فردا چتین: تحمیل سیاست «آری به کورد نه به پ.ک.ک» از سوی کشورهای غربی

فردا چتین روزنامه‌نگار و نویسنده کورد ضمن اشاره به فشارهای اخیر کشورهای غربی بر کورد اظهار داشت: آمریکا و فرانسه و سوید همزمان سیاست آری به کورد نه به پ.ک.ک را به پیش می‌برند.

فردا چتین روزنامه‌نگار و نویسنده کورد که برخوردهای اتحادیه اروپا با کورد را از نزدیک بررسی می‌کند، در گفتگویی با خبرگزاری فرات ابعاد این مسئله را مورد بحث و بررسی قرار داد.

فردا چتین ضمن اشاره به برخورد و نحوه تعامل اتحادیه اروپا و آمریکا با مسئله کورد و تقسیم کورد به کوردهای خوب و کوردهای بد اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا و دولتهای اروپایی، خلق کورد و جنبش‌های سیاسی کورد را به عنوان سازمان‌های یکپارچه و متحد نمی‌نگرند، بلکه بر اساس ذهنیت ایدئولوژیک-سیاسی خود آنها را پراکنده و متفرق می‌بینند. آمریکا، انگلستان، آلمان و فرانسه و سوئد سالیان درازی است که در چارچوب برنامه تلاش می‌کنند تا کوردهای وابسته به خود را در مدار خود شکل بدهند. تعریف کورد خوب و بد، در نتیجه معیارهای این نیروهاست.

آلمان بر اساس خواستهای دولت ترک حرکت می‌کند

فردا چتین در این گفتگو اعلام کرد که ارتباطات اتحادیه اروپا با کورد و جنبش آزادیخواهی خلق کورد متمایز از نوع برخورد آمریکا نبوده و در این باره افزود: آلمان دشمنی خود را با پ.ک.ک را به مرحله معامله و سوداگری بسط داده است، براساس منافع سیاسی و بازرگانی با ترکیه، کاملا بر مبنای مطالبات دولت ترک حرکت می‌کند.

دکتر پیر ستول ریاست جمعیت وکلای جمهوری آلمان در رابطه با اعمال ممنوعیتها و جرایم مربوط به امور تروریستی اظهار می‌دارد که: ممنوعیتهای اعلام شده علیه پ.ک.ک محصول سیاستهای آلمان به شمار می‌رود. اعمال ممنوعیت‌ها در آلمان علیه حزب کارگران کوردستان در نتیجه مواضع سیاسی آلمان بوده است. لوکاچ تیوون از وکلای دیگر آلمانی نیز در خصوص ممنوعیتهای اعمال شده بر حزب کارگران کوردستان اعلام نموده است که جنبش آزادیخواهی خلق کورد از خط ضد سرمایه‌داری برخوردار است. آلمان هم خود از مراکز بزرگ سرمایه‌داری است، این مسئله را به عنوان تهدیدی برای خود ملاحظه می‌کند. زیرا پ.ک.ک تلاش می‌کند تا جامعه‌ای بدیل را خلق کند، به همین دلیل از سوی آلمان مجرم شناخته می‌شود.

کسانی که پ.ک.ک را به عنوان تهدیدی برای سیستم می‌بینند، با استفاده از لیست ترور تحریمها و تضیقات را بر پ.ک.ک اعمال می‌کنند. جرم انگاری علیه پ.ک.ک نه به دلیل فعالیتهای خشونت‌آمیز پ.ک.ک علیه این کشورهاست، بلکه طبق گفته لوکاچ به دلیل خط ضد سرمایه‌دارانه پ.ک.ک است. و این درحالی است که در کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد و انگلستان شاهد حضور بسیاری از احزاب ضد سرمایه‌داری هستیم که از پ.ک.ک رادیکال‌تر هستند. اما هیچیک از این احزاب به تروریسم متهم نمی‌شوند، در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده نمی‌شوند و آزادانه فعالیتهای خود را ادامه می‌دهند.

فشار و دستگیری‌ها بخشی از طرحی کلی هستند

فردا چتین با اشاره به قتل اولاف پالمه اظهار داشت: قتل اولاف پالمه در ۲۸ فوریه ۱۹۸۶ را با تلاش‌های گسترده متوجه خلق کورد و پ.ک.ک کردند. دولت سوئد در این باره موفق بود و بعد از سال‌ها، زمانیکه مشخص شد پ.ک.ک هیچ ارتباطی با این قتل ندارد، سعی کرد این مسئله را عادی جلوه دهد و از زیر بار مسئولیت آن خارج شود. در صورتیکه قتل اولاف پالمه آغاز و بهانه‌ای باری ممنوعیت پ.ک.ک در آلمان بود. و از طرف دیگر عامل اصلی متمهم کردن پ.ک.ک و ممنوعیتهای این حزب در سراسر اروپا را فراهم کرد. دولت و سازمان اطلاعات سوئد به نمایندگی از اتحادیه اروپا مسئولیت مهمی را در این رابطه داشتند.

