فرایند حقوقی معکوس در روبوسکی: ۳۴ مرگ، ۳۴ پرونده

فرایند حقوقی مرتبط به قتلعام روبوسکی که وعده داده بودند در دالان‌های آنکارا گم نشود، بصورت معکوس در حال اجراست. فاعلان و آمران تبرئه شدند، دو روستایی نیز دستگیر شده و با اتهامات بیشماری روبرو شده‌اند.

۹ سال از قتلعام روستای روبوسکی می‌گذرد که در جریان آن ۳۴ نفر که بیشتر آن جوان و نوجوان بودند به قتل رسیدند. مسیر دو گالن گازوئیل، یک کیلو چای و شکری که با اسب و استر در مسیرهای کوهستانی حمل می‌شد، با چندین تن بمب توسط جت‌های جنگنده ارتش ترک بمباران شد. بعد از آن نیز پرونده در دادگاه نظامی و مدنی گشوده شده و بسیاری دستگیر شدند. بعد از آنکه مسیرهای حقوقی بسته شد، وکلای این پرونده در ۱۷ مه ۲۰۱۸ به دادگاه حقوق بشر اروپا مراجعه کردند. اما به دلیل تاخیر دو روزه وکلا در تحویل مدارک، دادگاه حقوق بشر اروپا این پرونده را رد کرد.

همراه با این روند، فرایند حقوقی معکوسی نیز در پرونده روبوسکی در حال مشاهده است. ولی انجو، برادر سرحد و نوزاد انجو که در جریان بمباران جان خود را از دست داده است، و همچنین بارش انجو، به دلیل فعالیت اطلاع‌رسانی در رابطه با قتل‌عام روبوسکی زندانی هستند. علیه بسیاری از خانواده‌ها نیز به بهانه‌هایی مانند عبور بدون مجوز از مرز، مشغول کردن دادگاه، برگزاری فعالیت، حمل تصاویر قربانیان این قتل‌عام و پالاکارد، پرونده‌های بسیاری باز شده است.

۳۴ نفر محاکمه می‌شوند

نایف نوزاد فرماندار وقت این منطقه به دلیل اعتراضاتی که خلق روبوسکی و منطقه علیه این قتل‌عام انجام داده بودند علیه ۳۴ نفر و از جمله فرهاد انجو با اتهاماتی مانند تبلیغات برای سازمان، بی‌احترامی به نیروهای نظامی، و قتل عمد یک نفر، پرونده قضایی تشکیل داده بود که همچنان نیز روند قضایی این پرونده ادامه دارد.

اکنون ۱۶ خانواده به دلیل مشارکت در مراسم یادبود روبوسکی از سوی دادگاه جرایم سنگین شرنخ در حال محاکمه هستند. همچنین شرکت کنندگان در پانصدمین روز یادبود این قربانیان به مبالغی بین هزار تا سه هزار لیر ترک محکوم شدند. پدر بلال انجو در جریان این فاجعه جان خود را از دست داد، عبدالرحمان انجو با این گفته که «فاعلان این کار بزرگ و قدرتمند هستند، اما خداوند بزرگ‌تر است»، بر این باور است که در هر حال یک روز آنان مورد حسابرسی قرار می‌گیرند.

حلیمه انجو مادر ولی انجو نیز که در جریان بمباران روبوسکی برادرش را از دست داده است، می‌گوید در نتیجه توطئه دو نفر که به خانه من آمدند، محکوم به ۵ سال زندان شدم. اکنون او دو سال از مدت حبس خود را گذرانده است. غیر از پرونده‌ای که اکنون ولی اونجو به دلیل ان به زندان رفته است، با ۵ اتهام جداگانه نیز روبرو است که روند قضایی آن ادامه دارد.

باریش اونجو، برادر نوزاد اونجو به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به ۶ سال و سه ماه زندان محکوم شده است و اکنون مدت دو سال است که در زندان است.

زکی توسون پدر محمد علی توسون که جان خود را در بمباران روبوسکی از دست داده است در رابطه با سیستم حقوقی و عدالتی که روبوسکی در حال اجراست اظهار می‌دارد: چون ما جنازه‌های کشته‌شدکان را در کنار هم به خاک سپردیم، مورد بی‌احترامی و توهین فرمانده پایگاه این منطقه واقع شدیم و پرونده‌های جدیدی علیه ما گشوده شدند. روند قضایی آنها نیز همچنان ادامه دارد. به دلیل این پرونده‌ها، کارت سبز من را باطل کرده‌اند و بالغ بر ۲۲ هزار لیر جریمه شدم. به دلیل گفتگو با مطبوعات به شرط نظارت قضایی تحت کنترل در خانه هستم، من حتی نمی‌توانم از شهر نیز خارج شوم.

