"حملات صورت گرفته علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها با ابزارهای حاکمیت سازماندهی می‌شوند"

 زیات جیلان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در آمد اظهار داشت که کسانی که علیه حزب آنها موضع گرفته و حملات فیزیکی و زبانی را به حزب دمکراتیک خلق‌ها گسترش می‌دهند از سوی حاکمیت سازماندهی شده و رسانه‌های وابسته به حاکمیت نیز آنها را تهدید می‌کنند.

۴۱۶ روز است که خانواده‌هایی که ادعا می‌کنند فرزندان آنها از سوی به کوهستان‌های آزاد کوردستان پناه برده‌اند، در مقابل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها تجمع کرده‌اند. هر چند مسئولان این حزب به منظور متفرق کردن این افراد به مراجع ذیربط مراجعه کرده‌اند، اما تا کنون هیچ اقدامی در این رابطه انجام نشده است. جالب است این خانواده‌ها در یک خیمه بسر می‌برند که قیمت آن بالغ بر ٢٠ هزار لیره ترکی بوده و جالبتر اینکه هم سلیمان سویلو وزیر کشور ترک و هم امینه اردوغان همسر دیکتاتور ترکیه با این خانواده‌ها دیدار کرده‌اند. همچنین این افراد به شیوه‌ای فیزیکی و زبانی به افرادی که به دفتر این حزب می‌روند حمله می‌کنند. نیروهای امنیتی و پلیس نیز به هیچ وجه در حمله این افراد به کسانی که وارد دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها می‌شوند دخالتی نمی‌کنند. افرادی از حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز که نسبت به این حملات واکنش نشان می‌دهند، دستگیر شده و پرونده امنیتی برای آنان گشوده می‌شود.

افرادی که برای کسب پول یا دریافت شغل در مقابل دفتر مرکزی حزب دمکراتیک خلق‌ها در آمد تحصن کرده‌اند، اخیرا با الفاظ رکیک به رمزیه توسون نماینده آمد در پارلمان حمله کرده بودند. رمزیه توسون به واکنش علیه مهاجمان دست زده و نیروهای پلیس و امنیتی نیز صرفا تصاویری از وی را که نشان می‌داد به حمله دست زده است در اختیار دادستانی ترک قرار داده بود. به همین دلیل دادستانی دولت ترک نیز پرونده‌ای را علیه رمزیه توسون گشوده است.

زیات جیلان ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در آمد، پیش از دستگیری خود با گفتگویی را با آژانس مزوپوتامیا انجام داده بود و نظرات خود را در رابطه با حزب دمکراتیک خلق‌ها بیان کرده بود. جیلان در این گفتگو اظهار داشته بود که کسانی که در مقابل دفتر مرکزی این حزب تحصن کرده‌اند به شیوه‌ای فیزیکی و زبانی دست به حمله زده و از سوی حاکمیت سازماندهی شده‌اند و رسانه‌های وابسته به حاکمیت نیز همگام با آنان دست به تهدید و ارعاب می‌زنند. تا جایی که فرماندار نیز به نهادهای امنیتی و پلیس دستور داده است که هیچ کس به هیچ نحوی اجازه برخوردار با این افراد را ندارد.

حملات سازماندهی شده

جیلان در این گفتگو اظهار داشت که  کسانی که در مقابل دفتر مرکزی حزب تحصن نموده‌اند دو دسته هستند؛ دسته‌ای که به زور وادار به این تحصن شده‌اند و گروهی نیز که نسبت به حضور در مقابل دفتر اقناع شده‌اند. جیلان اظهار داشت که ما از روز نخست اعلام کرده‌ایم که ما مخاطب خواسته‌های تحصن‌کنندگان نیستیم. در بخش دیگری از سخنان خود جیلان اظهار داشت که حزب حاکم این مسیر را به تحصن کنندگان نشان داده و این افراد با حزب حاکم ارتباط دارند، حاکمیت نیز می‌خواهد که منویات خود را از طریق این افراد اجرا کند، و براساس خواسته‌های خود آنان را مورد استفاده قرار بدهد. احتمال دارد که نگرانی‌های مشترکی در این رابطه نداشته باشیم؛ احتمالا درخواست‌هایی داشته باشند و از حق اظهار نظر و انتشار بیانیه نیز برخوردار هستند. اما حمله آنها به حزب دمکراتیک خلق‌ها، فعالان حزبمان نارواست. خصوصا که به نمایندگان مجلس حمله می‌کنند. به اقداماتی دست می‌زنند که به هیچ وجه مایه پذیرش نیست و در رسانه‌ها نیز بازتاب پیدا نمی‌کند، اما زمانیکه یکی از رفقای ما در مقابله با این حملات دست به واکنش می‌زند، همان لحظه بازداشت می‌شود. با چنین حملاتی تلاش می‌کنند که مانع از انجام فعالیتهای ما شوند. تلاش می‌کنند که حزبمان را متهم به ارتکاب جرم کنند و از این طریق ارتباط ما با خلق را قطع نمایند. حاکمیت از این طریق خانواده‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد.

