گُلان فهیم: نباید میدان را برای رژیم ایران خالی گذاشت

ریاست مشترک کودار در برنامه‌ی این هفته‌ی هلی سه اظهار نمود:"مردم در صورتی رای می‌دهند که مبدا و پرنسیب‌های دمکراتیک در انتخابات آزاد رعایت و اجرا گردد. در نظام به اصطلاح جمهوری اسلامی ما شاهد انتصابات و نه انتخابات هستیم."

گُلان فهیم ریاست مشترک جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان «کودار» در برنامه‌ی این هفته‌ی هلی سه به وضعیت رهبر آپو در زندان امرالی و حمایت‌ها در سطح جهانی از وی و انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری در ایران پرداخت.

فهیم ابتدا در مورد حمایت‌ها از رهبر آپو گفت: حمایت‌ها از رهبر آپو نشان از واقعیت و مقاومت رهبر آپو در زندان امرالی است. پارادایم، افکار و آلترناتیو رهبر آپو در برابر نظام سرمایه‌داری سبب گشته تا حمایت‌ها روز به روز گسترده‌تر شود. در این میان هجمه‌ها و فشارها بر وی نشان از سعی بر رد و به انحراف کشانیدن این افکار از سوی نظام سرمایه‌داری است.

وی ادامه داد: تماس تلفنی رهبر آپو با محمد برادر وی، سیاستی از پیش‌ تعیین شده در راستای نرمال کردن وضعیت و سلامتی رهبر آپو و گرفتن نبض جامعه بود. بایستی تا کسب آگاهی موثق از وضعیت سلامتی رهبر آپو، خلق کورد و آزادیخواهان در سراسر جهان از پای ننشینند. لازم است ملاقات وکلا با وی و آزادی فیزیکی رهبر آپو ایجاد گردد.

ریاست مشترک کودار در مورد ارتباط معنایی آزادی خلق‌های ایران با آزادی رهبر آپو گفت: پشتیبانی‌ها و شناخت از افکار رهبر آپو از سال ۱۹۹۹ تاکنون در ایران و روژهلات کوردستان بیشتر و بیشتر می‌شود. به صورتی که در وضعیت کنونی که نظام دولت‌-ملت در بحران قرار دارد و در این میان با ارائه‌ی آلترناتیو این بحران از سوی رهبر آپو‌، رژیم ایران در تلاش است از گسترش این افکار در جامعه‌ی ایران و روژهلات کوردستان جلوگیری نماید و آن را به انحراف بکشاند. این رویکرد خصوصا پس از ارائه‌ی پروژه‌ی رهبر آپو برای روژهلات کوردستان و ایران افزون گشته است. البته نظام دولت‌- ملت پروژه‌ نظام کنفدرالیسم دمکراتیک و همزیستی مسالمت‌آمیز خلق‌ها را به عنوان تهدید بزرگی قلمداد می‌کند.

وی در ادامه به انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری در ایران پرداخت و خاطر نشان ساخت: بحران‌های کنونی جامعه‌ی ایران ناشی از استبداد نظام مطلقه‌ی ولایت فقیه است که از برقراری یک نظام دمکراتیک جلوگیری می‌نماید. نمی‌توان گفت انتخابات واقعی در ایران وجود دارد. زیرا نظام کنونی و قانون اساسی آن غیردمکراتیک بوده و تمام درهای دمکراسی را بسته است. در نظام  ایران ما بیشتر شاهد انتصابات هستیم نه انتخابات. زیرا با توجه به ساختار و ایدئولوژی نظام همه چیز از پیش تعیین و تعریف شده است. هیچ خلق و آیین و باوری جز فارس و مذهب شیعه‌ی اثنی‌عشری راه ورود به این انتخابات را ندارد.

فهیم در ادامه گفت: چرا تاکنون هیچ پلاتفرم، کنفرانس و کنگره‌ی دمکراتیکی در ایران که نماینده‌ی تمام خلق‌ها در آن حضور داشته باشند، ایجاد نگشته است؟ کنفرانس و یا کنگره‌ای که بتواند بحران‌ها را حل و در قانون اساسی تغییرات لازمه را ایجاد نماید!؟ بدانیم که در تمام خلق‌های ایران مشترک است. هیچ یک از جریان و جناح‌‌های موجود در نظام ایران تفاوتی با یکدیگر ندارند. تاکنون هیچ جریانی نتوانسته است تغییرات لازمه را ایجاد و بحران‌ها را حل نماید.

گُلان فهیم به لزوم تغییر بنیادین در ساختار نظام و ذهنیت کنونی گفت: ذهنیت و ساختار نظام ایران منشا مشکلات و بحران‌های کنونی است. این مسئله باعث شده که مردم از لحاظ معنوی، وجدانی و اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی با مشکلات بسیاری مواجه گردند. لازم است بدانیم انباشت و عدم حل این مسائل، انقلاب مردمی را به همراه دارد.

فهیم در مورد ترفندهای رژيم ایران برای کشاندن مردم بر صندوق‌های رای گفت: رای ندادن مردم در دور دوم انتخابات مجلس گذشته، مشروعیت نظام ایران را زیر سوال برد. از این رو برای عدم تکرار این مسئله رژیم استعمارگر ایران از هر ترفندی استفاده می‌نماید. با وعده‌ی تزریق واکسن کرونا و هر چیز دیگری رای مردم به دست آورده نمی‌شود. مردم در صورتی رای می‌دهند که مبدا و پرنسیب‌های دمکراتیک در انتخابات آزاد رعایت و اجرا گردد.

گُلان فهیم در انتهای برنامه‌ی هلی سه به مبارزات مردمی خصوصا زنان اشاره و خاطر نشان ساخت: کاندیداها و برگزیدگان و برندگان انتصابات آینده‌ی ریاست جمهوری از پیش تعیین شده است. اما نباید میدان را برای رژيم ایران خالی نمود. در این میان مبارزه در مقابل رژیم ایران از اهمیت فراوانی برخوردار است. اراده‌ی خلق می‌تواند در انتخابات شورای شهر و روستاها به نماینده‌ای که دارای اصول و پرنسیب دموکراسی باشد رای دهد و با آن بتوان بخشی از مناطق را از چنگ رژیم حاکم خارج ساخت. بایستی زنان همانند پیشاهنگی کنونی و تاریخی‌شان در تمام میادین، در این انتخابات نقش خود را ایفا نمایند. مبارزات زنان و برقراری اتحاد و به کسب مطالبات برحق از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد.