی‌تواند روز ما را سیاه کند» پیرامون رهبر آپو به حلقه‌ای آتشین مبدل شدند درود می‌فرستیم. در حضور هوال «خالد اورال» و «آینور آرتان» یاد و خاطره شهدای قهرمان ضد توطئه را با ادای دَین و احترام گرامی می‌داریم. به نمایندگی از خلق و جنبش اعلام می‌کنیم که در سال ٢۴ توطئه، با نیروی بیشتری ایستادگی می‌نماییم و پیروزی بزرگتری را کسب می‌کنیم.

همچنانکه می‌دانیم توطئه بین‌المللی ٩ اکتبر حمله‌ی کثیف سیاسی و ذهنیتی بود که با هدف نابودی ملت کورد صورت گرفت. با نابودی رهبر عبدالله اوجالان و تسویه پ.ک.ک درصدد بودند که از چاره‌یابی دمکراتیک- آزادیخواه مسئله کورد ممانعت به عمل آورند و اینچنین نقشه قتل‌عام کوردها را به نتیجه برسانند. در این چارچوب این توطئه دشمن موجودیت ملت کورد، دشمن حل دمکراتیک مسئله کورد و دشمن زندگی آزاد و دمکراتیک است. می‌خواستند با قتل‌عام کورد از سوی حاکمیت نیروهای مرتجع و فاشیست خاورمیانه و جهان به نتیجه مطلوب خود دست یابند. بدون شک این حملات پلید برای کوردها و تمامی خلق‌های خاورمیانه هزینه‌های سنگینی را به دنبال داشت. اما مقاومت بزرگ ٢٣ ساله علیه توطئه مانع دستیابی توطئه‌گران به اهداف خود شد.

همچنانکه می‌دانیم توطئه بین‌المللی ٩ اکتبر از سوی دولت وقت ایالات متحده آمریکا طرح شده و به مرحله اجرا گذاشته شد. برای کسب موفقیت در این توطئه تمامی دولت‌های عضو ناتو، نیروهای ارتجاعی در منطقه خاورمیانه و جهان، نیروهای کورد خائن و نوکر مورد استفاده قرار گرفتند. در چارچوب جنگ سوم جهانی خاورمیانه مهم‌ترین منطقه مداخله ایالات متحده آمریکا بود. اما هیچکدام از نیروها نتوانستد به تمامی اهداف خود در این توطئه دست یابند. مقاومت قهرمانانه کورد با پیشاهنگی رهبر آپو تمامی این نقشه‌ها و حساب‌ها را بهم ریخت.

نیروهای توطئه‌گر برای تسویه رهبر آپو و جنبش آزادیخواهی کورد در ٢٣ سال اخیر به هر راه و روشی متوسل شدند و از هر تاکتیکی بهره گرفتند. از نابودی به شیوه توطئه‌گری تا اعدام، از سیاست پوسیده کردن در امرالی تا مراحل کذب موسوم به چاره‌یابی، از حملات همه‌جانبه تا به آتش کشیدن و فروپاشی به هر راه و روشی دست زدند. اما ملت کورد با پیشاهنگی رهبر آپو و نیروهای دمکراتیک با مقاومت صحیح و موثر تمامی این حملات را خنثی کردند و توطئه را ناکام گذاشتند. این مقاومت ٢٣ ساله، شیوه‌های توطئه‌گران، امحا، اعدام، نقشه تجزیه در امرالی و بسیاری دیگر از طرح‌های دیگر توطئه که از سوی آ.ک.پ به مرحله اجرا گذاشته شدند همگی نقش بر آب شدند. در هر مرحله حملات توطئه‌گران درهم شکستند، امید به آزادی مداوما نیرومندتر شد. نیروهای توطئه‌گر پیاپی خود نابود شدند و با شکست مواجه گردیدند.

ما اکنون وارد سال ٢۴ توطئه بین‌المللی و مقاومت «هیچ نیرویی نمی‌تواند روز ما را سیاه کند» علیه این توطئه شده‌ایم. نتایج ٢٣ مبارزه علیه توطئه پیش روی همه قرار دارد. ایالات متحده آمریکا به عنوان نیرویی که دست به توطئه زده و مدیریت آنرا بر عهده داشت در مقابل پیشرفت‌های کوردستان و خاورمیانه مبهوت شده است. برای درک اینکه کجای کار اشتباه بوده است پیاپی به تحقیق می‌پردازد. ما اینجا یکبار دیگر به وضوح اعلام می‌کنیم که ایالات متحده آمریکا بزرگترین اشتباه، بزرگترین ناحقی را در توطئه بین‌المللی علیه رهبر آپو و آزادی کوردها مرتکب شده است. ایالات متحده آمریکا با این توطئه 'موازین چهارده‌گانه ویلسون' را نقض کرده است. به همین دلیل ایالات متحده آمریکا باید اشتباهات تاریخی خود را اصلاح کند و در قبال زیان‌های تحمیل شده به کوردها ادای دَین نماید.

حکومت حسنی مبارک در مصر و حکومت PASOK در یونان فعالانه در توطئه جای گرفته بودند، امروز نامی از آنان باقی نمانده است. حتی سرنوشت حکومت بوریس یلتسین که در این توطئه همکاری کرده بود آشکار است. بدون شک هر اقدامی که برای منافع کوچک و بر ضد حقایق تاریخی بشری باشد محکوم به شکست است. آشکار است که گردانندگان تمامی دولت‌های که در این توطئه مورد استفاده قرار گرفتند برای طلب عفو بدهکار کوردها هستند و باید اشتباهات خود را تصحیح کنند.