رسانه‌های حاکمیت آنها را تحریک و تشجیع می‌کنند

جیلان خاطرنشان ساخت تحصن کنندگان در مقابل دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها حضور داشته و دفتر حزب نیز همواره در محاصره پلیس است. به همین دلیل کسانی که وارد دفتر حزب می‌شوند کارت شناسایی آنها کنترل می‌شود. در این رابطه رسانه‌های وابسته به حاکمیت نیز تحصن‌کنندگان را نسبت به افرادی که وارد دفتر مرکزی حزب می‌شوند تحریک و تشجیع می‌کند. در مجموع این افراد ۱۰ نفر هستند، اما برای این ده نفر ۲۰۰ پلیس را به میدان اورده‌اند. گویا نیروهای پلیس برای محافظت آنها آمده است، اما در واقع برای محاصره دفتر مرکزی حزب آمده‌اند. و زمانیکه ما بخواهیم دست به فعالیتی بزنیم، با محدودیت مواجه می‌شویم. روزنامه‌نگاران وابسته به حاکمیت را تحریک و تشویق می‌کنند و انها را در مقابل ما قرار می‌دهند. از طریق آنها گفته‌های ناشایسته‌ای را علیه ما بر زبان می‌آورند. اما این مسائل در رسانه‌ها بازتاب نمی‌یابد، اما زمانیکه رفقای ما در این رابطه واکنشی از خود نشان می‌دهند،  فورا به شیوه‌ای انی تصاویری را مونتاژ کرده و می‌گویند حزب دمکراتیک خلق‌ها به خانواده‌های متحصنین حمله کرده است. این مسائل دروغی بیش نیستند. تصاویر کلی را منتشر نمی‌کنند. این خانواده‌ها به شیوه‌ای دشمنانه عمل می‌کنند. به گونه‌ای عمل می‌کنند که مانع از فعالیتهای سیاسی و عادی ما باشند. برخورد آنها به هیچ وجه برخوردی حقوقی نیست. برخوردی سیاسی است. تلاش می‌کنند که حزب دمکراتیک خلق‌ها را به شیوه‌ای دیگر نشان دهند. و علیرغم تمامی اقدامات ضد دمکراتیک تحصن‌کنندگان، اقدامات ما را سیاه‌نمایی کنند.

 وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت که هیچ کس نمی‌تواند به دلیل پیوستن افراد به حزب کارگران کوردستان یا پلیس و نیروهایی که در دست این حزب هستند ما را متهم کند. حزبمان حزبی هشت ساله است. ما مسئول اقدامات انها نیستیم. صد سال است که مسئله کورد در جریان است. مسبب این اقدامات ما نیستیم. ما مسئول صلح اجتماعی و دست‌یابی به آزادی هستیم. کسانی که حزب دمکراتیک خلق‌ها را متهم می‌کنند نیز به خوبی می‌دانند که مسئله چیست.

جیلان در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت که فرمانداری آمد به نیروهای امنیتی و پلیس دستور داده است که به هیچ نحوی با این افراد و اقدامات انان برخورد نشود. زمانی که این تحصن کنندگان به ما حمله می‌کنند و ما نیز به اطلاع پلیس می‌رسانیم، نیروهای پلیس اعلام می‌کنند که چون به زبان کوردی سخن می‌گویید ما  نمی‌فهمیم که منظور شما چیست.

جیلان با اشاره به این اقدامات اظهار داشت که رسانه‌های بزرگ نیز تا کنون در رابطه با این موضوع با آنان گفتگو نکرده وحتی اظهارات آنان را نیز سانسور می‌کنند. اما لازم است همه بدانند که حزب دمکراتیک خلق‌ها برای دست‌یابی به صلح و آشتی اجتماعی تلاش کرده و مبارزه در این راه تنها با فعالیتهای این حزب نمی‌تواند به موفقیت دست پیدا کند بلکه نیازمند تلاش‌های تمامی اقشار جامعه است. صلح تنها راه حل است.