فرمانده‌ی حقیقی جنگ؛ آرمانج گوشکار

مهرعلی یلماز گریلای ه.پ.گ در مورد آرمانج گوشکار یکی از فرماندهان 'یژا ستار' گفت، "هشیاری وی موضع‌گیری‌های ایدئولوژیکش را واضح‌تر می‌کرد و جنگ و زندگی را با تجاربی که کسب کرده بود درهم می‌آمیخت."

مهرعلی یلماز گریلای ه.پ.گ در منطقه‌ی بوتان با سونا کزلکایا، فرمانده یگان‌های آزاد زنان (یژا ستار) با کد سازمانی آرمانج گشکار آشنا می‌شود. یلماز در مورد شهید آرمانج می‌گوید؛ شناخت وی، دیدنش، گوش فرا دادن به او و حتی صحبت در موردش، بسیار ارزشمند بوده است.

مهرعی یلماز گریلای ه.پ.گ در ادامه‌ی سخنانش گفت،" سال ۲۰۱۵ در منطقه‌ی بوتان مقاومت آغاز شد. یاد رفیق آرمانج و همه شهدا را گرامی می‌دارم. رفیق آرمانج در سال ۲۰۱۵ و در مقاومت منطقه‌ی بوتان فرماندهی پیشاهنگ بود. در زمان فرماندهی بوتان ما یکدیگر را شناختیم. موضع‌گیری‌هایش بسیار بر من تاثیر گذاشت. یکی از آن شهدایی بود که در مرحله‌ی جنگ شهری مسئولیتش را پذیرفته بود، فلسفه‌اش را درک می‌کرد و اراده و روحیه‌ی خود را اثبات کرده بود.

در ایجاد شخصیت زن آزاد نقش مهمی داشت. محیط زیست را بسیار دوست می‌داشت و اینگونه زندگی می‌کرد. دانش خود را در اختیار دیگران می‌گذاشت. حماسه‌ای بزرگ می‌آفرید. در وجود آرمانج گوشکار، رفاقت معنوی در آن مرحله برای همه در جریان بود. زندگی با او، نظراتش، ارزیابیهایش و گوش دادن به او بسیار ارزشمند بود.

مبارزات زنان را با زندگی خود ادامه داد. هشیاری وی، موضع‌گیری ایدئولوژیکش را نشان می‌داد و با تجربه جنگ و زندگی را با هم در آمیخت.

در هَرَکُل یک کمپ زمستانه داشتیم، ده روز پیش ما تدریس کرد، در مورد تاریخ آزادی زن سخن می‌گفت. پس از هر درس بدون خستگی با ما دیدار می‌کرد و به حرفهایمان گوش می‌داد. این فرمانده بودن او را نشان می‌داد. ما هم با او بودیم و همیشه با بی‌سیم با رفقا در ارتباط بود. در سال ۲۰۱۵ و در زمات مقاومت شهرها، فرماندهی آنرا به عهده داشت، تجارب خود را منتقل می‌کرد و همیشه با بی‌سیم به رفقا روحیه می‌داد. این را در جنگ و مقاومت خود اثبات کرده بود. با توجه به وضعیت رفقا و سطح نظامی پیشرفته‌اش همیشه در حال ایجاد تغییر بود. در مقاومت خودمدیریتی هماهنگی ایجاد می‌کرد. شب و روزش پر بود. باور داشت که پایان این جنگ سربلندی است. هیچ کس به جایگاه او نمی‌رسید. جنگ هوایی سخت، مشکلات و دشواری‌ها و شهادت نمی‌توانستند مانع او شوند. بسیار بر من تاثیر گذاشت و برایم به الگویی تبدیل شد. شهید آرمانج گوشکار با روحیه و اراده به ما یاد داد که چگونه در جنگ شرکت کنیم، چگونه هماهنگ باشیم و چگونه بجنگیم."