گُلان فهیم: بجای آوردن مسئولیت‌ها در چارچوب اتحاد ملی وظیفه‌ای تاریخی است

فهیم: اتحاد دمکراتیک خلق‌ها در ایران می‌تواند به هجمه‌های استعمارگری پایان داده و در دمکراتیزاسیون ایران نقشی تاریخی ایفا نماید. در این میان خلق کورد نیز با اتحاد ملی می‌تواند در پیشاهنگی ایجاد کوردستانی آزاد و ایرانی دمکراتیک موثر و ایفای نقش نماید.

گُلان فهیم ریاست مشترک جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان «کودار» در برنامه‌ی هفتگی هلی سه از شبکه‌ی تلویزیونی آرین ابتدا ۲۷ نوامبر، سالروز تاسیس پ.ک.ک را به رهبر آپو و تمام خلق کورد و آزادیخواهان تبریک گفت و به مسائل اتحاد ملی و تلاش‌های ک.ن.ک، کنگره‌ی ملی کوردستان در موقعیت کنونی کوردستان و سیاست‌های داخلی و خارجی رژيم ایران و چاره‌یابی وضعیت کنونی ایران و روژهلات کوردستان پرداخت.

فهیم در ابتدای برنامه به تلاش‌های ک.ن.ک در رابطه با مسائل اتحاد ملی در کوردستان و تنش‌های موجود در جنوب کوردستان پرداخت و گفت: در مقطعی قرار داریم که سرنوشت خلق کورد تعیین می‌شود. خلق کورد در نتیجه‌ی مبارزات و مقاومت‌های بی‌نظیر و هزینه‌های جانی بسیار، دست‌آوردهای بزرگی را در تمام کوردستان به دست آورده است. مبارزات خلق کورد به مقطعی رسیده که به پیشاهنگی برای تمام انسانیت در چارچوب جامعه‌ای دمکراتیک و آزاد مبدل گشته‌ است.

وی در ادامه افزود: درک و فهم خلق کورد برای اتحاد ملی و رسیدن به اهداف و خواسته‌های دمکراتیک در سطح بالایی قرار دارد. دشمنان خلق کورد با خوانشی از شرایط کنونی خلق کورد سعی دارند تا با توطئه، این خلق را از رسیدن به خواست‌ها و مطالبات‌ برحق‌شان بازدارند. در این راستا نیز حملات چندجانبه‌ای پیش می‌برد. در این میان پارت دمکرات کوردستان نیز به بازیچه و بازیگر دشمنان و استعمارگران خلق کورد در چارچوب نبود اتحاد ملی و از دست رفتن دست‌آوردهای  و هجوم بر خلق کورد از سوی استعماگران در راستای منافع خاندانی مبدل گشته است.

فهیم در رابطه با خطرات نابودی دستاوردهای خلق کورد گفت: در صورت بروز هر جنگی و از میان رفتن دست‌آوردها و منافع خلق کورد، بدانیم که احتمال تکرار تاریخ و بازگشت به ۱۰۰ سال پیش وجود دارد. وضعیت کنونی بسیار خطرناک است و لازم است در برابر آن موضع قاطع و آشکار اتخاذ نمود.

در کدام جبهه قرار می‌گیرید؛ خط مقاومت و اتحاد ملی یا خط خیانت؟!

ریاست مشترک کودار به سخن رهبر آپو مبنی بر«اگر تمام دولت‌ها حامی خلق کورد باشند، در صورت عدم  توان و اراده‌ی ذاتی نمی‌توانند چاره‌یابی را به ارمغان آورد و اگر تمام دولت‌ها علیه خلق کورد جنگ اعلان نمایند، در صورت اتحاد و مبارزه‌ای همه‌گیر این خلق کورد است که پیروز خواهد شد.» اشاره و خاطر نشان ساخت: بایستی فرد فرد کورد و تمام احزاب و جریانات سیاسی کورد در مقطع کنونی دارای موضعی شفاف و رادیکال باشند. هر شخص، حزب و جریانی بایستی خط خود را آشکار نماید. آیا در خط مقاومت و اتحادملی جای می‌گیرد و یا در خط خیانت؟! چرا باید به بازیچه دست استعمارگران مبدل گشته و جنگ داخلی کوردها باری دیگر روی دهد؟ گام‌های عملی در این راستا ضرورتی است که هر شخص و حزبی باید مسئولیت‌های تاریخی خود را به‌جای آورد. ما بعنوان جنبش‌ آزادیخواه آپویی روژهلات کوردستان آماده‌ی به انجام رسیدن تمام مسئولیت‌های خود در چارچوب اتحاد ملی هستیم. در این میان نیز خواستار اتحاد ملی احزاب در کوردستان خصوصا روژهلات کوردستان هستیم.

فهیم در ادامه‌ی گفته‌های خود به وضعیت کنونی ایران و روژهلات کوردستان پرداخت و گفت: رژیم ایران در پشت پرده‌ی احتمالات مداخلات خارجی و جنگ در ایران خود را پنهان و گزینه‌ی فشار بر خلق‌ها را به جای چاره‌یابی مشکلات خلق‌های ایران و روژهلات کوردستان برگزید. سرکوب، فشار و زندان و قتل‌ مردم نیز در چارچوب این سیاست قرار می‌گیرد. عدم حل مسائل مشکلات داخلی و در عین حال سیاست‌های تنش‌زایی در منطقه سبب فشارهای کنونی در ایران و روژهلات کوردستان است.

ریاست مشترک کودار به رویدادهای اخیر در ایران و کشته شدن محسن فخری زاده اشاره نمود و گفت: قدرت‌های هژمونیک خواستار ایجاد آشوب و تنش‌ و وضعیتی ناآرام در ایران به‌ویژه سوریه و عراق هستند. تحریمات اعمال شده بر ایران نیز بخشی از این پلان می‌باشد. البته در این میان گسترش مذهب‌گرایی، ملی‌گرایی و جنسیت‌گرایی از سوی رژيم استعمارگر ایران سبب تعمق بحران‌ها شده است. انفجارهای رخ‌داده، کشته‌ شدن اشخاص و وضعیت ناآرام کنونی حاصل گسترش چنین ذهنیتی در جامعه‌ است.

گلان فهیم به راه‌ چاره‌یابی از وضعیت کنونی اشاره و خاطر نشان ساخت: نظام دولت‌-ملت تاکنون جدایی از مشکل و بحران هیچ نتیجه‌ و حاصلی نداشته است. در این میان نظام ملت-دمکراتیک و همزیستی مسالمت‌آمیز خلق‌ها حلال وضعیت بحرانی فعلی است. مداخلات خارجی نمی‌توانند مشکلات کنونی را حل نمایند، زیرا در صورت هر گونه مداخله‌ای خارجی بر هر کشوری خصوصا در خاورمیانه مشکلات نه‌تنها حل بلکه شاهد تعمق آن بوده‌ایم. این اراده‌ و توان ذاتی است که می‌تواند به کلید بحران‌‌های کنونی ایران و روژهلات کوردستان مبدل گردد.

گلان فهیم در پایان برنامه‌ی هلی سه به اتحاد دمکراتیک خلق‌ها در ایران و اتحاد ملی کورد اشاره کرد و گفت: اتحاد دمکراتیک خلق‌ها در ایران می‌تواند هجمه‌های استعمارگری را خاتمه دهد و در دموکراتیزاسیون ایران نقش تاریخی خود را ایفا نماید. در این میان خلق کورد نیز با اتحاد ملی می‌تواند در پیشاهنگی کوردستانی آزاد و ایرانی دمکراتیک موثر و ایفای نقش نماید.