وضعیت رژیم ترک و حاکمیت آ.ک.پ به عنوان نگهبان توطئه آشكار است. بولنت اجویت به عنوان یکی از دو فردی که با ادعای پیروزی توطئه خود را در ترکیه عرضه کرد، سرنوشت او بر همه آشکار شده است. نه به توطئه پی برد و نه از نتایج این شکست چیزی فهمید. به شیوه‌ای سنگین هزینه این شکست را پس داد و از میدان بیرون انداخته شد. وضعیت شخصی همچون طیب اردوغان که با سوءاستفاده از این موضوع به حیات سیاسی خود ادامه می‌دهد نیز عیان است. به دولت‌ باخچلی، هاکان فیدان، سلیمان سویلو و خلوصی آکار که از اعضای فعال گلادیو هستند متوسل شده و درصدد تداوم حاکمیت خود است. اما آشکار است که او نیز در مقابل مقاومت آزادیخواهانه کورد در حال شکست و فروپاشی است. طیب اردوغان هم خود و هم ترکیه را بسوی نابودی سوق داده است. بدیهی است که شکست کامل توطئه منوط به شکست سیاست و ذهنیت فاشیست-قاتل‌ی می‌باشد که در حاکمیت ترکیه را در دست دارد.

بدون تردید فرومایه‌ترین نیروی توطئه‌گر خط نوکری-خیانت کوردهاست. در نمونه پ.د.ک آشکار شده است که این وضعیت به کجا رسیده است. همدستی با نیروهای فاشیست-قاتل که دشمنان قسم‌خورده کوردها هستند و هدف قرار دادن و قتل نیروهای آزادیخواه کورد آشكار است که به چه معنایی می‌باشد. یکبار دیگر اثبات شد که مبارزه علیه سیاست و ذهنیت فاشیست-قاتل از مبارزه علیه نوکری-خیانت جداگانه نیست. بر این اساس با ادای دَین به شهیدان خلیفان، یاد و خاطره تمامی شهیدان قهرمان مقاومت علیه اشغالگری در هفتانین، متینا، زاپ، آواشین، زاگرس و خاکورک را با احترام گرامی می‌داریم. خلقمان را فرامی‌خوانیم تا بر اساس خطمشی شهیدان قهرمان با نیروی بیشتری متحد شوند و گام‌های مستحکم‌تری بردارند.

طی ٢٣ سال مقاومت علیه توطئه بین‌المللی آشكار پیشرفت‌های بزرگ تاریخی که از سوی رهبر آپو آفریده شده‌اند آشکار هستند. نقش رهبری سوم را در این مقاومت ایفا کرده  و رهبر آپو همچون رهبر تمامی فرودستان به یک رهبر جهانی مبدل شد. تئوری مدرنیته دمکراتیک بیانگر این حقیقت است. نتایج عملی این پیشرفت تاریخی در کوردستان، خاورمیانه و جهان در آینده به شیوه‌ای شفافتر و گسترده‌تر خود را نشان می‌دهد.

خلقمان نیز خواست و هوشمندی زندگی آزاد را در طی ٢٣ مقاومت علیه توطئه مستحکم‌تر کرده است. نیروهای گریلایمان که پیشاهنگان قهرمان خلقمان سهتند در خلال این برهه بارها شکست‌ناپذیری خود را اثبات کرده و پیروزمند بودن خود را نشان داده‌اند. انقلاب آزادی زن که ضامن پیروزی و پیشاهنگ مبارزه آزادیخواهی ماست، پیشرفت‌های بزرگ و معنی‌داری را در خلال ٢٣ سال رقم زده است. جوانان کورد همچنان نیروی اساسی مبارزه علیه توطئه در ٢٣ سال گذشته بوده‌اند. مبارزه ٢٣ ساله علیه توطئه پیشرفت‌های بزرگ و ارزشمند تاریخی همچون انقلاب آزادی روژاوا را آفریده است.

همچنانکه رهبر آپو همیشه یادآور شده است فعالیت‌های ٢٣ سال گذشته ما راهنمای فعالیت سال ٢۴ ما خواهد بود. آشکار است که بامعناترین و بزرگترین مبارزه علیه توطئه ٩ اکتبر، مبارزه بزرگ سال ٢۴ می‌باشد که علیه نسخه این توطئه در سال‌های ٢٠١٩ و ٢٠٢٠ در گری سپی، سریکانی و شنگال به اجرا گذاشته شد. کارزار «روز روزِ آزادیست» که با هدف آزادی فیزیکی رهبر آپو در جریان است، در همه‌ی عرصه‌ها به شیوه‌ی نیرومند ادامه خواهد یافت و بر این اساس سیستم شکنجه و حصر امرالی فرو می‌پاشد و قطعا توطئه با شکست روبرو خواهد شد. با راه و روش خلاقانه استراتژی جنگ خلق انقلابیمان به پیروزی می‌رسد.

بر این اساس از تمامی نیروهای توطئه‌گر دعوت می‌کنیم که سیاست‌های کنونی ضدکورد خود را مورد تجدید نظر قرار دهند؛ از رفقای حزب، خلق میهن‌دوست و دوستان دمکراتمان می‌خواهیم که در مقابل واقعیت توطئه به تجدید قوا بپردازند و در سال ٢۴ برای آزادی فیزیکی رهبر آپو مبارزه را در تمامی عرصه‌ها به شیوه‌ای موثرتر به پیش برند، توطئه‌ را درهم بشکنند و ضامن تحقق آزادی شوند."