فرماندهی ی.ر.ک: سمکو سرهلدان عگید روژهلات کوردستان است

فرماندهی یگان‌های مدافع روژهلات کوردستان در بیانیه‌ای به مناسبت دهمین سالگرد شهادت اعلام کرد:"اگر امروز رفاقت و گریلاییگری در روژهلات کوردستان به موفقیت رسیده است نقش رفیق سمکو در این مورد بسیار برجسته است."

فرماندهی یگان‌های مدافع روژهلات کوردستان به مناسبت دهمین سالگرد شهادت فرمانده‌ی ی.ر.ک، سمکو سرهلدان بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه ی.ر.ک آمده است:

"دهمین سالگرد شهادت رفیق سمکو سرهلدان است. در سالگرد شهادت وی با ادای دین به رفیق سمکو سرهلدان یاد و خاطره حماسه قندیل و تمامی شهیدان مبارزه آزادیخواهی را گرامی می‌داریم و در حضور آنان سر تعظیم خم می‌کنیم. در دهمین سالگرد شهادت فرمانده سمکو، پیمان خود را برای موفقیت آرمان‌‌های شهیدان با نیرویی بیشتر تجدید می‌كنیم.

همچنانکه می‌دانیم در سال ٢٠١١ در خاورمیانه با نام بهار عرب‌ها مرحله‌ای نو آغاز شده بود، بویژه نظام‌های اقتدارطلب و دولت-ملت‌های منطقه نه برای حل مسائل، بلکه به آنان ژرفای بیشتری بخشیده و تمامی منابع و ارزش‌های خلق‌ها را به نیروهای نظام سرمایه‌داری واگذار کرده‌اند. کوردستان در این برهه به عنوان یک مرکز با پیشاهنگی جنبش آزادیخواهی و با فکر و فلسفه رهبر آپو همچون آلترناتیف خود را نشان داد، بیش از ۴٠ سال است که با حضور نیروهای گریلای کوردستان و خلق کورد مبارزه و مقاومتی بی‌مانند را به پیش برده است. مشارکت خلق‌های دیگر همچون عرب، ارمنی، آسوری، ترکمن و بخش‌های دیگر اینترناسیونالیست در انقلاب روژاوای کوردستان شکل گرفت، نارضایتی و مقاومت خلق‌ها علیه رژیم‌های حاکم همچون تونس، لیبی، مصر و کشورهای دیگر به اوج رسید اما به دلیل عدم سیستم جایگزین و فقدان پیشاهنگان واقعی، نه تنها گرهی از مشکلات را بازنکرد بلکه به مسائل ژرفای بیشتری بخشید. از سوی دیگر با حضور مبارزه کورد، عرب، ارمنی و ترکمن در سوریه توانست سیستم خودمدیریتی متکی بر اراده و توانایی خلق‌ها را بنیان نهد. البته در این میان هزینه‌های بسیاری داده شد و دستاوردهای تاریخی کسب شدند.

بخصوص در سال ٢٠١١، دولت-ملت‌های منطقه زندگی خلق‌ها را به جهنم مبدل کرد‌ه‌ بودند دچار ترس و خوفی بزرگ شده و علیرغم اختلافات و خصومت میان خود علیه جنبش آزدیخواهی کورد و گسترش روزافزون آن متحد شدند. در این چارچوب رژیم‌های فاشیست و اشغالگر حاکم همچون ترکیه، ایران تلاش نمودند جنبش آزدیخواهی را از میان بردارند و خلق‌های منطقه و بخصوص خلق کورد را بدون پیشاهنگ باقی بگذارند. در این مرحله دولت اشغالگر ایران با تمامی توانایی خود و با شماری چندین برابر گریلاهای کوردستان به قندیل حمل‌هور شده و درصدد بود تا مرکز و قلب گریلاهای جنبش آزادیخواهی را از میان بردارد.

اما گریلاهای جنبش آزادیخواهی با فرماندهی فمرانده بزرگ سمکو سرهلدان با تعدادی کم اما با تاکتیک گریلا نوین، با جسارت، فداکاری و اراده‌ای بزرگ جنگیدند و اجازه ندادند کوهستان‌های آزاد اشغال گردند."

در ادامه بیانیه فرماندهی ی.ر.ک آمده است:"ماجد کاویان با کد سازمانی سمکو سرهلدان در شهر بانه روژهلات کوردستان متولد شد، در سن کودکی با ماهیت دشمن روبرو شده و به جستجو پرداخت، در مقطع ربودن رهبر آپو خلق کورد در روژهلات کوردستان بپا خواست و موضع خود را نشان داد، ده‌ها تن از سوی رژیم قاتل به شهادت رسیدند و شمار زیادی جان خود را فدای زندگی رهبر آپو کردند. رفیق فرمانده سمکو نیز همچون بسیاری از جوانان باوجدان و با اخلاق این اقدامات دشمن را نپذیرفت و در مقابل اشغالگران تصمیم به مبارزه و جنگ گرفت و راه کوهستان‌های کوردستان را در پیش گرفت. علی‌رغم سن کم خود در مدتی بسیار کوتاه با ایستار جدی، کامل و مسئولیت‌پذیر در مبارزه گریلایی پیشرفت کرد و بسوی باکور کوردستان در درسیم به راه افتاد. در این مبارزه به ماهیت دشمن بیشتر پی برد و از هر لحاظ خود را آماده نمود. همچنین یکی از گریلاهایی بود که به سوی دریای سیاه و در آنجا فعالیت گریلایی نمود. رفیق سمکو علی‌رغم اینکه هنوز جوان بود اما همچون یک گریلایی ده‌ها ساله عمل نمود و برای تحقق زندگی آزاد مبارزه نمود. رفیق سمکو در جوانی مسئولیت‌های بزرگی را بر دوش گرفت و پیروزمندانه به آنان عمل کرد و برای اینکه گریلاییگری به پاسخ همیشگی مبدل گردد اندیشه و تلاشی بزرگ نمود.

