گرامیداشت یاد و خاطره ۶ زن مبارز از سوی جنبش زنان آزاد

جنبش زنان آزاد برای ۶ زن مبارز کورد که در پاریس و سلوپی به قتل رسیده بودند، مراسمی را برگزار کرد. عایشه گوککان سخنگوی جنبش زنان آزاد در این مراسم سخنرانی کرده اظهار داشت: لازم است که خلق کورد، وظیفه ای را که خود بر دوش دارد،  بر عهده زندانیان نگذارد.

جنبش زنان آزاد برای تجلیل و گرامیداشت یاد و خاطره ۳ زن مبارز کورد، ساکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز که در ۹ ژانویه سال ۲۰۱۳ در پاریس به قتل رسیده بودند و همچنین سه زن مبارز دیگر به نام‌های فاطمه اویار، سیوه دمیر و پاکیزه نایر که در ۴ ژانویه سال ۲۰۱۶ در سلوپی به قتل رسیده بودند مراسمی را برگزار کرد. این مراسم در دفتر حزب دمکرات خلق‌ها در منطقه ریزان آمَد برگزار شد. در این برنامه تصاویر هر ۶ زن مبارزه با شعار «خنثی کردن توطئه از ساراها گرفته تا سیوه‌ها» نصب شده بود. صالحه آیدنیز ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک، رمزیه توسون و درسیم داغ نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها در حوزه انتخابیه آمد، عایشه گوککان سخنگوی مشترک جنبش زنان آزاد نیز در این مراسم حضور داشتند. بعد از ادای احترام به این شهدا، در رابطه با مبارزات زنان فیلمی مستند اکران شد که زنان با سر دادن شعار ژن، ژیان، آزادی از آن استقبال کردند.

سوگند یاد می‌کنیم که کوردستان را یکپارچه کنیم

درسیم داغ به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم اعلام کرد که در مبارزات صورت گرفته زنان زحمات  بسیاری را بر دوش کشیده و در این خصوص گفت: زنانی که در مبارزه برای زنان جای گرفته‌اند، زحمات و دشواری‌های فراوانی را تحمل کرده‌اند. ما می‌گوییم که کوردستان را به گلستانی تبدیل کرده و تا آخرین نفس در مسیر آرمان‌های رفقایمان حرکت کنیم. بازی‌هایی را که بر زنان و خصوصا زنان کورد تحمیل می‌شود با روح مبارزه و اقدامات زنان انقلابی خنثی کنیم. به همان اندازه که ترکیه در قتلعام زنان مقصر است، به همان اندازه نیز فرانسه مقصر شناخته می‌شود. تا زمانیکه ابعاد این قتلعام روشن نشده و عاملان ان به دست عدالت سپرده نشوند مبارزه ما ادامه دارد.

حمایت از میراث زنان انقلابی

صالحه آیدنیز ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک در بخش دیگری از سخنان خود اعلام نمود که هم قتلعام پاریس و هم قتلعام سلوپی با یکدیگر ارتباط داشته و در این باره اظهار داشت: همان کسانی که قتلعام پاریس را رقم زدند، دست به قتلعام سلوپی نیز زدند. ما عاملان ان را می‌شناسیم. همانگونه که در مقابل توطئه بین‌المللی همه سکوت کردند، در رابطه با این قتلعام‌ها نیز صدایی از کسی برنخاست. هر زمان که آقای اوجالان برای مسئله کورد، خواستار شکل گرفتن روند مذاکرات شده باشد، همان دست‌های پلید برای قطع آن اقداماتی را انجام داده‌اند. امروز خلق کورد با برخورداری از همان موضع ساکینه و دیگر زنان مبارزه، از موقعیت سیاسی برخوردار است. همانگونه که رفیق ساکنیه اظهار داشت که سراسر زندگیم مبارزه بود، لازم است که کورد برای آزادی خود سراسر حیات خود را به مبارزه اختصاص دهد. زیرا ما هزاران سال است که در جغرافیای کوردستان زندگی می‌کنیم. دولت‌هایی که خواهان تقسیم ما هستند، به هیچ وجه مایل نیستند که صلحی پایدار تحقق پیدا کند، تمامی تلاش‌های ما برای دست یابی به صلح را با قتلعام پاسخ می‌دهند. لازم است که ما به این مسئله پایبند باشیم که در مسیر مبارزات این زنان انقلابی گام برداریم.

حسابرسی خواهیم کرد

آیدنیز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که تا زمانیکه عاملان و آمران این قتل‌ها به دست عدالت سپرده نشوند، مبارزه آنها ادامه می‌یابد. حملات صورت گرفته علیه روژاوا، جنوب و شمال کوردستان به معنای حمله به تمامی خلق کورد است. تا زمانیکه جغرافیای کوردستان آزاد نشود، ما مبارزه خود را ادامه می‌دهیم. تا زمانیکه عاملان این قتلعام‌ها به دست عدالت سپرده نشودند، مبارزه ما نیز ادامه می‌یابد. ما تا آخرین نفس خواهان پیگیری عاملان این قتلعام‌ها هستیم.

زنان کورد پیشاهنگی زنان جهان را بر عهده دارند

عایشه گوککان سخنگوی جنبش زنان آزاد نیز در خاتمه این مراسم سخنرانی کرده و اظهار داشت که ما می‌دانیم که مقاومت زنان انقلابی مشروعترین نوع مقاومت بوده و زنان کورد امروز رهبران جنبش جهانی زن هستند. آزادی زنان کورد، آزادی زنان جهان است. به همین دلیل امروز لازم است که انزوای تحمیل شده بر رهبر خلق کورد برداشته شده و لازم است خلق کورد بار سنگین مسئولیت خود را بر دوش زندانیان تحمیل نکرده و به همین دلیل لازم است مبارزه را بیش از پیش گسترش دهد.