فرهاد سنگاوی: پ.ک.ک خلق است و نام آن باید از لیست ترور خارج شود

فرهاد سنگاوی می‌گوید، پ.ک.ک خلق است، برای بشریت مبارزه می‌کندو نام آن باید از لیست ترور خارج شود.

فرهاد سنگاوی شخصیت سرشناس سیاسی باشور کوردستان در رابطه با خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی با خبرگزاری فرات صحبت کرد و ارزیابی‌های باارزشی انجام داد. وی اعلام نمود، خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست ترور، مسئله‌ی کورد را به سمت راه‌حل و پیشرفت می‌برد.

سنگاوی در ابتدای سخنان خود از خلق‌های اروپا و آمریکا تشکر کرد که همیشه پشتیبان خلق کورد بوده‌اند. وی گفت:"نزد آن‌ها حقوق‌بشر و آزادی رشد یافته ‌است، به‌ همین دلیل ما همیشه در ابتدا روی سخنمان با خلق‌ها و سپس با حکومت‌هاست و از آن‌ها نیز تشکر می‌کنیم که اکنون پشتیبان روژاوای کوردستان و باشور کوردستان هستند و در میان آن‌ها دوستانی مانند مایکل روبن و کپلان وجود دارد. امیدواریم شمار چنین افرادی افزایش یابد و به حکومت‌ها و کشورهایشان برای پیشبرد مسئله‌ی کورد بیشتر فشار وارد کنند."

فرهاد سنگاوی در ادامه به این مساله اشاره کرد که پنتاگون و سی‌آی‌ای و اف‌بی‌آی بهتر از همه می‌دانند که پ.ک.ک سازمانی تروریستی نیست. وی گفت:"اما به دلیل ترکیه تاکنون این کار نامشروع را پذیرفته‌اند که پ.ک.ک و احزاب کورد را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهند و این نیز جنایتی بزرگ و اشتباهی بزرگ است. ما زمانیکه از خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست ترور دفاع می‌کنیم، بی‌دلیل نیست. بلکه اگر نام پ.ک.ک از لیست ترور خارج شود، راه برای حل مسئله کورد باز خواهد شد."

'پ.ک.ک برای بشریت مبارزه می‌کند'

وی در ادامه‌ی سخنان خود اعلام کرد، "آقای جو بایدن بهتر از هر کسی می‌داند که پ.ک.ک تروریست نیست چرا؟ چون پ.ک.ک پروژه‌ای انسانی و میهنی دارد. پ.ک.ک به ‌دنبال پول یا مواد مخدر نیست، پ.ک.ک به‌ دنبال مزدوریگری در سطح بین‌المللی نیست، بلکه از یک ملت دفاع می‌کند که تعداد آن‌ها میلیون‌ها تن است و خواستار حق‌ و حقوق و آزادی یک ملت است."

'پ.ک.ک خاک هیچ کشوری را اشغال نکرده ‌است'

این سیاستمدار به این مسئله اشاره کرد که پ.ک.ک وارد خاک ترکیه نشده‌ است و خاک هیچ کشور دیگری را اشغال نکرده‌ است. وی گفت:"بلکه برعکس پروفسور جلال شنگل که یک پروفسور ترک است می‌گوید، در داخل کشور ترکیه فقط ۷ درصد مردم ترک هستند و نمی‌توان زبان ترکی را بر ۹۳ درصد مردم ترکیه تحمیل نمود. کسانی که می‌خواهند به زبان خود صحبت کنند، دستگاه‌های خود را داشته باشند و حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند و خود را اداره کنند، به‌همین دلیل باید دستگاه‌های بین‌المللی در این رابطه سکوت خود را پایان دهند."

'ترکیه تلاش می‌کند خلق‌های پانترک ایجاد نماید'

فرهاد سنگاوی در این خصوص به چند نمونه اشاره کرد و گفت:"اگر پ.ک.ک تروریست باشد که اینگونه نیست، اما یاشار کمال، یلماز گونی و احمد کایا تروریست نبودند. چرا حکومت ترکیه آن‌ها را کشته و از کشور بیرون می‌کرد؟ آمریکا و اروپا بخوبی می‌دانند که ترکیه در لیبی، ارمنستان و روژآوا و باشور کوردستان چکار می‌کند. با ملیت‌های قدیمی اتحادیه جماهیر شوروی چکار دارد؟ می‌خواهد در آن‌جا خلق‌های پان ترک ایجاد نماید. به‌همین دلیل ما باید مسئله و حقوق مشروعمان را با خلق‌ها و افراد دارای فکر و روشنفکر اروپا و آمریکا مطرح کنیم و به آن‌ها اعلام کنیم که پ.ک.ک تروریست نیست و تروریست نخواهد بود. چون مسئله‌ای مشروع دارد و دارای مساله‌ای انسانی است و زمان آن فرا رسیده‌است که نام آن از لیست سازمان‌های تروریستی بیرون کشیده شود."

'برای ناتو مایه شرمساری است که یک عضو ناتو خلق کورد را قتل‌عام می‌کند'

سنگاوی در ادامه به روش‌هایی که ترکیه علیه خلق کورد به کار می‌گیرد اشاره کرد و گفت:"ترکیه با انواع سلاح‌‌های مختلف مردم ما را هدف قرار می‌دهد. یکی از آن‌ها فاشیسم دینی است. آن‌ها اخوانی هستند و با آیه‌ی فتح به خلق کورد حمله می‌کنند. این برای ناتو مایه شرمساری است که یک نیروی ناتو از ۷۰ هزار مسجد فتوای قتل‌عام کوردها را صادر می‌کند. همزمان ترکیه با استفاده از سلاح ملی‌گرایی و فاشیسم به خلق کورد حمله می‌کند. ترکیه همچنین از سلاح‌ها و مهمات ناتو برای حمله به خلق ما استفاده می‌نماید.

'ترکیه ترور دولتی انجام می‌دهد'

ترکیه هنوز هم از داعش پشتیبانی می‌کند، صدها سند و مدرک وجود دارد که ترکیه ترور دولتی انجام می‌دهد. به عنوان یک دولت از داعش پشتیبانی می‌کند. تمامی مواد منفجره و تی‌ان‌تی‌های بکار گرفته شده از سوی داعش ۲ روز پیش‌تر در کارگاه‌های ترکیه درست شدند. خلیفه‌ی خودخوانده داعش در بیخ گوش ترکیه خود را پنهان کرده بود و در همان‌جا نیز کشته شد. هیچ شکی در این‌ها وجود ندارد که داعشی‌های کوهستان قره‌چوخ [نزدیک هولیر] نیز وابسته به ترکیه هستند و این کاملاً آشکار است. اما چه زمانی آمریکا و اروپا به ترکیه می‌گویند تروریست؟ آن زمان منافع ترکیه با آن‌ها پایان خواهد یافت."

'پ.ک.ک متعلق به خلق است'

سنگاوی در ادامه‌ی ارزیابی‌هایش به این مساله اشاره کرد که احزاب کورد فقط متعلق به یک شخص مشخص یا یک جمعیت نیستند. به‌عنوان مثال اتحادیه میهنی کوردستان فقط متعلق به مام جلال نبود، بلکه متعلق به همه خلق کورد است. به همان شیوه پ.ک.ک نیز فقط متعلق به رهبران آن حزب یا رهبر آپو یا ۱ شخص مشخص نیست، بلکه متعلق به همه خلق کورد و کوردستان است. وی گفت:"باید همه‌ی کوردها از این حزب صیانت کنند. همه ما باید تلاش کنیم تا حزبمان را محافظت کرده و از آن صیانت نماییم، تا از لیست سازمان‌های تروریستی آن را خارج کرده و به پیروزی برسانیم."

سنگاوی در ادامه‌ی سخنانش به این مساله اشاره کرد که پیش‌تر درباره مسئله کورد و خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور ۲ نامه به رؤسای آمریکا فرستاده ‌است. وی گفت:"من درباره خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور پیشتر ۲ نامه به رؤسای آمریکا آقایان ترامپ و جو بایدن نوشته‌ام. من در رابطه با وضعیت کورد شفاف‌سازی کرده و درخواست نمودم تا  مسئله‌ی کورد را بررسی کرده و چشمانشان را بر روی ترور دولتی ترکیه نبندند."

سنگاوی در پاسخ این پرسش که چه کسی تروریست است و از ترور در باشور کوردستان پشتیبانی می‌کند، گفت:"داعش تروریست است، ترکیه و آن‌هایی که دهان روزنامه‌ها و مجلات را می‌بندند تروریست هستند، آن‌هایی که روزنامه‌نگاران را زندانی می‌کنند تروریستند، آن‌هایی که در قره چوخ کباب گرم و برق میهنی را به داعش می‌دهند تروریست هستند. آن‌هایی که جوانان را دستگیر کرده و در بهدینان به دستور اردوغان کار می‌کنند تروریست می‌باشند. ترور فقط کشتن و یا پهباد نیست، بلکه ترور روشهای گوناگونی دارد."

فرهاد سنگاوی در پایان سخنان خود گفت:"باید همه ما از این مسئله پشتیبانی کنیم که نام پ.ک.ک را از لیست ترور خارج نماییم. زمان فروپاشی افسانه اخوانی و ترکیه نزدیک است. به زمانیکه اردوغان و آ.ک.پ شکست خواهند خورد، نزدیک می‌شویم. در این رابطه شکی وجود ندارد که هر ۴ بخش کوردستان آزاد خواهند شد. امروز باشد یا فردا این اتفاق رخ خواهد داد. به‌همین دلیل باید روشنفکران، ادیبان وسیاستمداران کورد موضع‌گیری جدی داشته باشند. چون تا زمانیکه ما موضع‌گیری نداشته باشیم و صدای خود را بلند نکنیم، هیچکس به ما گوش نخواهد داد."