حاجی لقمان بیرلیک؛ روزی که انسانیت بر زمین کشیده شد

شش سال قبل، در شب سوم اکتبر سال ۲۰۱۵ حاجی لقمان بیرلیک در شرنخ توسط نیروهای امنیتی مجروح شد و بعد از آن با ماشین زرهی بر خیابان‌ها کشیده شد. هر چند ۶ سال از آن واقعه گذشته است، عاملان این عمل غیر انسانی تحت پیگرد قرار نگرفته‌اند.

شب سوم اکتبر ۲۰۱۵، در محله دجله در شهر در شرنخ، جوانی به قتل رسید و در مقابل دیدگان جهان به ماشین زرهی بسته شد و جنازه بی‌جان وی در خیابانهای این شهر بر زمین کشیده شد. این جسد، جسد جوانی ۲۴ ساله با نام حاجی لقمان بیرلیک بود. نیروهای امنیتی و پلیس ابتدا وی را مجروح کرده و در حالیکه مجروح بود جسد نیمه جان وی را بر زمین کشیدند. علیرغم گذشت ۶ سال از این واقعه، عاملان این جنایت هنوز تحت پیگرد قرار نگرفته‌اند و تحقیقات دادستانی شرنخ در رابطه با این پرونده هنوز هم به هیچ نتیجه‌ای دست نیافته است. در چارچوب تحقیقات تا کنون تنها یک پلیس به عنوان متهم مورد بازجوبی قرار گرفته است.

 به مناسبت ششمین سالگرد قتل بیرلیک گفتگویی را با  نظیره بیرلیک مادر لقمان و رمضان دمیر وکیل وی انجام داده‌ایم.

به فرزندم افتخار می‌کنم

در این گفتگو نظیره بیرلیک مادر لقمان بیرلیک اظهار داشت که فرزند وی مبارز راه انسانیت بوده و در راه حق جان خود را از دست داد. مادر لقمان، با اشاره به سرگذشت فرزندش اظهار داشت: فرزندم در سرزمین خود با عزت و شکوه جان خود را از دست داده و به فرزندم افتخار می‌کنم. نظیره بیرلیک در این باره افزود: تا زمانیکه یک قطره خون در بدن داشته باشد برای خونخواهی و به نتیجه رسیدن پرونده فرزندش تلاش می‌کند.

حاجی لقمان فرزند همه خانه‌های شرنخ بود

نظیره بیرلیک با اشاره به شخصیت فرزندش گفت: شخصیت فرزندم به گونه‌ای بود که می‌توانست برای زندگی یک سگ، زندگی خود را فدا کند. انسان دوست بود و بسیار مهربان بود. در روز تولدش به شهادت رسید. تمام کسانی که برای تسلیت می‌آمدند می‌گفتند که عضوی از خانواه ما از دست رفته است. او متعلق به خلق کورد بود. نظیره بیرلیک اظهار داشت که هیچگاه قاتلان فرزندش را نمی‌بخشد و در پایان خاطرنشان ساخت که عدم تعقیب و پیگری قاتلان فرزندم برای دولت مایه شرم است.

عدم جمع‌آوری ادله

رمضان دمیر وکیل خانواده بیرلیک در رابطه با پرونده حاجی لقمان اظهار داشت به هیچ نحوی اسناد و ادله ما را قبول نکرده‌اند و در ادامه افزود: علیرغم گذشت زمان، اما در باره قتل حاجی لقمان بیرلیک و اقدامات ناروایی که با جنازه وی شده است، تحقیقاتی صورت نگرفته است. طبق گزارش‌ها، گفته می‌شود که بیرلیک بعد از آنکه در سلامت کامل دستگیر شده است، به قتل رسیده است و این گزارشها هم مورد توجه قرار نگرفته‌اند. از آنجا که تحقیقاتی در محل قتل صورت نگرفته بود ادله جمع نشده و اظهارات  شهود شنیده نشده است. از ابتدای تحقیقات ۷ دادستانی که این پرونده را پیگیری کرده‌اند، به همین نحو عمل کرده‌اند. دادستان‌ها تلاش نمی‌کند که واقعیت رویداد را اشکار کرده و به همین دلیل فراتر از گزارش‌های پلیس گامی بر نمی‌دارند.

تحقیقات در مورد تصاویر منتشر شده

رمضان دمیر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که تاکنون در رابطه با قتل لقمان بیرلیک تحقیقات موثری انجام نشده است و در این باره افزود: مسئولان سیستم قضایی هیچگاه یافتن متهم را در دستور کار قرار نداشته‌اند. بر اساس نظر دادستان، این اقدام عامل یا عاملانی نداشته است. تنها در این باره تحقیقاتی به عمل آمده است که چه کسی تصاویر کشیدن جنازه بیرلیک از ماشین زرهی را منتشر کرده است. در خصوص قتل و کشیدن جنازه بر روی زمین هیچگونه پرونده‌ای گشوده نشده است.

دادستانی کشیدن جنازه بر زمین را اقدامی اشتباه نمی‌داند

دمیر خاطرنشان ساخت که دادستانی با جدیت به پرونده و آغاز تحقیقات ورود نکرده است و به دلیل این موضع دادستانی به دادگاه قانون اساسی مراجعه کرده‌اند. وی در این باره خاطرنشان ساخت که: ما به کرات درخواست کرده‌ایم که که تحقیقات موثر و گسترده‌ای را در خصوصا عامل یا عاملان این اقدام انجام بدهند. هم از دادگاه حقوق بشر اروپا و هم از دادگاه قانون اساسی درخواست کرده‌ایم که تحقیقات مرتبط به این مسئله را آغاز کنند. اما تا جای که ما اطلاع داریم و در مرحله کنونی مشاهده می‌کنیم هیچ یک از دادستان‌ها هیچگونه پیگیریی را در خصوص قتل وی انجام نداده‌اند. دادستانی رفتار شنیع با جنازه وی را اشتباه نمی‌داند و به همین دلیل آن را نیازمند بررسی و تحقیق نمی‌داند.

پیگری اصلی دادستانی انجام تحقیقاتی در خصوص عاملان انتشار فیلم کشیده شدن وی بر زمین بوده است. ما اطلاع نداریم که اکنون دادستانی در رابطه با کدام موضوع در رابطه با قتل حاجی لقمان پیگیری می‌کند. به همین دلیل، ما به بهانه اینکه پیگیری‌های دادستانی بدون نتیجه بوده است، به دادگاه قانون اساسی مراجعه کرده‌ایم.