گرامیداشت یاد و خاطره طاهر الچی در ششمین سالروز ترور

در سالگرد قتل طاهر الچی رئیس جمعیت حقوق بشر آمَد یاد و خاطره وی در محل ترور وی گرامی داشته شد.

طاهر الچی وکیل و از فعالان حقوق بشر باکور کوردستان روز ٢٨ نوامبر ٢٠١۵ در مقابل «منارا چارلنگ» در بخش سور آمَد به قتل رسید.

در ششمین سالگرد قتل الچی همکاران الچی با پوشیدن لباس وکالت در مقابل دادگستری آمَد گردهم آمدند و تا محل قتل الچی راهپیمایی کردند.

ترکان الچی همسر طاهر الچی، صالحه آیدنیز رئیس مشترک حزب مناطق دمکراتیک، ابرو گونای سخنگوی حزب دمکراتیک خلق‌ها، سزگین تانریکوغلو نماینده پارلمان ج.ه.پ و روئسای دفاتر آنکارا، ازمیر، آدانا، میرسین، آنتالیا، سینوپ، آیدین و منطقه خازر در این مراسم حضور داشتند.

وکلا پلاکاردی را در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود "ما تو را از یاد نمی‌بریم" و شعارهای "طاهر الچی زنده است، شهیدان زنده‌اند" را سر دادند.

ساعت ١٠:۵٣ همزمان با قتل طاهر الچی یک دقیقه سکوت اعلام شد.

نهاد أرن رئیس دفتر حقوق بشر آمَد در سخنانی گفت:"تلاش می‌کنیم تا آنانی را که چه به شیوه مستقیم یا غیرمستقیم در برنامه‌ریزی، انجام حمله و لاپوشانی این قتل دست داشتند، به محکمه بکشیم. ما به طاهر الچی، به افکار عمومی در کوردستان و در ترکیه قول می‌دهیم."

در ادامه ترکان الچی همسر طاهر الچی گفت:"امروز ما دوباره با بی‌عدالتی روبرو شده‌ایم. در مقابل ما یک دیوار بتنی قرار دارد. مثل این است که ما در خلا آسمان فریاد می‌زنیم ۶ سال است که این کرها به عدالت گوش نمی‌دهند. چه کسی حاضر است صدای ما را بشنود. هنوز صدای این گلوله در گوش ماست که آرامشمان را بر هم زد، صدای این گلوله می‌گوید که آرزوی آشتی دست نیافتنی و بسیار دور از این سرزمین است."