رفیق سمکو با آمدن به عرصه روژهلات کوردستان تلاش نمود تا افکار خود را عملی کند و گریلای مدرن و حرفه‌ای را ایجاد کند و در این راه بسیار تلاش نمود. همچنین در حوزه گریلاییگری چگونگی وارد کردن ضربات بزرگ بر دشمن از سوی تعداد کم نیروی گریلایی، چگونگی بهره‌گیری از عمق جغرافی را در جنگ قندیل با موفقیت به عرصه عمل گذاشت. به همین دلیل امروز می‌توانیم بگوییم که در مقاومت‌های متینا، زاپ و آواشین با حضور نیروهای گریلای کوردستان تلاش‌های رفیق سمکو، افکار و گریلاییگری وی نقش پیشاهنگی را ایفا می‌کند. امروز در هر چهاربخش کوردستان، از هر چهار سو جوانان کورد همچون سمکو برای ایجاد ارتش ملی و فروپاشی ذهنیت دشمنان کورد مبارزه را به پیش برده‌اند و آنرا به پیش می‌برند.

از سوی دیگر رفیق سمکو زندگی گریلایی، فکر و اندیشه رهبر آپو را در شخصیت خود نهادینه کرده بود، ملیتان واقعی رهبر آپو بود، تمام زندگی و مبارزات وی نشان‌دهنده این واقعیت هستند، به همین دلیل مبارزان تحت فرمان وی همیشه با جان و دل با وی بودند و اعتماد کاملی به وی داشتند. رفاقت و گریلاییگری پیروزمند در روژهلات کوردستان امروز ثمره تلاش‌های بی‌بدیل رفیق سمکو می‌باشد، فرماندهی وی امروز به سرچشمه امید خلقمان در روژهلات کوردستان و تمامی خلقمان در کوردستان مبدل شده است. همچنانکه با حضور فرمانده بزرگ عگید مرحله تازه‌ای در کوردستان آغاز شد، همان گام نیز با حضور هوال سمکو سرهلدان ادامه یافت و امروز نیروهای گریلا این خط‌مشی مبارزه را به پیش می‌برند. به همین دلیل امروز رفیق سمکو سرهلدان همچون عگید روژهلات کوردستان شناخته می‌شود و با این روح و ایمان مبارزه گریلاهای کوردستان گسترش می‌یابد.

همچانکه می‌دانیم، رفیق سمکو سرهلدان نه تنها میان خلق روژهلات یا خلق کورد، بلکه برای زندگی آزاد و دمکراتیک خلق‌های تحت ستم مبارزه نموده و راه دریای سیاه را در پیش گرفته است. همچنانکه در آغاز هوال هقی کارر از دریای سیاه به کوردستان آمد و برای خلق‌های فرودست و زندگی آزاد مبارزه نمود، هوال سمکو نیز دارای این روحیه و ایده بود. همچنین اخیرا یکی از فرماندهان بزرگ ما هوال رناس روژ به همان شیوه در چهاربخش کوردستان برای خلق‌های کورد، عرب، آسوری و ارمنی مبارزه‌ای بزرگ و بی‌مانند را به پیش برده و به کاروان شهیدان همیش‌ جاوید پیوست.

همچنین یاد و خاطره ۴ هوال خود را که در زمزیران برای درهم شکستن حملات دشمن به عملیات فدایی دست زدند، هوال ساریا أونور، عگید توشپا، شاهین دژرابون و تکوشر ویان را گرامی می‌داریم.

ما به دلیل دارابودن این رهبری و این ایدئولوژی هر روز پیشاهنگان و فرماندهان بزرگ خود را می‌آفرینیم، راه عگید ایلام، هورام آویر، کاوندا آگری، ساریا أونور و جهان آزاد را ادامه می‌دهیم.

به همین دلیل در خط رهبری و شهیدان، ما در ١٠مین سال مبارزه را گسترش دهیم و به پیروزی دست یابیم. ما بر اساس این پیروزی‌ها می‌توانیم یاد شهیدانمان را زنده نگه داریم. بر این مبنا یکبار دیگر در ١٠مین سالگرد شهادت هوال سمکو سرهلدان، یاد و خاطره تمامی شهیدان جنبش آزادیخواهی را با ادای احترام، عشق و ادای دَین گرامی می‌داریم. ما اعلام می‌کنیم که با نیروی بیشتری آرمان‌های آنان را به ثمر می‌رسانیم و یاد و خاطره آنان را با مبارزه آزادیخواهی کوردستان به شیوه‌ای نیرومندتر زنده نگه داریم."