همزمان با این سیاستها در آلمان، در فرانسه و سوئد نیز دستگیری‌ها، مسدود کردن حساب‌های بانکی و محاکمه کوردها آغاز شد. تمامی این موارد بخشی از طرح کلان برای مقابله با جنبش آزادیخواهی خلق کورد هستند. آلمان در موضع خود دشمنی سختی را علیه خلق کورد و پ.ک.ک نشان می‌دهد و در این باره اصرار هم دارد. آنهم بدون آنکه علتی معقول، شاهد یا سند یا اطلاعاتی در رابطه با اقدامات و اتهاماتی داشته باشد که علیه پ.ک.ک اقامه می‌کند. با این وجود قانون و ممنوعیتهای قانونی ۱۲۹/ب را بر پ.ک.ک تحمیل می‌کند، و از این طریق بدون انکه سندی را نشان دهد، به سیاه‌نمایی علیه جنبش دست می‌زند. این اقدامات غیر قانونی را خودسرانه تحمیل کرده و تا کنون نیز ادامه یافته‌اند. آمریکا، فرانسه و سوئد با شعار آری به کورد، نه به حزب کارگران کوردستان اقدامات خود را ادامه می‌دهند.

هدف از این طرح نابودی حزب کارگران است

فردا چتین خاطرنشان ساخت که از سال ۲۰۱۴ در روژاوای کوردستان، در کوبانی، در شنگال و مخمور و در مقابله با حملات داعش، شاهد هواداری و حمایت وسیع خلق از گریلاهای حزب کارگران کوردستان در سطح جهانی بوده‌ایم. افکار عمومی جامعه جهانی به محض شناخت گریلاهای کوردستان و زنان کورد، سیستمی که رهبر آپو آن را برای خلق کورد و خاورمیانه پیشنهاد کرده است، درک کردند، این پشتیبانی و حمایتها گسترش یافتند. در همین رابطه تنها دلیلی که روژآوا و مخمور و شنگال مورد هدف دولت ترک قرار گرفتند، این بود که سیستم پیشنهادی از سوی رهبر آپو را به عنوان بدیلی برای سرمایه‌داری مشاهده کردند. زیرا این سیستم شیوه‌های دیگری را نیز برای حیات پیشنهاد می‌کند.

بعد از آنکه داعش در عراق و سوریه با شکست روبرو شد، سازمان ملل متحد، امریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و سوئد دست به طراحی جدیدی زدند. از یک طرف با کوردها مشغول دیدار و برقراری روابط دیپلماتیک شدند، کمک‌های مالی و انسانی را در اختیار کوردها قرار دادند، از طرف دیگر نیز مبارزه آزادیخواهانه خلق کورد را که نزدیک به ۴۰ سال است ادامه دارد، هدف خود قرار داده و برای نابودی ان تلاش می‌کنند. ترکیه و پارت دمکرات کوردستان نیز در طرح نابودی پ.ک.ک حضور دارند و نقشهایی را نیز به آنها سپرده‌اند. اما چون این طرح در بخش‌های شمال-شرق، جنوب و روژاوای کوردستان پذیرفته نمی‌شود، این بار تلاش کرده‌اند تا در میان رهبران و احزاب سیاسی اختلاف انداخته و از این طریق اتحاد خلق را دچار شکاف کنند.

جان بولتون مشاور امنیت پیشین آمریکا در کتاب خود با نام اتاقی که رویدادها در آن بوقوع می‌پیوستند، به روابط امریکا و روسیه در خصوص  بده بستان‌های روسیه و آمریکا در رابطه با دور کردن انقلاب روژآوا از مسیر و جوهره خود اشاره کرده است. بولتون در این کتاب اعلام کرده است که طرح بده بستان‌های سیاسی حول روژآوا با فشارهای ترکیه و به هدف نابودی جنبش آزادیخواهی خلق کورد در شمال و جنوب کوردستان بوده است. اتحادیه اروپا، امریکا، روسیه و سوریه و ترکیه علیرغم اختلافات داخلی خود، از همان ابتدا در حال همکاری‌های استراتژیک بوده‌اند. آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا اشغالگری دولت ترک را در روژآوای کوردستان قبول کرده و با این اشغالگری همکاری کرده‌اند. بدین طریق بود که به کانتون‌های جزیر، کوبانی و عفرین رسیدند و خودمدیریتی را با مانع روبرو ساختند.