فریاد برای صلح در آمَد: "به صدای امرالی گوش دهید"

ساروهان اولوچ ریاست گروه حزبی دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان در گردهمایی با شکوهی به مناسبت روز جهانی صلح در اول سپتامبر اظهار داشت: حاکمیت با سیاست‌های جنگ‌طلبانه به دنبال بقای خود است. به همین دلیل است که از صلح می‌هراسد.

اعضای پلتفرم رنج و دمکراسی آمَد، به مناسبت ۱ سپتامبر، روز جهانی صلح در مقابل ساختمان پالاس AZC در منطقه ینی شهیر آمد گردهم آمدند. نمایندگان، بردان اوزترک ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک، فعالان جنبش زنان آزاد، مادران صلح، ساروهان اولوچ، سمرا گوزل، پرو دوندار، گارو پایلان، هوشیار اوزسوی، ابرو گونای، محمد طغرل، رمزیه توسون به عنوان نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها و بسیاری از مدیران و مسئولان حزب مناطق دمکراتیک و بسیاری از شهروندان در این مراسم شرکت کردند. جمعیت که در محاصره نیروهای پلیس بودند، بدون وقفه شعارهای «ه.د.پ خلق است، خلق اینجاست»، «زنده‌باد مقاومت زندان‌ها» را سر می‌دادند.

تاکید بر مبارزه

 سلیمان بوزکورت سخنگوی موقت پلتفرم رنج و دمکراسی به نمایندگی از تمام شرکت‌کنندگان بیانیه این گردهمایی را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است که سالیان درازی است که در این جغرافیا جنگ و خونریزی ادامه دارد. این کشور بیش از هر چیزی به صلح و آشتی نیازمنداست. به جای جنگ و خونریزی لازم است که سیاستهای جنگ‌طلبانه خاتمه پیدا کنند. زیرا مسئله کورد از سوی دولت اکنون با سیاستها و حملات نژادپرستانه و سیاستهای قومی مورد حمله قرار می‌گیرد. در نتیجه سیاستهای جنگ‌طلبانه صدها نفر تا کنون جان خود را از دست داده و در رابطه با این رویدادها هیچ کس تحت تعقیب و پیگیری قرار نگرفته است. دو روز قبل در شرنخ یک کودک هفت ساله توسط وسائط زرهی ارتش به قتل رسید. ما به عنوان نیروهای رنج و دمکراسی، تا زمانی که حیاتی شکوهمند و قابل احترام برای ما ایجاد نشود، مبارزه خود را ادامه می‌دهیم. با این هدف، ما در پیگیری و سازماندهی مبارزات خود تاکید داریم.

جنگ بس است

بعد از قرائت این بیانیه مشترک، نافیه ایگیت به نماینگی از سوی مجلس مادران صلح، سخنرانی کرده و خاطرنشان ساخت که تا زمانیکه انزوای تحمیل شده بر امرالی در هم نشکند، در این کشور امکان ندارد که صلح پا بگیرد. ما امروز برای صلح در این جا گردهم آمده‌ایم، اما از طرف دیگر به محاصره نیروهای پلیس درآمده‌ایم. از کلمه صلح بسیار ناراحتند، فرزندان ما در زندان‌ها هستند، خلق ما به قتل می‌رسند، همیشه علیه ما جنگ ادامه یافته است، اما ما در مقابل تمام این مسائل خواهان صلح هستیم. بس است، جنگ بس است و می‌خواهیم که این سرزمین روس صلح به خود ببینید.

دشمنی با کورد را نمی‌پذیریم

ساروهان اولوچ ریاست گروه حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان هم نیز سخنرانی کرده و اظهار داشت: ما ناگزیر هستیم که در درون حلقه‌ی محاصره سخنرانی کنیم. ما چنین برخوردی را به هیچ نحوی نمی‌پذیریم. ما صدای خلق هستیم و سخنان آنان را بر زبان می‌آوریم. ما در مقابل آنان سر تعظیم فرود نمی‌آوریم. حاکمان و مسئولان از صلح در هراسند. زیرا اگر صلح تحقق پیدا کند، قدرت و حاکمیت آنها در هم می‌شکند. سیاستهای آنها در سوریه، عراق، لیبی، قبرس و تمام منطقه خاورمیانه، زمینه را برای جنگ مهیا کرده است. به دلیل این سیاستهای جنگ‌طلبانه است که توانسته‌اند همچنان در مسند قدرت باقی بمانند. روز گذشته در منطقه هزخ، یک کودک ۷ ساله را با ماشینهای زرهی خود به قتل رساندند. در پنج سال اخیر در کوردستان ده‌ها کودک و نوجوان کورد را به قتل رسانده‌اند. اما قاتلان تحت تعقیب قرار نگرفتند. زیرا سیاستهایی برای منع تعقیب قاتلان دارند. ما این سیاستها را نمی‌پذیریم. حاکمیت با سیاستهای جنگ‌طلبانه بر مسند قدرت باقی مانده است. به همین دلیل است که از صلح در هراس است. در صورتیکه خواهان صلح هستند باید به صدای امرالی گوش بدهند.