گرامیداشت یاد هلبجه: سرنوشت صدام، سرنوشت همه‌ی دیکتاتورها و قاتلین خواهد بود

در بیشتر شهرهای باکور کوردستان و ترکیه، یاد قربانیان بمباران شیمیایی هلبجه گرامی داشته شد.

روز گذشته همزمان با سالگرد بمباران شیمیایی هلبجه، در بیشتر شهرهای باکور کوردستان و ترکیه یاد قربانیان این جنایت ضد بشری گرامی داشته شد. در این مراسم‌ها با تأکید بر لزوم اتحاد و همبستگی ملی کوردها اعلام شد، همه‌ی کسانی که کوردها را قتل‌عام می‌کنند به سرنوشت صدام دچار خواهند شد.

 آمد

حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) و حزب مناطق دمکراتیک (ب.د.پ) در پارک غزال منطقه‌ی ینی شهیر کلانشهر آمَد بیانیه‌ای قرائت کردند. عرفان سونر جانشین رئیس مشترک ه.د.پ این بیانیه را خواند. سونر خاطرنشان نمود، آن‌هایی که علیه کوردها قتل‌عام به راه می‌اندازند سرنوشتشان مانند صدام خواهد بود. وی گفت، "ما همه سرنوشت صدام را دیدیم. ما یک بار دیگر به آنهایی که نقشه‌ی قتل‌عام کوردها را در سر دارند، می‌گوییم، به قتل‌عام پایان دهید. با صلح و دمکراسی هم مسائل قابل حل هستند. ما یک بار دیگر این قتل‌عام را محکوم می‌کنیم."

الیح

در شهر الیح با هدف گرامیداشت قربانیان بمباران شیمیایی هلبجه مراسمی برگزار شد. مراسم در دفتر ه.د.پ برگزار گردید. محمود رشدو نماینده‌ی مجلس الیح، شهردار مشترک الیح که از کار خود برکنار شده است، اعضای مادران صلح و مجلس جوانان ه.د.پ در این مراسم شرکت نمودند. در مراسم در رابطه با قتل‌عام الیح ویدیویی پخش شد.

 آنکارا

جمعیت حقوق بشر (ای.ه.د) در رابطه با قتل‌عام شهرهای کوردنشین و به ویژه هلبجه بیانیه‌ای منتشر کرد. ای.ه.د یادآور شده است که در سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱ در نتیجه‌ی پروسه‌ی انفال صد‌ها هزار کورد قتل‌عام شده‌اند. ای.ه.د همچنین اعلام کرد، تعداد کوردهایی که در پروسه‌ی انفال کشته شده‌اند، بیشتر از ۱۸۰ هزار تن می‌باشند.

 آدانا

سازمان ه.د.پ در شهر آدانا در دفتر اصلی خود با همین هدف مراسمی برگزار نمود. تعداد زیادی از نمایندگان احزاب، سازمان‌های مدنی و شخصیت‌های برجسته در این مراسم شرکت کردند. در مراسم رئیس ه.د.پ در آدانا تایلان چلیک گفت، ده‌ها بار است که درخواست‌های صلح‌طلبانه، دمکراتیک و آزادیخواهانه‌ی کوردها با قتل‌عام پاسخ داده می‌شود. او قتل‌عام هلبجه را محکوم کرد.

هاتای

در هاتای سازمان ه.د.پ با همین منظور در دفتر اصلی خود در اسکندرون مراسمی برگزار نمود. اعضا و روسای ه.د.پ در این مراسم شرکت کردند. در مراسم تصاویر قتل‌عام نصب شده و همچنین در مورد بمباران شیمیایی هلبجه ویدیویی پخش شد.

 آنتالیا

سازمان ه.د.پ در آنتالیا با همین منظور در مقابل مجسمه آتالوس بیانیه‌ای قرائت کردند. اعضا و روسای ه.د.پ با نثار گل یاد قربانیان هلبجه را گرامی داشتند.

مرسین

در شهر مرسین سازمان‌های ه.د.پ برای گرامیداشت یاد قربانیان قتل‌عام هلبجه بیانیه‌ای منتشر کردند. در این برنامه رئیس مشترک ه.د.پ مرسین گلبهار شوف  اعلام کرد، قتل‌عام‌ها در قامشلو و هلبجه قطعاً بزرگترین قتل‌عام‌ها علیه خلق کورد بودند. او گفت، "این قتل‌عام‌ها با درندگی و وحشی‌گری هرچه بیشتر انجام شدند. در ترکیه، عراق، ایران و سوریه حکومت‌ها بر اساس بی‌عدالتی بنیانگذاری شده‌اند و علیه نیروهایی که خواستار صلح، آزادی و دمکراسی هستند، به تندی و با قتل‌عام پاسخ می‌دهند. اما ما همیشه مبارزات آزادی خواهانه و صلح طلبانه‌ی خود را ادامه خواهیم داد."

شرنخ

در منطقه‌ی جزیر شرنخ مراسمی برای گرامیداشت قربانیان هلبجه برگزار شد. نوران امیر نماینده‌ی مجلس ه.د.پ و ده‌ها شهروند دیگر در این مراسم شرکت کردند. نوران امیر گفت، "قتل‌عام روبوسکی، شنگال و زیلان ادامه‌ی قتل‌عام هلبجه بود. ما یاد قربانیان هلبجه را گرامی می‌داریم. دردها و رنج‌های هلبجه هنوز فراموش نشده‌اند. جستجو به دنبال عدالت ادامه دارد."