هاکان تاش: در هولیر ۱۵ ساعت تحت فشار روحی و روانی قرار گرفتم

هاکان تاش نماینده‌ مجلس حزب چپ آلمان که در فرودگاه هولیر دستگیر شده بود اعلام کرد، حدود ۱۵ تا ۱۶ ساعت بازداشت شده و مورد خشونت و فشار روحی و روانی قرار گرفته و به زبان‌های آلمانی و ترکی از وی بازجویی شده است.

هاکان تاش نماینده حزب چپ آلمان که شب گذشته در فرودگاه هولیر دستگیر شده بود، پس از آزادی و بازگشت به آلمان در مورد وضعیت خود با روژنیوز مصاحبه‌ای انجام داد.

هاکان تاش اعلام کرد، مسئولین فرودگاه هولیر قصد داشتند که وی را بازگردانند، اما آنها نتوانستند. وی مورد خشونت و فشار روانی قرار گرفته و اینگونه به سخنان خود ادامه داد:

دوبار مورد بازجویی قرار گرفتم

من از آلمان از راه استانبول به هولیر رفتم. هرچند ما در استانبول آزمایشهای مربوط به کرونا را انجام بودیم، اما در هولیر دوباره از ما آزمایش گرفتند. پس از آن پاسپورت‌های ما را جمع کردند. فکر می‌کنم این بهانه‌ای برای نگه داشتن مردم بود. همه را یکی یکی به اتاقی برده و توسط سه تن مورد بازجویی قرار می‌گرفتند. من آخرین نفر بودم که مرا به اتاق بازجویی بردند. از من سوال‌هایی مانند "چرا به اینجا آمده‌ای؟ چه کار می‌کنی؟ در کجا اقامت می‌کنی؟ و تا کی در اینجا می‌مانی؟" پرسیده شد. همچنین پرسش‌هایی در مورد اینکه در چه چیزی شرکت می‌کنی؟ و با چه کسی دیدار می‌کنی؟ از من پرسیده شد. در حقیقت این سوال‌ها برای من بسیار غریب بود و بسیار متعجب شدم، چون در ترکیه پرسش‌های مشابه بسیاری از ما پرسیده شده بود. اما این اولین باری بود که در آمدنم به کوردستان با این پرسش‌ها و بازجویی‌ها مواجه می‌شدم. من از این وضعیت شوکه شدم.

پس از آن پاسپورت ما را بردند و در اتاق دیگری نزدیک اتاق بازجویی برای چند ساعت ما را نگه داشتند. سپس مرا به طبقه پایین برده و در آن جا دوباره از من بازجویی کردند و به من گفتند؛"اگر بخواهی می‌توانی در اینجا بخوابی"، اما چون آن مکان از لحاظ سلامت به ویژه در مورد بیماری کرونا مناسب نبود، پیشنهاد آنها را نپذیرفتم. غیر از من چهار تن دیگر نیز در آنجا ایستاده بودند.

پس از مدتی دوباره مرا به طبقه بالا بردند. این بار چند نفر دیگر به بازجویان اضافه شده بودند. من از آنها پرسیدم؛"چرا مرا در اینجا نگه می‌دارید و اگر نمی‌خواهید به کوردستان بیایم، می‌توانم بازگردم"، اما به من پاسخی نداده و در این مدت هیچ خوراکی و نوشیدنی به من ندادند.

مرا تحت فشار و خشونت روحی و روانی قرار دادند

می‌توانم بگویم مرا تحت فشار روحی و روانی قرار دادند. به همین دلیل با برخی از کسانی که می‌شناختم تماس گرفتم تا در این مسئله دخالت کنند و آنها را تحت فشار بگذارند تا اجازه دهند وارد کوردستان شوم. من فکر می‌کنم این کار تاثیرگذار بود، چون این حادثه به موضوع اخبار رسانه‌ها تبدیل شد. سپس یک بار دیگر از من بازجویی کردند و همان پرسش‌ها را تکرار کردند. من هم به آنها گفتم "هیچ جایگزینی برای کوردها غیر از آشتی وجود ندارد". باید از صلح و آشتی و آزادی پشتیبانی شود و همه‌ی کورد‌ها همراه با صلح و آزادی باشند. کورد‌ها باید از این فعالیت‌ها پشتیبانی کنند.

 پس از آن نمی‌دانم چه روی داد. چند نفر که هم آلمانی و هم ترکی بلد بودند، پیش من آمده و به صحبت کردن با من پرداختند و به من چای تعارف کردند. پس از آن پاسپورتم را به من داده و گفتند می‌توانی بروی. اما حدود ۱۵ تا ۱۶ ساعت من را متوقف کرده و مرا تحت فشار روحی و روانی قرار دادند.

مسئله را پیگیری کردم

پس از آن از هولیر خارج شده و به شهرکی رفتم. با کنسولگری آلمان تماس گرفتم و همچنین چند تن از رفقای پارلمان و رسانه‌ها را در جریان قرار داده و آنها با من همکاری کردند.

می‌خواستند مرا بازگردانند

فکر می‌کنم آنها می‌خواستند من را به آلمان بازگرداند، اما برای بازگرداندن من باید شرکتی که از استانبول ما را به هولیر آورده بود، مرا باز می‌گرداند. ولی فکر می‌کنم زمان آن را نداشتند و به همین دلیل نتوانستند من را بازگردانند. من به تنهایی آمدم اما برخی از دوستانم در فرودگاه آلمان متوقف شده و برای برخی هم مانع‌تراشی کردند.

آنچه انجام دادند قابل قبول نیست

امیدوارم در مورد رفتاری که با من انجام شده است، پارلمان اقدامات لازم را انجام دهد، چون قابل قبول نیست. من با وزارت امور خارجه آلمان و همچنین با کنسولگری تماس گرفتم، اما هنوز پاسخی به من ندادند. فکر می‌کنم به دلیل اینکه روز شنبه در آلمان تعطیل است پاسخ ندادند.

هاکان تاش نماینده حزب چپ آلمان شب گذشته در فرودگاه هولیر بازداشت شد. سپس تاش پس از بازداشت توسط مسئولین پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) به وسیله یک هواپیما به آلمان بازگردانده شد.