ممنوعیت ورود به آرامستان و قرائت دعای گروهی

آمینه انجو مادر صالح انجو یکی دیگر از کشته‌شدگان رویداد روبوسکی نیز از فشار نیروهای امنیتی و پلیس می‌گوید. انجو اعلام نمود که مراسم دسته جمعی آنها در آرامستان فرزندانشان ممنوع شده است. او می‌گوید هر روز به ما هشدار می‌دهند. او به سخنان مسئولان امنیتی اشاره کرد که به خانواده‌های قربانیان روبوسکی گفته بودند؛ 'ما هر چند گفتیم تروریست هستند، اما شما چیزی نگویید، پرونده را پیگیری نکنید.' ما داشتیم به آرامستان، مزار فرزندانمان می‌رفتیم که راه ما را سد کردند، اجازه ندادند که ما بر مزار فرزندانمان حاضر شویم.

به جای تحت پیگرد قرار دادن قاتلان، مظلومان تحت پیگرد قرار گرفته‌اند

لیلا انجو، مادر سیروان انجو نیز اظهار داشت: به جای قاتلان فرزندانمان، ما را به دادگاه می‌برند. مگر ما چکار کرده‌ایم؟ آنها هستند که فرزندان ما را کشته‌اند. چون ما برای یادبود فرزندانمان، به محل بمباران آنها رفتیم، هر یک از ما سه هزار لیر جریمه شدیم. طیب اردوغان اگر فرزندت اینجا کشته می‌شد، تو دلت نمی‌خواست که به محل کشته شدنش بیایی؟ اکنون نیز نه آنها، بلکه ما هستیم که پایمان به دادگاه باز شده است.

سمیرا انجو مادر سلامی انجوی ۲۲ ساله در سال ۲۰۱۵ پلاکاردی را مبنی بر پیگیری حقوقی فرزند خود در دست داشت، اکنون تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. او خود نمی‌داند که بر این پلاکارد چه نوشته شده است، اما اکنون در دادگاه تحت تعقیب قرار گرفته است. انجو در این باره گفت: یکی اقوامش با ماشین تصادف کرده است و ۳۰۰ هزار لیر جریمه شده است، اما در اینجا ۳۴ نفر کشته شده‌اند و حتی یک نفر نیز محاکمه نشده است.

دولت ما را تهدید می‌کند

فهیمه انجو مادر کارکر انجوی ۱۶ ساله که فرزندش را در جریان بمباران روبوسکی از دست داده است می‌گوید: بعد از این رویداد، دولت مرتبا ما را به روش‌های گوناگون تهدید کرده است. ما برای پیگیری حقوق و اجرای عدالت به بسیاری از سازمان‌ها و مراجع مراجعه کرده‌ایم، اما به هیچ نتیجه‌ای دست نیافتیم. اگر در این مورد حتی یک نفر نیز عنوان متهم معرفی و مجازات می‌شد تا اندازه‌ای می‌توانستیم نسبت به اجرای قانون دلخوش باشیم. بچه‌های ما بسیار کم سن و سال بودند، هیچ گناهی نداشتند. با قتلعامی گسترده و بیعدالتی بزرگی روبرو شدند. هیچ گناهی نکرده بودیم که مستحق چنین مجازاتی باشیم. همسر طیب اردوغان به اینجا آمد و کوه‌ها را دید. دید که معیشت در میان این کوه‌ها بسیار سخت و دشوار است.

فلک انجو مادر ارکان انجوی ۱۳ ساله نیز اظهار داشت که به دلیل مشغول کردن دستگاه قضاوت ۳۰۰ لیر ما را جریمه کرده‌اند. هیچگاه نمی‌توانیم با آنها همدل باشیم. هرگاه فاعلان این رویداد مجازات شوند، آن زمان است که می‌توانیم نفسی به راحتی بکشیم. من اجازه نمی‌دادم که فرزندم حتی برف‌های پشت بام را بروبد اما اکنون فرزندم زیر برف‌ها دفن شده است.

منبع: MA